در محفل فراغت بانوان از نهاد کمک به معارف افغانستان مطرح شد: به تعلیم و تربیۀ زنان توجه لازم صورت نگرفته است

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ یک شنبه 1 قوس 1394 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۴

محفل بزرگداشت از فراغت دانش‌آموزان دختر به همکاری نهاد کمک به معارف افغانستان، در تالار مولانا جلالدین بلخی در انستیوت خدمات ملکی برگزار شد.
در این محفل، شماری از فرهنگیان، استادان مکاتب، دانش‌آموزان و مسوولان وزارت آموزش و پرورش اشتراک کرده بودند.
دراین محفل، برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر از طرف اشتراک کننده‌گان به بررسی گرفته شد.
شماری از اشتراک کننده‌گان در این برنامه گفتند که رهبران دولت وحدت ملی نسبت به مشکلات دانش‌جویان و دانش آموزان بی‌تفاوت اند به روند آموزش و پرورش زنان توجه جدی صورت نگرفته است.
آن‌ها تاکید کردند که ترقی و پیشرفت هر کشور مربوط به معارف آن است.
حسنیا شیرجان رییس نهاد کمک به معارف افغانستان در این محفل گفت: جای خرسندی است که دور دوازدهم فارغان نهاد کمک به معارف افغانستان را جشن می‌گیریم.
در این محفل پیام رولا غنی بانوی اول کشور نیز توسط یک تن از بانوان به خوانش گرفته شد.
در پیام بانوی اول کشور آمده بود: جای خرسندی است که امروز شماری از دانش‌آموزان دختر از صنف دوازهم فارغ شده، مصدر خدمت به مردم و جامعه خود می‌شوند.
در این پیام با بیان این‌که علم و دانش متضمن پیشرفت یک جامعه است، تأکید شده بود: دختران و زنان افغانستان در شرایط دشوار به تدریس و آموزش پرداخته اند که قابل ستایش استند.
در ادامه این پیام آمده است که یکی از اهداف مهم دولت وحدت ملی تقویت و تشویق معارف است و نهادهای همکار به آموزش و پرورش باید تشویق شوند، تا بتوانند در ارتقا علم و دانش بیشتر فعالیت داشته باشند.
مسعود خلیلی سفیر افغانستان در هسپانیا و یک تن از اشتراک کننده‌های این محفل گفت: ترقی و پیشرفت هر کشور مربوط به معارف آن است، افغانستان به زعیم نیاز دارد و او به دست شما تربیه خواهد شد.
آقای خلیلی خاطر نشان کرد: از تمام آموزگارانی که درعرصه تقویت آموزش و پرورش زحمت کشیده اند، سپاس گزار استم.
اوگفت: چالش‌های زیادی در سر راه آموزگاران قرار داشته، ولی هیچ‌گاه دشواری‌های زنده‌گی این قشر را از خدمت به معارف کشور باز نداشته است.
سفیر افغانستان در هسپانیا تصریح کرد: مشکلات مردم افغانستان به خصوص زنان در این اواخر افزایش یافته است که نشانی از بی‌توجهی رهبران دولت و حدت ملی وکم دانشی جامعه ما است.
آقای خلیلی با بیان این‌که رهبران ما باید بالای مردم اعتماد کنند و انگیزه وحدت ملی داشته باشند، گفت: محبت داشتن با مردم اعتماد شما را نزد مردم بالا می‌برد.
او گفت: زنان در طول چند سال جنگ همیشه در کنار برادران خود ایستاده اند و از وطن دفاع کرده اند، امروز باید توجه جدی به آن‌ها صور بگیرد.
آقای خلیلی با ذکر این‌که در طول چند سال جنگ سامانه‌های معارف صدمه دیده و امکانات آموزش و پرورش از بین رفت، تأکید کرد: افغانستان دیگر به گذشته بر نمی‌گردد، بلکه این کشور رو به ترقی است.
مسعود خلیلی تصریح کرد: مردم افغانستان از هر تباری که باشد، حق آموزش و پرورش را دارند.
او گفت: در سفری که چند سال پیش به ولایت بدخشان داشتم، متوجه شماری از دانش‌آموزان شدم که در زیر درختی مصروف آموزش بودند؛ اما تنها دو تن شان قلم پنسل داشتند و تمام شان به نوبت از همان دو پنسل استفاده می‌کردند!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.