کمک‎‌ها در پنجشیر مدیریت شود/ نزدیک به ۳۰۰ تن در برف‎کوچ‎های اخیر جان باختند

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 10 حوت 1393 - ۰۹ حوت ۱۳۹۳

معاون رییس‌جمهور گفته است که بر بنیاد ارقام به دست آمده، ۲۸۵ تن در ولایت پنجشیر و برخی از ولایت‎های دیگر، در برف‌‎کوچ‌های اخیر جان باخته‌اند.
اما مسوولان در ولایت پنجشیر به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که احتمال می‎رود تا فردا (امروز) اجساد دیگری نیز از زیر آوار بیرون کشیده شوند.
سرور دانش معاون رییس‌جمهور در یک نشست خبری گفت که آنان از تمام امکانات دست‌داشته برای کمک به قربانیان استفاده خواهند کرد.
mnandegar-3در این حال، در کنار شماری از نهادهای داخلی و بین‎المللی، نهادهای مدنی- اجتماعی و شهروندان از سراسر کشور، ضمن غم‎شریکی، با قربانیان برف‎‌کوچ در ولایت پنجشیر و مناطق دیگر کمک کردند.
شماری از فعالین مدنی روز شنبه در یک نشست خبری در کابل، از مسوولان دولتی خواستند که از کمک‌ها به آسیب دیده‌گان پنجشیر نظارت دقیق کرده تا این کمک‎ها حیف‎‌ومیل نشود.
این فعالان مدنی هم‌چنان گفتند به‌خاطر آمدن سیلاب‌های احتمالی و نزدیک بودن فصل بهار و بارش باران‌های موسمی، عمق فاجعه در آینده، بیشتر از این خواهد بود.
این فعالان از دولت می‌خواهند تا از تمامی نهادهای داخلی و خارجی به ویژه نیروهای ناتو و ایتلاف کمک خواسته تا عملیات نجات سرعت یابد.
فعالان مدنی می‌گویند، در حال حاضر ولسوالی پریان، حصۀ اول، دره، مرکز و آبشار با خطر جدی روبروست.
این فعالان تصریح می‌کنند که در این ولسوالی‌ها احتمالاً ۱۰۵۰۰۰ هزار تن زنده‌گی می‌کنند که از این میان ۲۰ هزار تن در ولسوالی پریان و ۱۰ هزار در ولسوالی آبشار با خطرات جدی مواجه هستند.
در جریان هفتۀ گذشته ۱۹ ولایت افغانستان شاهد برف‌باری‌های شدید بود که برفکوچ‌های پیهم را نیز در قبال داشت. این برفکوچ‌ها تنها در پنجشیر بیشتر از ۲۰۰ تن قربانی گرفت.
احمدشاه ستانکزی فعال مدنی در این نشست خبری گفت: «امروز این فاجعه در پنجشیر اتفاق افتاده و دور نیست که این حادثه در تخار، پکتیا، ننگرهار و… اتفاق بیافتد؛ پس دست به دست هم داده، قسمی که در حادثۀ ارگو به نیازمندان کمک شد، برای پنجشیریان نیز کمک کنیم».
آقای ستانکزی هم‌چنان گفت: در برفکوچ‌های پنجشیر شمار زیادی از باشنده‌گان این ولایت خانه‌های مسکونی خود را از دست داده‌اند و دولت باید برای آنان خانه‌های امن بسازد تا از فاجعه‌های بعدی جلوگیری شود.
آقای ستانکزی از مسوولان خواست تا از تکرار ناهنجاری‌ها در کمک‌رسانی به باشنده‌گان ارگو در ولایت بدخشان، جلوگیری کرده و کمک‌ها را به گونۀ درست به نیازمندان آن برسانند.
او گفت: زمانی که در ارگوی بدخشان رانش زمین شد، کمک‌های زیادی از طرف نهادهای مختلف به این ولایت سرازیر گردید و دولت برای باشنده‌گان ارگو وعدۀ توزیع زمین را کرد که با گذشت زمان، برای آن آسیب دیده‌گان نه زمین داده شد و نه هم کمک‌ها به آنان رسید.
احمد ذکی یکی دیگر از فعالان مدنی در این نشست خبری گفت: «از روزی که برفکوچ‌ها در پنجشیر آمده، نهادهای دولتی و مسوولان بلندپایه تا به مرکز پنجشیر رفته‌اند و یا از طریق چرخبال‌ها از ساحات دیدن کرده‌اند، درحالی‌که باشنده‌گان این ساحات نیاز دارند تا راه‌ها باز شود و آنان گیرمانده‌گان را نجات دهند.»
آقای ذکی افزود: باشنده‌گان اصلی مناطق آسیب‌دیده با قبول خطرهای جدی شماری از قربانیان را نجات داده اند؛ اما از بسیاری نقاط هیچ خبری نیست و کسانی هستند که یک چشمِ شان به طرف کوه است تا برفکوچ نیاید و چشم دیگر شان منتظر نجات است.
