خانوادۀ فتح محمد ( سربازی‌‌که هفتۀ گذشته سر بریده شد): سرباز سر بریده شده در جمع ۳۱ گروگان بود

گزارشگر:روزنامۀ ماندگار / شنبه 22 حمل 1394 - ۲۱ حمل ۱۳۹۴

یک سرباز ارتش که اخیراً از سوی «جنبش حرکت اسلامی ازبکستان» سر بریده شده، از جمع ۳۱ نفری بوده که در ولایت زابل گروگان گرفته شده‌اند.
جنبش حرکت اسلامی ازبکستان، هفتۀ گذشته ویدیویی را به نشر سپرد که در آن یک سرباز ارتش افغانستان را سر می‎برد.
به دنبال انتشار ویدیوی سر بریدن این سرباز، اداره امنیت ملی گفت که این ویدیو ربطی به گروگانگیری ۳۱ تن در زابل ندارد.
mnandegar-3در این ویدیو، دو مردی‌که لباس‌های سیاه به تن دارند و صورت‌های آنها پوشیده است، هشدار می‌دهند که اگر دولت خواست‌های کسانی را که مجاهدین می‌خوانند برآورده نکند، همه اسیرانی را که هزاره هستند به همین شکل خواهند کشت.
امنیت ملی گفته که فتح محمد «سرباز پیشین» ارتش بوده؛ اما خانوادۀ قربانی می‎گوید که فتح محمد از دو سال بدین‌سو سرباز ارتش بوده و در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار ایفای وظیفه می‎کرده است.
یک عضو خانوادۀ فتح محمد به روزنامۀ ماندگار گفت که او در جمع ۳۱ نفری بوده که از سوی طالبان به گروگان گرفته شده‌اند.
فیض محمد مامای این سرباز می‎گوید: فتح محمد در کندک دوم و تولی حمایۀ قول اردوی ۲۰۵ اتل در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار سرباز بود و تا یک ساعت پیش از گروگان‌گیری با آنان تماس داشت.
فیض محمد که به منظور دریافت جسد خواهرزاده‎اش از ولسوالی اندراب ولایت بغلان به کابل آمده است، گفت: «خواهر زاده‌ام عسکر بود در قول اردوی قندهار. بعد از شش ماه وظیفه می‌خواست به خانه بیاید. با او تماس تلفونی داشتیم. ناوقت روز از قندهار حرکت کرده بود. تا ساعت یک بجه هم تماس داشتیم. در آخر تماس گفت که در نزدیک زابل هستیم. اما پس از آن دیگر تماس ما با فتح محمد برقرار نشد.»
او گفت که این حادثه دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که ۳۱ نفر از سوی داعش به گروگان گرفته شدند.
او افزود که به منظور پیداکردن فتح محمد خودشان به قندهار رفتند؛ اما نتوانستند سراغی از وی بگیرند؛ تا این که خبر کشته‎شدن دو تن از گروگان گرفته شده‎ها را از طریق رادیو شنیدند.
مامای سرباز قربانی خاطرنشان ساخت که آنها ابتدا فکر نمی‌کردند که فتح محمد در میان این دوتن باشد؛ اما پس از آن‌که در فیسبوک‌ها و رسانه‌ها، ویدیوی کشته‎شدن فتح محمد را دیدند، پی بردند که او به شهادت رسیده است.
فیض محمد در پاسخ به این پرسش روزنامه ماندگار که پس از کشته‌شدن خواهرزاده‌ات دولت با شما در تماس شده است، گفت: «هیچ… هیچ. به نظر دولت یک پشه کشته شده. سرباز بودن و خدمتگار بودن به دولت یعنی چی؟! … جوانان مردم، سربازان اردو شهید می‎شوند، اما هیچ کس پرسانش را نمی‎کند.»
مامای فتح محمد افزود: خواهرزاده‌اش از دوسال بدین‌سو در ارتش کار می‎کرد و یگانه فرزند نان‌آور خانواده چهار نفری شان بود. او گفت که پدر و مادر فتح محمد کهن‌سال هستند و از طریق معاش یگانه‏ فرزند شان امرار حیات می‏کردند.
فیض محمد گفت: «پدر ریش سفید و مادر پیچه سفید فتح محمد، بالا خدا و پایین بچۀ شان را سیل داشتند که حالا او دیگر زنده نیست. «
به گفتۀ او، این سرباز ارتش نامزاد بود و به دلیل ناتوانی اقتصادی و فقر عروسی کرده نتوانست.
او گفت که از دولت افغانستان دیگر توقعی ندارند، فقط این که جسد شهیدشان را پیدا کنند و به آنان تحویل دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.