حزب اسلامی حکمتیار: با خروج نیروهای خارجی شاهد جنگ داخلی خواهیم بود

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۱

یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی حزب اسلامی با اعلام

قراردادن شبکۀ حقانی در لیست سیاه، مذاکرات صلح را نقش برآب کرد
اینکه مذاکرات صلح در حال حاضر هیچ شانسی برای پیروزی و موفقیت ندارد، گفت: با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان این کشور بار دیگر با جنگی داخلی مواجه می‌شود.
به نوشتۀ روزنامه دیلی تلگراف، غیرت بهیر، یکی از اعضای ارشد حزب اسلامی که تاکنون سه بار به انجام مذاکره با مقام‌های امریکایی در کابل پرداخته است، گفت، تصمیم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا درباره وارد کردن شبکه حقانی در فهرست تروریست‌ها، امیدها…        ادامه صفحه ۶
با خروج نیروهای خارجی…
برای مذاکرات سازش را از میان برده است.
وی افزود، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، نیروهای افغان را که به تجهیزات کامل دفاعی مجهز نیستند برای مقابله با تهدیدهای گروه‌های شبه نظامی با مشکل مواجه می‌کند.
این مذاکره‌کننده ارشد حزب‌اسلامی در ادامه به روزنامه دیلی تلگراف گفت: امریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا با کاهش هزینه‌های دفاعی و خروج نیروهای خود از افغانستان‌، کسری بودجه امریکا را جبران کنند اما گمان نمی‌کنم که ارتش و پولیس ملی افغان بدون کمک و حضور نیروهای امریکایی قادر به مقابله با شبه نظامیان باشند. آنها با این کار به اقدامی غیراخلاقی دست زده‌اند. آنها با این کار افغانستان را به سوی جنگ داخلی سوق می‌دهند.
این در حالی‌ست که پیش‌بینی این مذاکره‌کننده ارشد درخصوص احتمال بروز جنگ داخلی در افغاستان درست برخلاف اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس است که اعلام کرده بود نیروهای انگلیسی ممکن است پیش از پایان سال ۲۰۱۴ که زمان دقیق خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، از این کشور خارج شوند.
پیش‌بینی احتمال وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان برای فرماندهان ناتو که خود را به تدریج آماده واگذاری کنترل امور امنیتی به نیروهای افغان و ترک افغانستان می‌کنند، بسیار ناراحت کننده است. استراتژی آنها انجام مذاکرات صلح با رهبران طالبان است.
اوایل هفته گذشته نیز جنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ایتلاف ناتو در افغانستان نیز اعلام کرده بود که بیش از سه چهارم جمعیت این کشور هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای امنیتی افغان هستند و مسوولیت تامین امنیت آنها را نیروهای محلی بر عهده دارند.
در هفته گذشته نیز دولت افغانستان کنترل امنیتی زندان بگرام را بر عهده گرفت.
غیرت بهیر، در ادامه گفت: قرار دادن شبکه حقانی در فهرست تروریست‌ها توسط امریکا انجام مذاکره با طالبان را تقریباً غیرممکن ساخته است.
وی افزود: قرار دادن القاعده در فهرست تروریست‌ها قابل قبول است اما چرا امریکا شبکه حقانی را در این فهرست قرار داده است؟ این اقدام واشنگتن تمام شانس‌ها برای انجام مذاکره با طالبان را نقش بر آب می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.