نگرانی شدید نماینده‎گان مجلس از رفتن هزاران فرد مشکوک به شمال افغانستان

- ۱۲ ثور ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۴

 

برخی نماینده‎‏گان مجلس با اشاره به ورود روزانه هزاران نفر به شمال افغانستان هشدار می دهند که جنگ خونینی باز هم به راه خواهد افتاد.
غلام فاروق مجروح نماینده مردم هرات در مجلس گفت: «روزانه هزاران جنگجو از جنوب وارد هرات و از این ولایت به سمت شمال می‌روند و هویت آنان mnandegar-3نیز مشخص نیست که پاکستانی اند، چچینی و یا ازبکستانی اند».
آقای مجروح افزود که پس از ممانعت نیروهای امنیتی، این افراد از راه‌های غیررسمی به شمال می‌روند و به مجردی که به بادغیس می‌رسند از سوی کسانی هستند که تحویل گرفته می‌شود.
او تاکید کرد که این افراد در بدل روزانه ۲ هزار افغانی اجیر می‌شوند و «یقین کامل دارم که آنان فقط برای جنگ به ولایات شمال می‌روند».
به گفته وی، مقام‌های محلی هرات این موضوع را با شورای امنیت نیز در میان گذاشته و شورای امنیت تنها شفاهی دستور داده که مانع آنان شوید.
این عضو مجلس هشدار داد: «با پیوستن این افراد به صفوف مخالفین، شاهد جنگ خونین خواهیم بود».
حبیبه دانش عضو دیگر مجلس نیز گفت: «روزانه از پنجصد تا هزار نفر به سمت شمال می‌روند. در یکی از موارد یکی از والی‌ها این افراد را توقف داده است؛‌ اما سروصدا از داخل خود دولت بلند شده که چرا مانع این افراد می‌شوید».
خانم دانش افزود: این افراد از پاکستان می‌آیند و از طریق مناطق غربی وارد شمال می‌شوند.
او یادآور شد: «حالا چه معاملات پیدا و پنهانی وجود دارد که دولت در این قسمت ساکت است».
از سویی هم، برخی نماینده‎‏گان دیگر رهبران حکومت را به دست داشتن در ناامنی‌های شمال متهم کردند.
فاطمه عزیز نماینده مردم قندوز گفت: «مسوول بی‌خانمان شدن مردم قندوز رهبران نارهبر حکومت وحدت ملی است، آنان از احساسات مردم، جوانان به ویژه نیروهای امنیتی سوءاستفاده می‌کنند».
خانم عزیز افزود که رهبران حکومت در رابطه به ناامن سازی شمال «معامله» کرده اند؛ زیرا به گفته او: «ما پیش از جنگ قندوز صدا بلند کردیم که وضعیت این ولایت در حال بدتر شدن است؛‌ اما رهبران حکومت نشنیدند».
در همین حال، مقام‌های نهادهای امنیتی و رییس شورای امنیت ملی در جلسه روز شنبه مجلس فرا خوانده شده بودند؛‌ اما این مقام ها نسبت دریافت مکتوبی از سوی وزارت دولت در امور پارلمانی به جلسه امروز حاضر نشدند.
پس از بحث‌ها و انتقادهای نماینده‎‏گان، سرانجام تصمیم بر آن شد که این مقام‌ها به جلسه روزدوشنبه جهت پاسخگویی به سوالات نماینده‎‏گان حاضر شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.