برخی از نماینده‌گان مجلس و فعالان مدنی: حکومت سه سال دیگر را هم همین‌گونه سپری خواهد کرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 14 سرطان 1395 - ۱۳ سرطان ۱۳۹۵

حکومت افغانستان اراده‌یی برای برگزاری انتخابات ندارد و می‌خواهد با همین وضعیت تا سه سال دیگر و یا هم برای یک دوره دیگر به کار ادامه دهد.
شماری از فعالان مدنی و نماینده‌گان مجلس می‌گویند: حکومت برای رای‌گیری وزرا در مجلس تلاش بسیار کرد، اما برای تصویب فرمان تقنینی مبنی بر تصویب قانون انتخابات، هیچ‌گونه تلاشی نکرد.
maneegar-3به گفته آنان: هدف ناتو از پیش‌شرط‌ها برای ادامه همکاری‌اش، فشارآوردن به حکومت افغانستان برای کاهش حداقل فساد، آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری یک انتخابات حداقل قناعت‌بخش است.
این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که مقام‌های ناتو برای ادامه همکاری‌های شان با دولت افغانستان پیش شرط‌هایی را مبنی بر اصلاحات در نظام انتخاباتی، ثبات سیاسی و مبارزه با فساد اداری ارایه کرده اند.
مقام‌های ناتو می‌گویند، این سازمان در نشست سالانه‌اش روی همکاری درازمدت با افغانستان توافق خواهد کرد؛ اما کمک به افغانستان دوجانبه است و کشورهای عضو این سازمان در بدل همکاری‌های‌شان خواستار ثبات سیاسی، مبارزه علیه فساد، اصلاحات در نظام انتخاباتی و تأمین حقوق بشر اند.
اما عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی بارومند نیست که حکومت افغانستان بتواند این خواست‌های ناتو را برآورده سازد.
رفیعی می‌گوید: حکومت افغانستان اراده‌یی برای برگزاری انتخابات ندارد و می‌خواهد با همین وضعیت تا سه سال دیگر و یا هم برای یک دوره دیگر به حکومت‌داری ادامه دهد.
به گفته او: از حکومتی که براساس توافق‌نامه سیاسی به وجود آمد و یکی از ماده‌های آن اصلاح نظام انتخاباتی بود؛ اما تاحالا برای آوردن اصلاحات کوچکترین تلاشی نمی‌کند، چطور انتظار داشت که اصلاحات بیاورد!
رفیعی تصریح کرد: حکومت برای رای‌گیری وزرا در مجلس تلاش بسیار کرد، اما برای تصویب فرمان تقنینی مبنی بر تصویب قانون انتخابات هیچگونه تلاش نکرد، این نشان میدهد که حکومت اراده‌ی برای برگزاری انتخابات ندارد.
او همچنان گفت: مبارزه با فساد از توان حکومت خارج است؛ زیرا فاسدین افراد معمولی نیستند که آنان را به دادگاه بکشاند، فاسدین یا وزیر اند، یا وکیل و یا هم از جمله مشاورین رییس‌جمهور.
رییس مجتمع جامعه مدنی تاکید کرد: حکومت تنها می‌تواند در سطوح پایین فساد را کنترل کند؛ اما جلوگیری از فساد در سطوح بالا هیچ ممکن نیست و جامعه جهانی به خوبی این مورد را می‌داند.
وی افزود: هدف ناتو از این پیشنهادات، فشار آوردن به حکومت افغانستان برای کاهش حداقل فساد در افغانستان و آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری یک انتخابات حداقل قناعت‌بخش است.
با این حال، چمن شاه اعتمادی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: جامعه جهانی و ناتو می‌داند که این شرط‌ها تحقق‌پذیر نیست، اما می‌خواهند با فشار آوردن به حکومت افغانستان حد اقل اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان آید.
او با انتقاد از حکومت گفت: اگر اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان آید بدون شک ما انتخابات بهتری خواهیم داشت؛ اما حکومت اراده برای اصلاحات انتخاباتی ندارد.
وی تاکید کرد: در فرمانی رییس‌جمهور که به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده بود، هیچ گونه اصلاحاتی در نظر گرفته نشده بود به جز تغییر چهار کمیشنر و مسایل سطحی.
به گفته اعتمادی: در مورد فساد اداری هم که همه می‌دانند کی‌ها فساد می‌کنند، ولی متاسفانه اراده‌ی برای مبارزه با فساد وجود ندارد، زیرا مفسدین یا افراد بلند پایه حکومتی اند و یا از جمله مشاورین رییس‌جمهور.
این عضو مجلس تصریح کرد: فساد در افغانستان به یک فرهنگ مبدل شده و و در تمامی لایه‌های حکومت وجود دارد؛ بنابراین مبارزه با فساد کار ساده و آسانی نیست.
او همچنان گفت: تمام این موارد را جامعه جهانی می‌داند، بنابراین هدف از این شرایط فشار برحکومت افغانستان برای حداقل آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی است.
این پیشنهادات ناتو درحال به حکومت افغانستان ارایه می‌شود که پیش از این نیز اتحادیه اروپا کمک‌های خود را مشروط به آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی ساخته بود و از حکومت افغانستان خواسته بود تا برای آوردن اصلاحات در نظام‌ انتخاباتی و به دادگاه کشانیدن تقلب‌کاران تلاش کند، موردی که حکومت افغانستان به آن توجه چندانی نکرد و به آن ارزشی قایل نشد.
از سویی هم جامعه جهانی بارها و در ۱۵ سال گذشته از دولت افغانستان خواسته بود تا برای معضل فساد اداری راه حل جستجو کند و فاسدین را به مردم افغانستان معرفی و به دادگاه بکشاند که متاسفانه این مورد هم از سوی حکومت افغانستان جدی گرفته نشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.