احتمال جنگ داخلی طولانی‌مدت پس از خروج‌ نیروهای خارجی

- ۱۶ میزان ۱۳۹۱

حامیان قدیمی جنبش طالبان در نیروهای امنیتی پاکستان تا زمانی که منافع امنیتی آن‌ها در کابل لحاظ نشود، شبه‌نظامیان را وادار به برقراری توافق نخواهند کرد.
آن‌گونه که امور به پیش می‌رود، افغانستان ممکن است بلافاصله پس از خروج امریکا در مسیر یک جنگ داخلی طولانی مدت که عواقبی را برای امنیت منطقه‌یی دربر خواهد داشت، قرار بگیرد.
مجلۀ تایم چاپ لندن در گزارشی به چالش‌های پیش‌روی دولت آیندۀ امریکا در خاورمیانه پرداخته و در بخشی از این گزارش از آیندۀ افغانستان به شدت نگرانی کرده است.
در این گزارش آمده است: اگرچه افغانستان بخشی از خاورمیانه نیست، اما کاملاً از آن بی‌ارتباط نیز نیست. به رغم آنکه جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا بوده است، اما مساله افغانستان به ندرت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امریکا شنیده می‌شود.
چند روز پیش اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل تنها به گفتن این جمله درباره افغانستان بسنده کرد: ما فرآیند انتقال مسوولیت‌ها را در افغانستان آغاز کرده‌ایم و امریکا و هم‌پیمانان ما بر اساس برنامه در سال ۲۰۱۴ به جنگ در این کشور پایان خواهند داد.
اوباما و میت‌ رامنی هر دو در خصوص این تاریخ خروج توافق دارند و نسبت به پس از آن نیز خوش‌بینی چندانی وجود ندارد.
طالبان هنوز از شکست بسیار دور است و بعید است تا سال ۲۰۱۴ نیز شکست بخورد. همچنین دولت افغانستان و نیروهای امنیتی آن که امیدها برای انتقال قدرت با ثبات به آنها وابسته است، نامطمین به نظر می‌رسند.
دو سرباز امریکایی که روز شنبه هفته گذشته در یک ایست بازرسی ارتش افغانستان کشته شدند، موجب شد تعداد امریکایی‌های کشته شده در جریان جنگ افغانستان از عدد ۲۰۰۰ عبور کند.
آنها نیز همچون بیش از ۵۰ سرباز دیگر ایتلاف ناتو که طی سال جاری توسط حملات نیروهای خودی کشته شدند، هدف حمله اعضای نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفتند.
استراتژی سربازان مازاد که ماه گذشته میلادی بی‌سر و صدا به پایان رسید، بدین منظور طراحی شده بود تا طالبان را وادار به پذیرش شرایط امریکا برای یک توافق‌نامه سیاسی در افغانستان کند. اما این مساله دیگر ظاهراً در میان گزینه‌ها نیست.
از لحاظ سیاسی برای امریکا دشوار است که امتیازآینده را پیشنهاد کند که سبب شود طالبان در حالی که تایید می‌کنند امریکا به پایان تعهد نظامی خود در افغانستان رسیده، وسوسه شوند.
همچنین حامیان قدیمی جنبش طالبان در نیروهای امنیتی پاکستان تا زمانی که منافع امنیتی آنها در کابل لحاظ نشود نیز شبه‌نظامیان را وادار به برقراری توافق نخواهند کرد.
تصمیم اخیر دولت اوباما برای افزودن نام شبکه حقانی به فهرست سازمان‌های تروریستی بین‌المللی می‌تواند تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پیش از خروج امریکا از افغانستان را پیچیده‌تر سازد.
آن‌گونه که امور به پیش می‌رود، افغانستان ممکن است بلافاصله پس از خروج امریکا در مسیر یک جنگ داخلی طولانی مدت که عواقبی را برای امنیت منطقه‌یی دربر خواهد داشت، قرار بگیرد.
واجب است که دولت بعدی امریکا این خطر را کاهش دهد و با توجه به ابزارهای محدود در اختیار آن، چنین کاری نیازمند توافقآینده بر اساس مذاکره با بازیگران قدرت در منطقه خواهد بود که سبب می‌شود درخشش دستاوردهای امریکا در طولانی‌ترین جنگ آن لکه‌دار شود.
این در حالی است که مردم امریکا مخالف با تداوم دخالت نظامی در افغانستان هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.