وزیر مهاجرین و عودت‎کننده‎گان: مـهاجرت مـردم افغانستان پایـان مـی‌یابد

- ۳۰ جوزا ۱۳۹۴

یک شنبه ۳۱ جوزا ۱۳۹۴

 

حکومت افغانستان به کشورهای مهاجرپذیر اطمینان می‌دهد که سال‌های آخری است که این کشورها میزبان مهاجران افغان می‌باشند.
سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان که در مراسمی به مناسبت «روز جهانی پناهنده» سخن می‌گفت اظهار داشت که مهاجرت‌های افغان‌ها به زودی پایان می‌یابد.
آقای عالمی تصریح نمود: « امیدوارم که سیر حوادث و اوضاع و احوال کشور ما به سمتی برود که امنیت و ثبات در کشور به وجود آید، همه پناهنده‌گان عزیز ما به کشور بازگردند و ما mnandegar-3امیدواریم که زمینه‌های خوبی را برای عودت پناهنده‌گان مهیا بسازیم».
وی افزود: «اما تا زمانی‌که مشکلات وجود دارد توقع و انتظار ما از کشورهای مهمان‌پذیر این است که مدارا و حوصله بکنند و اطمینان می‌دهم، سال‌های آخری است که این کشورها میزبان مردم ما هستند. بیشتر از ۳۰ سال این کشورها به ویژه پاکستان و ایران میزبان مردم ما بودند و ما از آنان تشکر می‌کنیم اطمینان می‌دهم حضور مردم ما در کشورهای شما آخرین سال‌هایش را طی می‌کند و …».
وزیر امور مهاجرین خاطرنشان کرد که دولت افغانستان در عرصه‌های مختلف اشتغال‌زایی، اسکان مهاجرین و زیرساخت‌ها، برنامه‌های جامعی را روی دست دارد که تطبیق آنان می‌تواند پایان مهاجرت افغان‌ها به کشورهای خارجی باشد.
آقای عالمی بیان داشت: عودت مهاجرین در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و انتظار می‌رود که با پایان ساری جاری، بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر دوباره به کشور باز گردند.
به گفتۀ وی، هم اکنون ایران میزبان ۸۴۰ هزار پناهنده، ۵۳ هزار فرد داری پاسپورت و بیش از ۱ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان است و پاکستان نیز میزبان ۱.۶ پناهنده و بیش از ۱ میلیون مهاجر… ادامه صفحه ۶
مـهاجرت مـردم افغانستان…
غیرقانونی از کشورمان می باشد و سایر کشورها نیز میزبان حدود ۱.۲ میلیون مهاجر و پناهنده افغان می باشند.
آقای عالمی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تدوین استراتژی جدید این وزارت اظهار داشت که آنان با مطالعه دقیق از عملکرد حکومت پیشین در امور مهاجرین و مشکلات فراروی وزارت مهاجرین دریافته اند که با روش های قبلی، نمی توان راه حلی برای معضل مهاجرت افغان ها و مشکلاتی که پناهندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند، پیدا کرد.
وزیر امور مهاجرین، ایجاد کمیسیون عالی مهاجرت به ریاست رییس جمهور غنی، تدوین استراتژی جدید، آغاز مبارزه جدی با فساد، ایجاد یک مرکز معلومات، نشست‌های موثر با کشورهای میزبان به ویژه ایران و پاکستان به خاطر حل مشکلات مهاجران را از جمله کارکردهایش در این وزارت عنوان کرد.
گفتنی است که در مراسم روز جهانی پناهنده، با شعار « تعهد جهانی برای تامین حقوق پناهنده» برگزار شده بود؛ نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در افغانستان و نماینده سازمان جهانی غذا، ضمن اعلان حمایت از برنامه‌های وزارت مهاجرین، یکبار دیگر از تعهد درازمدت شان با افغانستان خبر دادند.
این وزارت درحالی از حل مشکلات مردم و برگشت مهاجرین خبر می‎دهد که تنها در سال ۲۹۱۴ میلادی دست‎کم دو و نیم میلیون تن از افغانستان مهاجرت کرده‎اند.
این رقم پس از جنگ‎های سال‎های ۱۳۹۰ در کشور بی‎سابقه می‎باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.