این فعال مدنی هشدار می‌دهد که برفکوچ‌های موسمی در پنجشیر بعد از این شروع می‌شود؛ اگر باز برف یا باران ببارد، برف‌های دیگر نیز رانش خواهد کرد که این مورد زنده‌گی مردم را در پنجشیر تهدید می‌کند.
رحیم جامی یکی دیگر از فعالان مدنی در این نشست خبری گفت: «احتمال می‌رود در مناطقی‌که برفکوچ آمده در چند ماه آینده برف کوچ‌ها در همین مناطق و ولایات دیگر نیز بیاید؛ ادارۀ مبارزه با حوادث که به سه یا چهار ولایت خدمت‌رسانی کرده نمی‌تواند، در این صورت چه کاری خواهد کرد.»
آقای جامی تأکید کرد: نسبت مسدود بودن راه‌ها، نبود آذوقه، آب آشامیدنی، مواد سوختی و باران‌های موسمی، احتمال فاجعه‌های بعدی نیز متصور است.
این فعال مدنی با بیان این‌که موسسات جهانی نباید به فاجعه سطحی نگاه کنند، از دولت می‌خواهد که از ناتو و نیروهای ایتلاف بخواهد تا وارد عملیات نجات شده و وسایل تخنیکی و حمایه‌یی خود را در اختیار تیم نجات قرار دهند.
او گفت: ما از دولت افغانستان می‌خواهیم که از کشورها و نهادهایی‌که امکانات نجات و خدمت‌رسانی به این مردم را دارند، درخواست کمک کنند تا مردم نجات یابند.
این فعالان در اخیر این نشست با پخش اعلامیۀ مطبوعاتی گفتند، در صورت بی‌توجهی، ولایت پنجشیر به دلیل داشتن جغرافیای پیچیده و وسعت بیش از حد شاهد فاجعۀ انسانی خواهد بود.
در این اعلامیه آمده است، دولت باید تمام امکانات تخنیکی خویش را به صورت تخصصی به مصرف برساند تا راه‌های رفت و آمد در مناطق آسیب دیده باز شود؛ عملیات نجات سرعت یابد، تیم‌های صحی هر عاجل فرستاده شد و مردمی‌که در خطر احتمالی قرار دارند، از خانه‌های‌شان بیرون کشیده شده و به نقاط امن انتقال داده شوند.
نجات یافتگان
در عین حال، خبرها از ولایت پنجشیر می‌رسانند که شش تن در ولسوالی پریان پنجشیر بعد از چهار روز از زیر آوار و برف زنده بیرون کشیده شده اند.
این افراد در منطقه «کلکوا»ی ولسوالی پریان از چهار روز به این سو زیر برف بودند. به گفته جنرال باز محمد از متنفذین محل، مردم دو جسد را نیز از زیر آورها دیروز بیرون کشده اند. منبع به روزنامۀ ماندگار گفت، احتمال می‌رود اجساد دیگری نیز در این منطقه زیر آوار باشد.
به گفته منبع، پیشتر در روستای «کلکوا» از مرگ چهارتن گزارش شده بود؛ اما با بیرون کردن دو جسد و زنده بیرون‌شدن شش نفر دیگر به نظر می‌رسد که اجساد زیادی در این منطقه زیر آورها مانده باشند.
او گفت که هیچ خبری از کمک‌ها در این روستا نیست و مردم محل به تنهایی و با مشکلات زیاد در جست‌وجوی افراد گم شده‌اند.
در حین حال، تعداد بیست جسد از زیر برفکوچ در منطقۀ تل پریان بیرون کشیده است.
در این منطقه، ۸۷ جسد از چهار روز به این سو در زیر برف گیرمانده بودند که باشنده‌گان محل به تازه‌گی توانسته تا به این منطقه بروند و به کمک وطنداران خود برسند.
هم‌چنان، نصیر احمد یکی باشنده‌گان ولسوالی پریان که از برفکوچ‌ها نجات یافته و خود را به کابل رسانده است، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که خودش شاهد دفن دست‌جمعی شمار زیادی از باشنده‌گان این ولسوالی بوده است.
او می‌گوید که مردم نیازمند کمک‌های زیاد اند و اگر این کمک‌ها به آنان رسانده نشود، از بین می‌روند.
او با شکایت از مسوولان دولتی می‌گوید: دو روزی‌که من در این برفکوچ‌ها گیر مانده بودم، هیچ‌گونه کمکی برای مان صورت نگرفت؛ چرخبال‌ها تنها مقدار غذا آوردند و آن را جاهایی پرتاب کردند که مردم توان رفتن به آن‌جا را نداشتند و کسانی که این مواد را انتقال می‌داد در بدل آن از مردم ۲۰۰ افغانی پول طلب می‌کردند.
تا کنون دوصد تن در پنجشیر کشته شده اند و اجساد نزدیک به پنحاه تن آن بیرون کشیده شده اند. تنها در قریه تل ولسوالی پریان ۸۷ نفر زیر آورا مانده اند. بعد از ولسوالی پریان، بیشترین تلفات در درۀ عبدالله خیل روی داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.