اختلاف‌نظرِ فرماندهان طالبان دربارۀ مذاکرات صلح

- ۲۳ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۲۴ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3مقامات مذاکرات هفتۀ گذشته میان مذاکره کننده‌گان دولت افغانستان و طالبان را به عنوان یک پیروزی بزرگ تحسین کردند اما فرماندهان طالبان با تردید پاسخ داده و بر چالش‌های بزرگی که این روند صلح نارس با آن مواجه است، تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای شورای عالی صلح افغانستان و رهبران طالبان با هدف تلاش در راستای پایان دادن به درگیری‌های خونین، نخستین مذاکرات رسمی خود را هفته گذشته در پاکستان برگزار کردند؛ آنها موافقت کردند در هفته‌های آتی مجدداً با یکدیگر دیدار کنند، اقدامی‌که تحسین کابل، اسلام آباد، پکن، واشنگتن و سازمان‌ ملل را به همراه داشت.
اما در حالی که برخی فرماندهان طالبان ابراز خوش‌بینی کردند، بسیاری دیگر به شدت نگران و بیمناک هستند.
این اختلاف در پاسخ‌ها و فرماندهانی که صریحاً مشروعیت مذاکره کننده‌گان طالبان را زیر سوال می‌برند، بر اختلافات خطرناک بالقوه در داخل این جنبش به ویژه میان رهبران قدیمی‌تر و جوان‌تر که گاهی تندروتر هستند، تاکید می‌کند.
حاجی حضرت، یکی از رهبران مستقر در هلمند گفت: با قاطعیت از این مذاکرات حمایت می‌کنم و نسبت به نتیجه آن خوش بین هستیم.
اما فرمانده ارشاد قاضی در ولایت کنر، یکی از کانون‌های درگیری در چند سال اخیر در نزدیکی مرز پاکستان، این هیأت مذاکره کننده را به عنوان دست نشانده‌های اسلام آباد رد کرد.
وی که رهبری صدها شبه نظامی طالبان را برعهده دارد،‌ گفت: این رهبران طالبان، نماینده‌گان واقعی گروه شبه نظامی طالبان نبودند و پاکستان آن‌ها را به این نشست برده بود. رهبران واقعی طالبان که در این مذاکرات تاثیرگذار هستند در قطر مستقرند.
طالبان در سال ۲۰۱۳ میلادی دفتری را در قطر تأسیس کرد تا مذاکراتی را در رابطه با توافق صلح مربوط به پایان دادن اقدامات شبه نظامیشان آغاز کنند.
فرماندهی عالی طالبان موسوم به «شورای کویته» نه از این مذاکرات استقبال کرده و نه آن را محکوم کرد.
سخنگوی این شورا در بیانیه‌یی مبهم گفت: «کمیسیون سیاسی» اجازه مذاکره درباره صلح را دارد.
یکی از منابع ارشد شبه نظامیان طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت: طالبان تصمیم گرفته تا به صورت غیر رسمی در این نشست شرکت کند. این سیاست در آینده نزدیک نیز ادامه خواهد داشت. رهبری طالبان بسیار محتاط است و ما هیچ عجله‌یی نداریم.
مینهاج، یکی از فرماندهان طالبان که رهبری ۲۰۰ شبه نظامی را در ولایت قندهار به عهده دارد، گفت: ما تنها زمانی به پای میز مذاکرات می‌آییم که تمامی نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند. مادامی که این نیروهای اشغالگر در افغانستان هستند مذاکرات صلح نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.