رأی‌زنی‌های سران طالبان با مقامات پاکستانی

گزارشگر:یک شنبه 2 عقرب 1395 - ۰۱ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3سه عضو ارشد طالبان در این هفته به پاکستان سفر کرده و یک سلسله دیدارها را با مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد انجام داده اند. رییس پیشین دفتر طالبان در دوحه از رهبری این گروه خواسته است مناسبات خود با پاکستان را قطع کنند.
یک دیپلومات افغانستان، یک مقام پاکستانی و یک عضو ارشد گروه طالبان روز شنبه گفته‌اند که در این دیدارها اولتر از همه در مورد مذاکرات اخیر در قطر بین طالبان و حکومت کابل بحث شده است.
به قول خبرگزاری اسوشیتدپرس، حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان از این جلسات آگاه بوده است. اما زاخیلوال از ارایه جزئیات خودداری کرده است. به گفته یک مقام ارشد طالبان، فرستاده‌های این گروه به پاکستان، ملا سلام حنیفی و ملا محمد جان دو وزیر سابق حکومت طالبان و مولوی شهاب الدین دلاور، سفیر پیشین طالبان در عربستان سعودی و پاکستان بوده اند.
یک مقام ارشد نیروهای امنیتی پاکستان دیدارهای نماینده‌های طالبان و مقامات پاکستانی را تأیید کرده و گفته است: اسلام آباد نقش خود را برای تضمین صلح در افغانستان ایفا می‌کند. این مقام پاکستانی افزوده است: «ما به تلاش‌های خود جهت تسهیل مذاکرات بین کابل و طالبان، مانند سال ۲۰۱۵ ادامه می‌دهیم، اما جهان می‌داند که چه کسی در آن زمان روند صلح را اخلال کرد و ما نمی‌خواهیم در مورد آن موضوع تلخ بحث کنیم. این مقام نخواست نامش افشا شود، زیرا او اجازۀ سخن گفتن با رسانه‌ها در مورد این مسألۀ حساس را ندارد.
پاکستان در سال ۲۰۱۵ اولین مذاکرات مستقیم صلح بین کابل و طالبان را راه‌اندازی کرد، اما این مذاکرات پس از آن ناکام شد که دولت افغانستان مرگ ملا محمد عمر بنیانگذار گروه طالبان را اعلام کرد. پس از آن در صفوف طالبان مبارزه برای رسیدن به رهبری این گروه آغاز شد و در پی آن جانشین ملا عمر در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده امریکا در پاکستان کشته شد. آخرین تحولات زمانی رخ داد که طالبان و مقامات دولت افغانستان مذاکرات محرمانه جدید را به هدف راه اندازی مجدد مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ های طولانی در افغانستان در قطر انجام داده اند.
محمد طیب آغا رییس پیشین دفتر طالبان در دوحه در این ماه نامه‌‌یی به ملا هیبت الله آخوندزاده رهبر جدید طالبان فرستاده و از او خواسته است که پاکستان را ترک کنند و روابط خود با اسلام آباد را قطع نمایند. او در نامه خود همچنان خواستار بازگشت رهبری طالبان به دفتر دوحه شده است. حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا پاکستان را متهم می‌سازند که طالبان و همچنان شبکه حقانی را که مسوول شدیدترین حملات، به ویژه در کابل خوانده می‌شوند، پناه داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.