در جریان سیزده سال ۱۳۷۰۰ نظامی کشور کشته شده‌اند

گزارشگر:14 حوت 1392 - ۱۳ حوت ۱۳۹۲

نهادهای امنیتی افغانستان ارقام تلفات نیروهای امنیتی کشور را در ۱۳ سال گذشته نشر کرده است.
براساس این ارقام، بیش از ۱۳۷۰۰ تن از پرسونل نیروهای امنیتی به شمول ارتش و پولیس ملی در این مدت در افغانستان کشته شده‌اند.
تلفات پولیس ملی افغان در سیزده سال گذشته تقریباً دو چند تلفات عساکر ارتشی ملی بوده است.
در مجموع ۱۳۷۲۹ تن از نیرو های امنیتی کشور در تقریباً سیزده سال گذشته کشته و ۱۶۵۱۱ تن در این مدت زخمی شده اند.mnandegar-3
ادارۀ امور با پخش یک اعلامیه گفته که برای خانواده‌های این تعداد از نیروهای امنیتی افغان کمک‌های لازم صورت گرفته است.
بر اساس تخمین‌ها، ۳۵۴۶ عسکر ارتش و ۶۸۹۰ پولیس تا ماه جون سال ۲۰۱۳ در افغانستان کشته شده اند.
براساس آنچه که وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، دیده می‌شود که تلفات عساکر ارتشی ملی همه ساله افزایش یافته است.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی به رادیو آزادی گفت، یکی از علت‌های افزایش تلفات سربازان افغان، تسلیم دهی تمام مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای داخلی است.
دولت وزیری ارقام یازده سال گذشته را اینگونه بیان کرد: «در سال ۱۳۸۲، ۹ تن از عساکر ارتش کشته شده اند. در سال ۱۳۸۳ پنجاه و یک تن، در سال ۱۳۸۴ یک صد و چهل و یک تن، در ۱۳۸۵ دو صد و پنج تن، در سال بعدی سه صد و بیست و پنج تن، در سال ۱۳۸۷ سه صد و هشتاد تن، در سال ۱۳۸۸ شش صد و سی و پنج تن، در ۱۳۸۹ هفت صد و شصت و نه تن، در سال ۱۳۹۰ هشت صد و چهل و یک و بلاخره در سال ۱۳۹۱ شمسی یک هزار و یک صد و هفتاد تن از نیرو های افغان کشته شده اند.»
در جلسۀ روز یکشنبه شورای وزیران افغانستان با شماری از خانواده‌های قربانیان ارتش و پولیس ملی افغان کمک‌هایی صورت گرفت.
روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش می‌دهد که از سال ۲۰۰۹ میلادی عساکر افغانستان نسبت به سربازان ناتو تقریباً دو چند تلفات داشته اند.
براساس یک ارقام که از سوی انستیتوت بروکنگز نشر شده آمده است، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی ۱۲۳۶ عسکر ارتش و ۳۲۹۰ پولیس در افغانستان کشته شده اند.
پس براساس ارقامی که از سوی حکومت افغانستان ارایه شده، حدود هشت هزار نظامی نیرو های امنیتی افغان، از ۲۰۱۱ تا حالا در رویداد های مختلف کشته شده اند.
در ماه اگست پارسال، جنرال جوزف دنفورد قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در صحبت با روزنامه بریتانیایی گاردین گفته بود که هر هفته حدود صد تن از عساکر امنیتی افغانستان کشته می شوند.
در ماموریت تقریباً ۱۳ ساله افغانستان، ۳۴۲۵ عسکر خارجی که ۲۳۱۳ تن شان امریکایی بودند، کشته شدند. اما تلفات نیرو های افغان حدود سه مرتبه بیشتر از آنهاست.
شماری از کارشناسان می گویند که باید نیرو های امنیتی افغان خیلی تجهیز شوند و قوای هوایی افغانستان برای آن ها خیلی با اهمیت دانسته می شود.
شماری دیگر می‌گویند که در مقایسه با گذشته فعالیت و تحرکات مخالفین مسلح دولت افزایش یافته و یکی از دلایل افزایش همین است.
در حال حاضر ۳۵۲ هزار تن در صفوف ارتش و پولیس ملی افغان وظیفه دارند که حدود ۱۹۰ هزار تن آن ها، سرباز ارتشی ملی اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.