نوازشریف به رهبران دولت وحدت ملی در کابل: با تمام قوت در پشت‌تان ایستاده‏‎ایم

- ۲۲ ثور ۱۳۹۴

چهارشنبه ۲۳ ثور ۱۳۹۴

 

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با نخست وزیر پاکستان در کابل ملاقات کرد. نواز شریف در این دیدارش از کابل گفت که دو کشور «عملیات هماهنگ شده» علیه شورشیان در امتداد سرحد راه اندازی می‌کنند.
نواز شریف نخست پاکستان در راس یک هیأت عالی رتبه دولتی روز سه شنبه (۲۲ ثور/ ۱۲ می) وارد کابل شد و با اشرف غنی mnandegar-3رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان دیدار کرد.
نواز شریف را در این سفر شماری از مقام‌های ارشد پاکستانی به شمول راحل شریف رییس ستاد ارتش و سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی همراهی می کردند.
ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رهبران دو کشور در این دیدار راجع به مسایل امنیتی و گسترش همکاری های اقتصادی گفت‌وگو کرده اند.
نخست وزیر پاکستان در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور افغانستان گفت که در این دیدار روی تهدیدات مشترک و فرصت‌های پیش رو صحبت شده و توافق صورت گرفت که ثبات و صلح در منطقه به نفع هر دو کشور است.
رییس جمهور غنی در یک کنفرانس خبری مشترک با نواز شریف گفت که دو کشور با خطرات مشترک مواجه اند و «تروریسم خوب و بد وجود ندارد». براین اساس غنی گفت که «همه ما باید به صورت مشترک در مقابل این خطرات ایستاد شویم».
نخست وزیر پاکستان از عملیات طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که کشورش با شدیدترین لحن ممکن این حملات طالبان را محکوم می‌کند.
شریف از یک حمله هماهنگ شده علیه شورشیان در امتداد سرحد مشترک خبر داد و گفت: «عملیات های هماهنگ شده راه اندازی خواهند شد و ما برای پاکسازی شورشیان در امتداد سرحد همکاری دوجانبه خواهیم داشت.»
هرچند خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که مذاکرات صلح با طالبان در صدر آجندای رییس جمهور افغانستان و نخست وزیر پاکستان قرار دارد، اما هر دو سیاستمدار در کنفرانس خبری در این رابطه چیزی نگفته و از خبرنگاران نیز سوال نگرفتند.
اشرف غنی گفت که معیار دوستی این است که در شرایط خراب یکی در کنار یک دیگر ایستاد شوند: «و در این شرایط امید ما این است که ما به حیث دو دوست و دو دولت، شرایط ثبات را در منطقه به وجود بیاورم، مقابل خطرات مشترک به وضاحت ایستاد شویم و اعلام کنیم که دشمنان افغانستان دشمنان پاکستان هستند و برعکس.»
نخست وزیر پاکستان اطمینان داد که «دشمن افغانستان نمی‌تواند دوست پاکستان باشد». او در عین زمان گفت که کشورش در برنامه مذاکرات صلح زیر رهبری افغان‌ها همکاری می‌کند.
mnandegar-3با وجود این، یونس فکور تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید که برعلاوه این مسایل، پاکستان از توافقنامه بندری که میان ایران و هندوستان امضا شده است نگران است. این توافقنامه می تواند یک راه بدیل ترانزیتی برای افغانستان نیز فراهم کند.
همچنان، نخست‌وزیر پاکستان پس از چاشت روز گذشته با داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی دیدار و گفت‏وگو کرد.
نواز شریف در دیدار با رییس اجرایی گفت: در دوره‌های مختلف نخست‌وزیری‌ام مجدانه تلاش کرده‌ام روابط دوستانه میان دو کشور استحکام و گسترش یابد.
