طالبان و دولت پاکستان آتش بس کردند

- ۱۰ حوت ۱۳۹۲

mnandegar-3طالبان پاکستان در بیانیه‌یی اعلام کرد با توجه به درخواست علمای مذهبی در پی توقف مذاکرات صلح از آنان، شورای مرکزی رهبری طالبان پاکستان پیشنهاد دوباره دولت در فرمان آتش بس را می‌پذیرد.
طالبان پاکستان ساعتی قبل با انتشار بیانیه‌یی، اعلام کرد با توجه به درخواست علما و تصمیم‌گیری شورای مرکزی، طالبان آتش بس با دولت پاکستان را پذیرفته‌اند.
بر اساس این گزارش طالبان مدت پایبند بودن به آتش‌بس را یک ماه اعلام کردند.
این گزارش می‌افزاید: شورای مرکزی طالبان از تمامی گروه‌های وابسته به طالبان پاکستان درخواست کرد با احترام به آتش بس از انجام هر نوع عملیات تروریستی خودداری کنند.
پس از توقف مذاکرات صلح بین طالبان و دولت پاکستان، ارتش این کشور از هفته پیش تاکنون مواضع طالبان در وزیرستان و ایالت «خیبرپختونخواه» را آماج حملات خود قرار داده که بر اثر آن تاکنون شمار زیادی از شبه‌نظامیان کشته و زخمی شده‌اند.
از حدود یک هفته قبل و پس از انتشار خبر کشته شدن ۲۳ سرباز پاکستانی توسط طالبان و تعلیق مذاکرات صلح، دولت و ارتش عملیات گسترده‌ای علیه مواضع طالبان در مناطق قبایلی وزیرستان انجام دادند.
در همان حال، رهبر طالبان پاکستان در منطقه «مهمند ایجنسی» با ارسال بیانیه‌یی به رسانه‌های این کشور اعلام کرد که این گروه در پاسخ به زندانیان طالبانی که در بازداشت دولت هستند ۲۳ مرزبان پاکستانی را به قتل رسانده است.
پس از اعلام این خبر، جلسه دیروز تیم‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت پاکستان لغو شد و مقامات اسلام‌آباد از طالبان خواستند تا موضع خود را در قبال مذاکرات صلح مشخص کند.
در پی این حادثه همچنین گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» درخواست دولت این کشور برای اعلام آتش‌بس بی قید و شرط را نپذیرفت.
شاهدالله شاهد سخنگوی طالبان پاکستان در همان حال، در پاسخ به این درخواست گفت: اگر می‌خواستیم چنین کاری کنیم، ۱۰ سال پیش می‌کردیم.
سخنگوی طالبان با اشاره به اینکه عملیات ارتش نمی‌تواند آسیب زیادی به شبه‌نظامیان وارد کند، گفت: این دولتمردان هستند که باید خواسته‌های ما را بپذیرند.
انتشار اظهارات وی در حالی بود که اکنون و پس از وارد شدن صدمات جدی به مواضع طالبان در مناطق قبایلی وزیرستان، طالبان پاکستان از قبول آتش بس و بازگشت دوباره به پای میز مذاکره خبر می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.