وزیر خارجۀ تاجیکستان: طالبان دیگر تهدید جدی نیستند

گزارشگر:29 سنبله 1393 - ۲۸ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3وزیر امور خارجه تاجیکستان با اظهار خوشبینی نسبت به احتمال نفوذ جریان افراط به مرزهای جنوبی آسیای مرکزی گفت: امکان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بعید است و آنان دیگر قدرتی ندارند.
سراج‌الدین اصل‌اف در یادداشتی که در سایت رادیو آزادی تاجیکستان منتشر شده است، به تحلیل آینده اوضاع سیاسی افغانستان و اولویت‌های سیاست خارجی تاجیکستان پرداخته است.
در این مقاله وی گفته است، احتمال تجمع و ورود نیروهای سازمان‌های افراطی به مرزهای جنوبی آسیای مرکزی بعید بوده و طالبان نیز در افغانستان راه به جایی نخواهند برد و در آینده سیاسی این کشور نقشی نخواهند داشت.
وزیر امور خارجه تاجیکستان معتقد است، پس از خروج نیروهای خارجی، اوضاع امنیتی در افغانستان بیش از حد تصور وخیم نخواهد شد و طالبان دیگر تهدید جدی نیستند.
اصل اف تاکید کرد،، اوضاع امنیتی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ همچنان پیچیده خواهد ماند.
در ادامه این مقاله آمده‌ است: بیشتر نیروهای خارجی افغانستان قرار است ظرف ماه‌های آینده این کشور را ترک کنند و سرنوشت افغان‌ها بدست خود آنها رقم خواهد خورد.
دیپلمات تاجیک با بررسی تحولات سال آینده و سناریوی احتمالی اوضاع در افغانستان انتخابات ریاست جمهوری را از مهم ترین اقدامات انجام شده در زمینه حفظ ثبات و تشکیل یک دولت فراگیر و قابل اعتماد برای ملت افغان دانست.
به گفته وی، ممکن است نتیجه این انتخابات و رویدادهای دیگر سیاسی در افغانستان سبب تشدید مبارزات سیاسی شود اما به هیچ وجه باعث هرج و مرج و بی نظمی نخواهد شد.
وزیر امور خارجه تاجیکستان تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان صرف نظر از اعتراضات دو نامزد ریاست جمهوری مشروع بوده و توان مدیریت کشور را دارد.
به گفته وی، در حکومت کابل توازن نسبی نیروهای سیاسی، ملی و منطقه‌یی مراعات شده و بخش اصلی جمعیت کشور نیز طرفدار تشکیل دولت هستند.
به اعتقاد وزیر خارجه تاجیکستان، در صورت حفظ این ویژگی‌ها و با کمک عملی جامعه بین‌المللی حکومت فعلی افغانستان می‌تواند اوضاع را مدیریت و امکان انتقال مسالمت آمیز قدرت را فراهم آورد.
این مقام دولتی تاجیکستان با اشاره به موارد ادامه قتل و اعمال تروریستی طالبان تاکید کرد: این گروه افراطی از راه ایجاد ترس و وحشت دیگر نمی‌تواند به قدرت برسد.
وی افزود: با این وجود جنبش طالبان برای مطرح کردن اهداف سیاسی خود محدوده حملات تروریستی، تخریب، نیرنگ، خدعه سیاسی و دیپلماتیک خود را توسعه می‌دهد.
این مقام تاجیک همچنین اضافه کرد: گروه‌های افراطی پس از سال ۲۰۱۴ سعی خواهند کرد، برای دستیابی به اهداف خصمانه خود وارد آسیای مرکزی شوند اما این تلاش به هر وسیله در مرز مهار خواهد شد.
وی با اشاره به مرز ۱۳۷۰ کیلومتری تاجیکستان و افغانستان تاکید کرد: تاجیکستان از ایجاد ناامنی در این مرز طولانی نگران بوده و احتمال بی ثبات شدن وضعیت در برخی از نواحی مرز مشترک در سال‌های آینده را رد نمی‌کند.
اصل اف در پایان تصریح کرد، تقویت ارتش، اجرای برنامه‌های اقتصادی، تامین مایحتاج مردم و فراهم کردن دسترسی به برق، از جمله اقداماتی است که میتواند اوضاع افغانستان و منطقه را به لحاظ امنیتی بهبود بخشد.
دیدگاه‌های خوشبینانه وزیر خارجه تاجیکستان در رابطه به اوضاع امنیتی منطقه در حالی مطرح میشود که تاکنون، مقامات ارشد تاجیک از احتمال فعالیت گروه‌های افراطی در پی خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان در سال ۲۰۱۴ و تشدید زمینه بی ثباتی در مرز ابراز نگرانی می‌کردند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.