صلیب سرخ: زنده‌گی مردم افغانستان تیره و تار است

- ۱۷ میزان ۱۳۹۱

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز دوشنبه اعلام کرد با افزایش شمار گروه‌های مسلح در سراسر افغانستان و دشوارترشدن دسترسی به بهداشت و درمان، چشم‌انداز زنده‌گی برای مردم این کشور بسیار تیره و تار است.
استوکر رییس هیات نماینده‌گی صلیب سرخ در افغانستان، گفت: در حالی‌که جنگ تحت رهبری ناتو علیه طالبان وارد دوازدهمین سال می‌شود، چشم‌انداز زنده‌گی مردم عادی افغانستان روز به روز بدتر می‌شود.
استوکر که از هفت سال پیش مسوولیت کمک های امداد صلیب سرخ به افغانستان را برعهده دارد و دوران مسوولیتش رو به پایان است، در جمع خبرنگاران در کابل گفت: از زمانی که من در سال ۲۰۰۶ وارد افغانستان شده‌ام، شمار گروه‌های مسلح محلی افزایش یافته است؛ غیرنظامی‌ها در میان آتش گروه‌های متخاصم متعدد گرفتار شده اند.
در حالی‌که نیروهای خارجی حاضر در افغانستان باید خود را برای خروج از این کشور در سال ۲۰۱۴ آماده کنند، گروه‌های امدادی و برخی از دیپلمات‌های غربی نگران تکرار جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ در افغانستان هستند؛ جنگی که به ظهور حکومت طالبان منجر شد.
شماری از نیروهای امدادی و امنیتی مستقر در شمال افغانستان که زمانی مرکز مقاومت علیه طالبان بود و سرشار از منابع نفت و گاز دست نخورده افغانستان نیز هست، می‌گویند شبه نظامیان و دیگر گروه‌های مسلح در انتظار خلاء امنیتی هستند که بعد از خروج نیروهای خارجی احتمالا به وجود می‌آید.
این در حالی است که کمک کننده‌گان خارجی به افغانستان که در مجموع وعده اعطای ۱۶ میلیارد دالر را طی چهار سال آینده به کابل داده بودند بررسی‌هایی را برای کاهش میزان کمک‌ها آغاز کرده اند. اعطای این کمک‌ها به تلاش جدی دولت افغانستان برای مبارزه با فساد مشروط شده است و این در حالی است که کشورهای کمک کننده امید خود را به موفقیت کابل در این زمینه از دست می‌دهند.
اما استوکر با بیان این‌که مطمین است حوادث دهه ۱۹۹۰ و جنگ داخلی افغانستان تکرار نمی‌شود، افزود افغان‌ها جنگ‌های بسیاری را پشت سر گذاشته اند و دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند.
آمار سازمان ناتو که اخیراً منتشر شد، نشان می‌دهد شمار تلفات غیرنظامیان در جنگ ۱۱ ساله نیروهای خارجی در افغانستان بسیار بالا بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.