نخست‌وزیر پاکستان افزود: هردو کشور افغانستان و پاکستان قربانی تروریزم و دهشت‌افگنی اند. این پدیده باعث بی‌ثباتی در منطقه گردیده و بر اقتصاد و زنده‌گی مردم تأثیر منفی گذاشته است.
نوازشریف افزود: تروریزم در هردو کشور باید خاتمه یابد و ما در نبرد با دهشت‌افگنی در کنار افغانستان با تمام قوت ایستاده‌ایم. نخست وزیر پاکستان علاوه نمود: پاکستان علیه تروریست‌ها و پایگاه‌های آنان در خاک پاکستان عملیات گسترده‌یی را راه‌اندازی نموده و این حملات همچنان به شدت ادامه دارد.
محمدنوازشریف نخست وزیرپاکستان با تاکید گفت: به عنوان نخست وزیر پاکستان آمده ام تا اطمینان دهم که در این شرائط دشوار در کنار افغانستان ایستاده ایم.
نخست وزیرپاکستان با اشاره به روند صلح گفت: کشورش متعهد است افغانستان را در استقرار صلح و ثبات با تمام قوت کمک نماید. موضع خود را به صورت روشن برای طالبان بیان کرده ایم و طالبان و دیگر گروه های تروریستی گزینه‌یی جز صلح ندارند. نخست وزیر ابراز امیدواری نمود که روابط نیک میان دو کشور استحکام بیشتر یابد و کشورش آماده است در این راستا از هیچ اقدامی دریغ نورزد.
داکتر عبدالله با استقبال از صحبت‌های نخست وزیر پاکستان گفت: تروریزم خطرمشترکی است که هردو کشور و صلح و ثبات منطقه‌یی و جهانی را تهدید می‌کند. افغانستان نیز در این عرصه آمادۀ همکاری با پاکستان است. اقداماتی در این راستا صورت گرفته و امیدوارم گام‌های عملی بیشتری برداشته شود.
رییس اجرایی برای آغاز همکاری های بیشتر میان دو کشور در عرصۀ اقتصادی به طرف پاکستان پیشنهاد نمود تا کار بالای اعمار بندبرق دریای کنر آغاز گردد. رییس اجرائیه از برنامه های TAPI و CASA یاد نموده گفت: عملی شدن این برنامه ها می تواند برای رشد اقتصادی و همگرائی منطقه ای مفید واقع گردد. رییس اجرائیه همچنان علاوه نمود: طبق توافقنامه های قبلی برنامهء اعمار خط ریل در شهرهای مرزی میان دوکشور برای تقویه هرچه روابط اقتصادی آغاز گردد.
رییس اجرائیه همچنان از نخست وزیر پاکستان خواست تا ضرب‌الاجل بیرون شدن مهاجرین از پاکستان را تمدید نماید تا برنامه ریزی لازم در این زمینه به همکاری هردو کشور صورت گیرد.
نخست وزیر پاکستان وعده سپرد کشورش در مورد اعمار بندبرق دریای کنر به عنوان برنامۀ مشترک هردو کشور اقدامی کند و از نیاز به برق و گاز به عنوان نیاز هردو کشور یاد نمود. نخست وزیر پاکستان افزود: عملی ساختن برنامه‌های TAPI و CASA می تواند به رشد اقتصادی و ثبات هردو کشور و آسیای میانه کمک نماید. نخست وزیرپاکستان همچنان وعده سپرد که ضرب الأجل تعیین شده در برای اخراج مهاجرین تمدید می گردد تا زمینه برگشت آبرومندانه مهاجرین فراهم گردد.
در پایان نشست نخست وزیر پاکستان یکبار دیگر از رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان دعوت رسمی دیدار از پاکستان را مطرح نمود که از سوی رییس اجرایی پذیرفته شد.
این سفر درحالی صورت می‏‎گیرد که تحلیلگران به وعده‏های رهبران پاکستانی باور ندارند.
آنان می‎‏گویند که حرف و عمل پاکستانی‏ها یکسان نیست.
به گفتۀ این تحلیلگران، رهبران پاکستانی بار دیگر در صدد فریب حکومت افغانستان هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.