وزارت مبارزه با مواد مخدر: افغانستان را در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر یاری کنید

گزارشگر:19 جوزا 1393 - ۱۸ جوزا ۱۳۹۳

وزارت مبارزه با مواد مخدر از کشورهای منطقه خواست تا به دور از مسایل سیاسی در راستای مبارزه با مواد مخدر افغانستان را یاری رساند.
مبارز راشدی، وزیر مبارزه با مواد مخدر از کشورهای همسایه خواست تا از ورود مواد شیمیایی که برای تبدیل تریاک به فرآورده‌های دیگر از قبیل شیشه (کریستال)، هروئین و سایر ترکیبات تولید شده از این مواد به کار می‌رود به افغانستان جلوگیری کنند.mnandegar-3
افغانستان مدعی است که این مواد شیمیایی در افغانستان تولید نمی‌شوند و اغلب از کشورهای همسایه به افغانستان می‌آیند و قاچاقچیان مواد مخدر برای بالاتر بردن ارزش و کم کردن از حجم مواد مخدر تولید شده از آن استفاده می‌کنند.
این درخواست در سند جدید همکاری‌های منطقه‌یی برای مبارزه با مواد مخدر که روز گذشته توسط دولت افغانستان به نماینده‌گان کشورهای منطقه و شماری از کشورهای اروپایی ارائه شده بود، درج گردیده است.
مبارز راشدی در مراسم ارایه این سند پذیرفت که پس از ۱۲ سال، تلاش‌های دولت این کشور و جامعه جهانی در راستای مبارزه با مواد مخدر نتایج قناعت‌بخشی نداشته است.
او گفت که به این دلیل وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان طرزالعمل همکاری‌های منطقه‌یی در این زمینه را از نو تدوین کرده است.
در طرزالعمل جدید افغانستان خواستار همکاری جدی کشورهای همسایه در زمینه تبادل اطلاعات، دستگیری قاچاقچیان، کشف و ضبط مواد مخدر و جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به افغانستان شده است.
آقای راشدی گفت که با اجرایی شدن این طرزالعمل، مبارزه با مواد مخدر جدی‌تر و موثرتر ادامه خواهد یافت.
وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت مشکلاتی که در اجرای قانون، ارائه درآمد جایگزین و کمک به کشاورزان قبلا وجود داشت، در طرزالعمل جدید برطرف شده‌ است.
او ابراز امیدواری کرد که کشورهای منقطه به مواد مخدر به عنوان یک تهدید جدی بشری برای سلامت و توانایی نسل جوان نگاه کنند و بدون توجه به مسایل سیاسی با آن برخورد کنند.
چندی قبل نیز وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۱۶ حمل امسال، باعث کاهش تخریب مزارع خشخاش در این کشور شده است.
هارون رشید شیرزاد، معاون این وزارت گفته بود که در سال جاری فقط حدود دو هزار هکتار زمینی که زیر کشت خشخاش رفته بود، نابود شده است در حالیکه این رقم در سال‌های گذشته در زمان مشابه به هفت تا ده هزار هکتار می‌رسید.
بر اساس آخرین گزارش حکومت افغانستان و اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC)، در سال گذشته کشت خشخاش در افغانستان به ۲۰۹ هزار هکتار رسیده که ۳۶ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می‌داد.
تولید تریاک نیز نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی ۴۹ درصد افزایش داشته است.
براساس گزارش سال ۲۰۱۳ درآمد حاصل از فروش مواد مخدر در این کشور بالغ بر ۷۱۷ میلیون دالر اعلام شده که چهار درصد از درآمد ناخالص ملی افغانستان را تشکیل می‌داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.