داکتر عبدالله در سازمان شانگهای: مناسباتِ اقتصادی و فرهنگی اعضای سازمان شانگهای گُسترش یابد

گزارشگر:سه شنبه 25 قوس 1393 - ۲۴ قوس ۱۳۹۳

عبدالله عبدالله رییس اجراییۀ دولت وحدت ملی روز گذشته در دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد.
داکتر عبدالله که در رأس یک هیأت بلندپایۀ افغانستان به منظور شرکت در نشست شانگهای روز یک شنبه راهی آستانه پایتخت قزاقستان شده بود، دیروز به نماینده‎گی از کابل در این نشست سخنرانی کرد. mnandegar-3
داکتر عبدالله، خواهان گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی میان افغانستان و کشورهای عضو سازمان شانگهای شده است.
داکتر عبدالله طی دو روز گذشته با مقامات ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و کشورهای ناظر در این سازمان نیز دیدار و گفت‎وگو کرده است.
داکتر عبدالله در دیدار با ریم مسیموف نخست‌وزیر قزاقستان خواستار گسترش روابط اقتصادی میان کابل و آستانه شده است.
در این دیدار، نخست وزیر قزاقستان، شکل‌گیری حکومت وحدت ملی در کابل را گامی برای تأمین ثبات سیاسی در افغانستان عنوان کرده است.
دکتر عبدالله، ضمن یادآوری پیشنۀ دوستی دو کشور دوست و همسایه، ابتدا از همکاری‌های کشور قزاقستان در سیزده سال گذشته تشکر و قدر دانی کرد و سپس برای تقویت و گسترش روابط و همکاری‌های دوستان دو کشور، نخست وزیر قزاقستان را دعوت به سفر به افغانستان کرد. نخست وزیر کشور قزاقستان با استقبال از دعوت دکتور عبدالله، برای انجام این سفر ابراز آماده‌‎گی کرده است.
در این دیدار، داکتر عبدالله عبدالله، به صورت مشخص از همکاری‌های فرهنگی قزاقستان در زمینۀ حمایت از ظرفیت‌سازی و اهدای هزار بورسیه تحصلی رایگان به دانشجویان افغانستان تشکر ویژه کرده، حمایت قزاقستان از رشد نیروی انسانی و نسل جدید ما را برای ساختن افغانستان با ثبات و دموکراتیک موثر خوانده و خواستار ادامه این همکاری‌ها در فصل جدید سیاسی در افغانستان شد.
براساس خبرنامۀ دفتر نخست‎وزیر قزاقستان، در این دیدار همچنین به مسایل قوم قرقیز ساکن در افغانستان از جمله بهبود استانداردهای زنده‌گی آنان، دسترسی به خدمات اجتماعی و حفاظت از گروه‌های قومی و فرهنگ آنها، بحث و گفت‌وگو شد. در این زمینه، عبدالله عبدالله گفت: دولت افغانستان همواره آمادۀ کمک به قوم قرقیز ساکن در افغانستان می‌باشد.
داکتر عبدالله عبدالله در ادامۀ ملاقات‌هایش در آستانه، با جناب رستم عظیمیوف معاون نخست وزیر جمهوری ازبکستان دیدار کرد.
آقای عبدالله در این دیدار گفت که آنچه در حال حاظر در مناسبات نیک و دوستانه دو کشور وجود دارد باید تقویت شود. و هم چنان، همکاری‌ها در زمینه ترانسپورت و صادارت برق از ازبکستان به افغانستان در صورت ضرورت و توافقات دو جانبه بیشتر گردد و در این خصوص باید میکانیزم‌های دوامدار برای روابط میان دو کشور دوست جست‌وجو گردد. هم چنان رییس اجراییه کشور، بر اهمیت خط آهن میان دو کشور تاکید کرده و افزود که خط آهن میان دو کشور فرصت طلایی برای رشد اقتصادی و مناسبات همه جانبه دو کشور دوست و همسایه می‌باشد که علاوه بر هر دو کشور دوست، سایر کشورهای منطقه را نیز در زمینه رشد و توسعه اقتصادی و مناسبات تجارتی همکاری کرده و زمینه خوب از همکارهای موثر منطقه‌یی را به وجود می آورد. هم چنان، رییس اجراییه کشور روی تقویت و توسعه خط آهن در مرز دو کشور تاکید کرد.
رییس اجرایی دولت وحدت ملی در سفرش به آستانه، با دانشجویان افغانستانی مقیم قزاقستان و تاجران کشور نیز دیدار و گفت‎وگو کرده و بر حل مشکلات آنها تأکید کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.