انتخابات را به دور دوم نکشانید

گزارشگر:2 ثور 1393 - ۰۱ ثور ۱۳۹۳

کمیسیون مستقل انتخابات از نهایی شدن بررسی‌ها و بازشماری آرای مشکوک و قرنطینه خبر داده است و قرار است که به زودی آن را اعلام کند. بررسی و بازشماری آرای مشکوک هر چند، سرنوشت انتخابات را روشن می‌کند اما نگرانی‌ها آن‌جاست که این بازشماری و بررسی چه‌قدر منصفانه و غیرسیاسی خواهد بود؟ بنابراین، ترس از این که انتخابات به دور خواهد رفت و یا نه، هنوز هم پابرجاست، منتها با این قید که کمیسیون مستقل انتخابات تاکید کرده است که اعلام رفتن انتخابات به دور دوم، پیش از وقت و غیر منطقی خواهد بود.
این نگرانی را چند مساله تقویت می‌کند.
نخست مسالۀ باطل شدن رای مردم هرات است. طوری که دربارۀ رای مردم هرات، جدای از این که برخی از نامزدان معترض تقاضای تجدید نظر دارند، مردم هرات نیز از چنین تصمیمی ‌ابراز ناخشنودی کرده اند و گمان می‌کنند که به رای مردم آن ولایت احترام گذاشته نشده است.
نکتۀ دیگر این که یکی از نامزدان ریاست جمهوری دیروز در نشست خبری‌یی اعلام کرده که کمیسیون مستقل انتخابات نباید نتایج آرا را قبل از تصفیۀ حساب کمیسیون شکایات‌های انتخاباتی اعلام کند. ابراز نظر این نامزد زمانی صورت گرفت که یک روز قبل از آن، نتایج قسمی ‌پنجاه در صد اعلام شده بود که این سخن موجب بروز برخی از گمانه‌زنی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نیز گردید. این گمانه‌زنی آن بود که چه‌گونه یک نامزد ریاست جمهوری برخلاف قانون، به کمیسیون انتخابات توصیه می‌کند که نتایج را پس از برخورد با آرای مشکوک و قرنطینه اعلام کنند. حال آن‌که خود کمیسیون، حین اعلام نتایج پنجاه درصد، تذکر داده بود که این نتایج شامل آرای پاک می‌شود. از این‌رو، برخی از تصورات، در شبکه‌های اجتماعی آن بود که نامزدان ریاست جمهوری در کمیسیون انتخابات، حتماً در کمیسیون‌های انتخاباتی قدرت اعمال نفوذ دارند که این‌گونه با اطمینان از اعلام نتایج نهایی و آرای پاک حرف می‌زنند.
به هر صورت، نتایجی قسمی ‌پنجاه درصد به خوبی ثابت کرده که انتخابات به دور دوم نمی‌رود و بسیار ممکن است که قال قضیۀ انتخابات، در همین دور اول کنده شود. اما در این میانه اگری وجود دارد. این‌که چنین آرزویی در صورتی می‌تواند محقق شود که در شمارش آرا و یا بررسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی، دست افراد سیاسی و جانب‌دار دخالت نداشته باشد؛ طوری که از تلقی حرف‌های آن نامزد محترم انتخابات به میان آمده است؛ آن گونه که از باطل شدن آرای مردم هرات گمانه‌هایی خلق شده است.
بی‌تردید که در نظر نگرفتن این اما و اگرها، یک بحران بزرگ و فراگیر را در کشور به وجود خواهد آورد، زیرا هم اشتراک مردم در انتخابات مثل روز روشن است و هم گزارش تقلب‌هایی که احتمالاً در روز انتخابات صورت گرفته است. با پایین آوردن رای یک نامزد و بالابردن رای نامزد دیگری نمی‌شود، به چشم مردم خاک زد. بنابراین، راه حل منطقی و وجدانی آن است که آرای اصلی آن گونه که هست، بررسی گردد و بعد، نتیجه‌اش به مردم اعلام شود. نکتۀ دیگری که در این جا ارزش یادآوری دارد، تبلیغ رفتن انتخابات به دور دوم است که اینک از سوی برخی از سران سیاسی و جانب‌دار و نیز از سوی برخی از نامزدان بزرگ‌نمایی می‌شود. این طرز کار تنها می‌تواند گمان مهندسی انتخابات را تقویت کند. زیرا، با توجه به نتایج پنجاه درصد رفتن انتخابات به دور دوم کاملاً منتفی و سیاسی می‌نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.