وزارت کار و امور اجتماعی: اتباع خارجی زمینۀ کار را از شهروندان کشور گرفته‎اند

گزارشگر:14 ثور 1393 - ۱۳ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی کشور می‌گویند که نزدیک به صد هزار کارگر خارجی بدون داشتن جواز کار و به گونۀ غیر قانونی در افغانستان فعالیت می‌کنند.
به گفته علی افتخاری، سخنگوی این وزارت باز بودن مرزها با کشورهای همسایه زمینۀ ورود غیر قانونی کارگران خارجی به افغانستان را فراهم کرده است.
سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از سوی آن‌ها به وزارت امور خارجه گفته شده تا از ورود کارگران غیر تخصصی و رده پایین اتباع خارجی به افغانستان جلوگیری کنند.
پیشتر نیز اتحادیۀ کارگران افغانستان اعلام کرده بود که حدود صد هزار کارگر خارجی بدون جواز در کشور کار می‌کنند؛ این درحالی است ‌که ۵۶ درصد مردم افغانستان بی‌کار هستند.
افتخاری می‌گوید، شماری از شهروندان خارجی برای سیاحت وارد افغانستان شده و بعداً به گونۀ غیر قانونی وارد بازار کار شده اند که به گفتۀ او، این افراد زمینۀ کاریابی را از شهروندان افغانستان گرفته اند.
علی افتخاری افزود، بنابر کارشیوه‌یی‌که این وزارت به شورای وزیران پیشنهاد کرده، درخواست اتباع خارجی برای کار در نخست توسط وزارت کار و امور اجتماعی بررسی می‌شود و در صورت نبود نیروی کار داخلی در کشور، به اتباع خارجی جواز فعالیت داده خواهد شد.
این وزارت هم‌چنان دو مرکز کاریابی را برای شهروندان فراهم کرده و در آینده نزدیک این مراکز در ولایات فعال خواهد شد.
توزیع جواز کار برای اتباع خارج
وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون برای ۱۴۲۶ کارگر خارجی جواز کار داده شده است.
حسام الدین همراه، معین وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که در سال ۱۳۹۱ بیست و یک هزار و در سال ۱۳۹۲ نزدیک به هژده هزار کارگر خارجی از این وزارت جواز کار دریافت کرده اند.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی این وزارت، توزیع جواز کار برای کارگران خارجی در کشور نسبت به سال‌های گذشته- کاهش یافته است.
دیروز سیستم جدید توزیع جواز کار اتباع خارجی رسماً در کابل افتتاح کرد.
حسام الدین همراه، می‌گوید که این سیستم- یک برنامه الکترونیکی شفاف و حساب‌ده است که با استفاده از آن در زودترین زمان ممکن جواز کار در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
در همین حال، سید کاظم فخری، آمر توزیع جواز کار اتباع خارجی گفت که پروسه کاری برای دریافت جواز کار کمتر شده و به گفته او از هر گونه جعل کاری نیز در این زمینه جلوگیری شده است.
توزیع جواز کار اتباع خارجی در کشور از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و همه ساله برای کارگران خارجی جواز فعالیت داده می شود.
با این حال، معین وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید، در صورتی که نیروی کار افغانستانی در بخش‌های مشخص پیدا نشود، به کارگران خارجی جواز کار داده خواهد شد.
به گفتۀ حسام الدین همراه، کارگران خارجی در بخش‌های بانک‌داری، سرک سازی، برق، تلویزیون‌های خصوصی، شرکت‌های هوایی، امنیت و شفاخانه‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.