حـوادث طبیعی در مـاه ثـور ۵۰۰ قربانی گرفت

گزارشگر:5 جوزا 1393 - ۰۴ جوزا ۱۳۹۳

بر بنیاد بررسی‌ها و آمارهای گرفته شده توسط کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست مجلس نماینده‎گان، در ماه ثور بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر حوادث طبیعی جان خود را از دست داده اند.
گزارش کمیسیون پارلمانی منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی کارکردهای کمیتۀ ملی مبارزه با حوادث در رابطه به حوادث طبیعی اخیر در ولایات مختلف، روز گذشته ارایه شد. mnandegar-3عبیدالله رامین، رییس کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست اظهار کرد که این کمیسیون کمیتۀ ملی مبارزه با حوادث را فرا خوانده و در مورد سیلاب‌های اخیر و لغزش زمین در برخی ولایت های کشور، از آنان معلومات خواسته است.

وی گفت که از تاریخ ۵ ثور تا ۲۷ ثور کشور در معرض حوادث طبیعی به خصوص سیلاب و لغزش زمین قرار گرفت که ۱۹ ولایت کشور از اثر آن متضرر گردید. وی اظهار داشت که در مجموع ۵۴۹ نفر در اثر این حوادث جان باخته و ۵۲ نفر زخم برداشتند و بیشتر از نه هزار خانه کاملاً تخریب گردیده است.
بربنیاد گزارش کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست، ۴۳۲۲ خانه به طور قسمی تخریب شده و یک بند برق، چهارده هزار جریب زمین و ۱۲۶ حلقه چاه آب کاملاً از بین رفته و ۲۵ بند برق آبی و هشت باب مکتب نیز ویران گردیده است.
به گفته آقای رامین، نظر به فیصلۀ کمیسیون، وزارت‌های احیا و انکشاف دهات و فواید عامه مکلف به تعمیر خرابی‌ها می‌باشند. همچنان به مسوولین وظیفه داده شده تا برنامه و طرح جا به جایی کسانی‌که خانه‌های شان از بین رفته اند، را آماده کنند.

رییس کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست علاوه نمود که به کمیتۀ ملی مبارزه با حوادث وظیفه داده شده تا در مورد لغزش احتمالی کوه در برخی ولایت های کشور توجه کند.

این کمیته همچنان موظف شده که کمک‌های صورت گرفته را سازماندهی درست نمایند و آمار کمک‌های داخلی و خارجی و تجار ملی را با تفکیک دقیق، جهت آگاهی عامه، به چاپ برسانند.
به کمیته همچنان وظیفه سپرده شد تا مناطق آسیب پذیر را شناسایی و تدابیر وقایه‌یی را از قبل اتخاذ نمایند. رامین خاطرنشان ساخت که در جلسۀ کمیسیون با اعضای کمیتۀ ملی مبارزه با حوادث، به وزارت اقتصاد و وزارت مالیه وظیفه داده شد تا طرح جلوگیری از تورید فرش‌های مصنوعی را که به ضرر قالین بافان افغانی است، آماده کنند. وی گفت که از وزیر معادن دوبار به خاطر بررسی حادثۀ معدن سمنگان و لغزش کوه و موضوع بدخشان در این کمیسیون دعوت به عمل آمده است.
در همین حال برخی وکلاء این گزارش را دقیق ندانسته، انتقاد نمودند که باید همه ولایت‌های آسیب دیده درنظر گرفته می‌شد. برخی‌ها اظهار داشتند که در ولایت فراه از اثر جاری شدن سیلاب ده‌ها هزار جریب زمین از بین رفته و شماری زیادی از مردم متضرر گردیده اند. به گفته آنان، همین‌گونه مردم ولایت سمنگان از اثر سیلاب و لغزش زمین و حادثۀ معدن ذغال سنگ تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را متقبل شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.