کاهش کشت خشخاش در افغانستان/«هلمند به تنهایی می‌تواند کل تقاضای جهانی خشخاش را تأمین کند»

گزارشگر:چهارشنبه 25 قوس 1394 - ۲۴ قوس ۱۳۹۴

براساس گزارش سالانۀ سازمان ملل،‌ کشت خشخاش در سال ۲۰۱۵ در افغانستان ۲۰ درصد و تولید تریاک ۵۰ درصد کاهش یافته که در شش سال گذشته بی‌سابقه است.
این گزارش علت این کاهش تولید را به شیوه «بهبود یافته» و شرایط جوی افغانستان نسبت می‌دهد.
با وجود یک دهه تلاش‌های پرهزینه بین‌المللی برای ریشه کنی مواد مخدر، کشت خشخاش در جنوب و غرب کشور که در آن مناطق بی ثبات قرار دارد mandegar-3افزایش یافته است.
گزارش نهاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد اعلام کرد:» سطوح زیر کشت اختصاص یافته به خشخاش در افغانستان ،پس از رشدی مداوم از سال ۲۰۱۰ از ۲۲۴ هزار هکتار سال گذشته به ۱۸۳ هزار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است .»
با وجود این کاهش شدید ،‌ولایت هلمند(جنوب)، پایگاه طالبان در جنوب افغانستان، عنوان خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده خشخاش در کشور همچنان حفظ کرده است.
به گفته آندری اوتیسیان رییس این نهاد سازمان ملل، ‌این منطقه حتی به تنهایی می‌تواند کل تقاضای جهانی خشخاش را تامین کند.
خشخاش ماده اولیه تولید تریاک و هروئین است.
در مجموع ،‌تولید تریاک شاهد کاهش قابل توجه ۴۸ درصدی بوده و از ۶۴۰۰ تن در سال گذشته به ۳۳۰۰ تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است .
علت این کاهش به ویژه کمبود آب و کاهش مرغوبیت زمین‌های کشاورزی است .
این گزارش که این هفته منتشر شد توضیح می‌دهد:» کمبود آب برای آبیاری مزارع در تصمیم برخی از کشاورزان در کشت نکردن خشخاش ،‌نقش ایفا کرده است .»
کشاورزان به سمت زمین‌هایی با باروری کمتر کشیده شده اند اما همچنان به تولید تک محصولی خشخاش ادامه داده اند که این مسئله موجب کاهش غنای خاک شده است .
اورتیسیان هشدار داد :» برای رسیدن به گرایشی قدرتمند هنوز بسیار زود است و با یک سال نمی‌توان نتیجه گیری درستی انجام داد.»
علاوه بر این ،‌این ارقام را باید با احتیاط بررسی کرد زیرا این نهاد اعلام می کند شیوه سرشماری خود را بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اصلاح کرده است .
رییس نهاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد اعلام کرد :» ما اکنون از منابع اطلاعاتی بهره مند هستیم : آنچه ما در محل مشاهده می کنیم و آنچه تصاویر ماهواره ای بیان می کنند.»
هرچند بنابراعلام سازمان ملل متحد کشت خشخاش کاهش یافته است ،‌این کشت در برخی از ولایت هایی که سابق بر این زیاد تحت این کشت قرار نداشت ، مانند ولایت های فاریاب ( شمال ) و غور ( مرکز افغانستان ،‌بعلاوه ۲۴۹ درصد ) افزایش یافته است .
در ولایت فاریاب ،‌سطوح زیر کشت تقریبا چهار برابر شده است و به ۱۱۶۰ هکتار رسیده است .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل ،‌ یک ناظر غربی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد:»پس از خروج نیروهای ناتو (‌اواخر سال ۲۰۱۴) قاچاقچیان از آزادی تحرک بیشتری برخوردار شده اند.»
وی توضیح داد:» پیش از خروج نیروهای ناتو ،‌آنها در این ولایت ها به شدت تحت نظارت نیروهای خارجی قرار داشتند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.