طالبان بندر آی‌خانم در ولایت تخار را محاصره کردند

- ۳۱ حمل ۱۳۹۸

هراس‌افگنان طالب خودشان را تا دوصدمتری مرکز ولسوالی دشت‌قلعۀ ولایت تخار رسانده‌اند و با مسدود ساختن راه اکمالاتی بندر آی‌خانم از ۳ روز به این طرف، این بندر را محاصره کرده‌اند.
یک منبع دولتی به خبرگزاری هشدار گفته است که هراس‌افگنان طالب خود را تا مکتب حمیدالله شهید و کلینیکی که در دوصدمتری مرکز ولسوالی دشت‌قلعه قرار دارد، رسانده‌اند و برای حمله بر تأسیسات دولتی آمادهگی می‌گیرند.
mandegarاز سویی هم، یکی از سربازانی که در بندر آی‌خانم گیرمانده‌ است، به هشدار می‌گوید که از ۳ روز به این طرف، هراس‌افگنان طالب این ساحه را محاصره کرده‌اند. او گفت: «طالبان با سلاح‌های پیش‌رفته مجهز استند و با گذشت هر لحظه، شدت گلوله‌باری آن‌ها بر سربازان بیشتر می‌شود».
این سرباز می‌گوید که به والی و فرمانده‌ پولیس تخار تماس گرفته‌، اما تاکنون این مقامات هیچ کمکی نکرده‌اند و راه‌ اکمالاتی این بندر نیز مسدود شده است.
در همین حال، منبع دولتی می‌گوید که اگر محاصرۀ طالبان شکسته نشود، بندر آی‌خانم به دست هراس‌افگنان سقوط خواهد کرد.
بندر آی‌خانم در سال گذشته نیز پس از چند روز محاصره به دست هراس‌افگنان طالب سقوط کرد و تمام تاسیسات موجود در آن به آتش کشیده شد.
در همین حال، خلیل اسیر سخن‌گوی پولیس تخار می‌گوید که هراس‌افگنان طالب در اطراف بازار ولسوالی دشت‌قلعه و بندر آی‌خانم حضور دارند. او می‌گوید: «راه اکمالاتی این بندر که از شهر دشت‌قلعه فاصله زیادی دارد از سوی طالبان ماین‌گذاری شده و در حال حاضر تلاش‌ها برای بر طرف ساختن این چالش جریان دارد».
آقای اسیر می‌گوید که نیروهای امنیتی در این ولسوالی حضور دارند و در جریان سه روز پیش، حملۀ هراس‌افگنان طالب با وارد شدن تلفات سنگین به این گروه عقب زده شده است.
همچنان گفته می‌شود که در روزهای اخیر با شدت‌ یافتن تهدید بر مرکز ولسوالی، خانواده‌های زیادی از خانه‌های‌شان فرار کرده‌اند.
سال گذشته نیز چندین‌بار نیروهای امنیتی به هدف سرکوب هراس‌افگنان طالب به این ولسوالی اعزام شدند و پس از آغاز عملیات طالبان ساحات تحت کنترل خود را ترک کردند؛ اما پس از ختم عملیات و برگشت نیروها از این ولسوالی، جنگ‌جویان طالب دوباره ساحات از دست‌رفته را تصرف کردند.
تأسیسات بندر آی‌خانم حدود ۷ سال پیش با هزینۀ بیش از ۱۲ میلیون دالر از سوی کشور جاپان ساخته شد. این بندر که افغانستان را به کشور تاجیکستان وصل می‌کند یکی از بنادر مهم تجاری افغانستان به‌شمار می‌رود؛ اما تهدیدهای بلند امنیتی در سال‌های اخیر داد و ستدهای تجاری را در آن به شدت زیان‌مند ساخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.