راه‌های ساکت کردنِ مغز و کاهش استرس

گزارشگر:سه شنبه 4 حمل 1394 - ۰۳ حمل ۱۳۹۴

بخش نخست

mnandegar-3چه‌طور می‌توان صداهای مغز را خاموش کرد، استرس را کاهش داد و شادتر زنده‌گی کرد؟ در این مطلب، مصاحبه‌یی از نویسندۀ کتاب «ده درصد شادتر» را برای‌تان آورده‌ایم که در آن به نکات بسیار جالبی برای زنده‌گی شادتر اشاره می‌کند که کاملاً کاربردی و عملی هستند و در زنده‌گی روزمره می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. این مطلب، دقیقاً کارهایی هستند که خودِ «دَن هریس» آن‌ها را در زنده‌گی خود انجام داده و نتیجه گرفته است.
دَن هریس، خبرنگار برنامۀ صبحگاهی تلویزیون امریکاست که در سال ۲۰۰۴ میلادی، با هیجان و استرس زیادی که داشت، یک آبروریزی درست‌وحسابی در برنامۀ زنده به پا کرد. پس از آن رویداد بسیار تلخ در مقابل میلیون‌ها بیننده، تصمیم گرفت روی مغز و رفتار و گفتارِ خود کنترل بیشتری داشته باشد. نتیجه تلاش و تجربۀ او، همین کتابی است که نوشته است؛ «ده درصد شادتر.»
این مطلب، بخشی از مصاحبه‌یی‌ست که با وی دربارۀ کتابش انجام شده.
۱ـ منظورتان از «۱۰ درصد» چیست؟ از کجا به این عدد رسیده‌اید؟
هنگامی که تازه مدیتیشن را آغاز کرده بودم، یکی از دوستانم پرسید چرا این کار را می‌کنی، مگر تو مشکلی داری که این مدل خلسه و تمرکز عمیق را هر روز تکرار می‌کنی؟ و من در پاسخ به او گفتم: این کار من را ۱۰ درصد شادتر می‌کند. همین جمله و واکنش دوستم، جرقۀ ایدۀ این کتاب را در سرِ من پروراند. این تیپ تمرین‌ها نمی‌توانند همۀ زنده‌گی ما را تغییر دهند، اما بدون شک بخشی از آن را بهتر خواهند کرد.
۲ـ شما در کتاب خود اشاره کرده‌اید که مدیتیشن یعنی رهایی از مشکلاتِ ضمیر ناخودآگاه و کشف و برطرف کردن آن‌ها. آیا تعریف دیگری هم برای آن دارید؟
به مدیتیشن به عنوان ورزشی برای مغز نگاه کنید. بسیاری از انسان‌ها زمان زیادی را صرف تغییر دکوراسیون خانه یا رسیده‌گی به وضع ظاهری خود اختصاص می‌دهند. اما تعداد کمی هستند که به ذهن‌شان هم اندازۀ جسم‌شان اهمیت دهند. بسیاری از ما هنوز نمی‌توانیم ذهنِ خود را پالایش کنیم و همۀ تجربیات زنده‌گی را از یک فیلتر عبور ندهیم. این کار، ساده‌ترین و قابل اعتمادترین روش برای افزایش تمرکز، خون‌سردی و حضور در لحظه است.
۳ـ منظورتان از «حضور در لحظه» چیست؟
ساده‌ترین تعریف برای حضور در لحظه این است که بدانید در مغزتان چه می‌گذرد و بتوانید روی آن‌ها تسلط داشته باشید. حضور در لحظه می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا بیهوده عصبانی نشوند یا افکار منفی را تا اندازۀ زیادی از خود دور کنند. این سیستم در بی‌تفاوت بودن نسبت به صداهای منفی مغز، بسیار کمک‌کننده است و به عقیدۀ من، می‌توان گفت قدرت ماورایی و عالی دارد. حضور در لحظه یعنی به‌عمد در زمان حال زنده‌گی کنیم و همۀ حقایق را باور داشته باشیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.