رییس‌جمهور غنی: اصلاحات موجب دل‌گرمی مردم، حکومت و جامعه جهانی شده است

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 11 عقرب 1395 - ۱۰ عقرب ۱۳۹۵

رییس‌جمهور غنی در چهارمین کنفرانس سرتاسری دادستان‌های افغانستان گفت که هر نوع مداخله در تصمیم‌گیری عدلی و قضایی جرم است.
در این کنفرانس که دیروز در ارگ برگزار شده بود، رییس جمهور غنی گفت که نقش دادستانی در میان دستگاه‌های اجرایی دولت به مثابه قلب در بدن mandegar-3است. از همان رو، سلامت آن سبب کارایی، فعالیت و نشاط تمام این پیکره است، و به عکس، آلوده‌گی، فساد و بیماری آن سبب ناکارامدی و و بیهوده‌گی کلیت سیستم، و موجب تباهی همۀ آن می‌شود.
رییس‌جمهور خطاب به دادستان‌های کشور گفت: شما در خط مقدم یک تلاش بزرگ و سرنوشت‌ساز قرار دارید، و می‌توانید با ادای رسالت مهمی که بر دوش‌تان قرار گرفته است نقش انکار‌ناپذیر و ماندگار در تحول کشور به سوی حاکمیت قانون، شفافیت سیستم، و حکومت‌داری خوب داشته باشید.
وی گفت که به عنوان ریس جمهور کشور، باور کامل به استقلالیت سکتور عدلی و قضایی کشور دارد و نه خودش در امور عدلی و قضایی مداخله می‌کند و نه هم به دیگران اجازه مداخله را در امور کاری آنان را خواهد داد.
رییس جمهور با تأکید گفت: دادستانی کل یک ارگان مستقل است و کارکرد آن کاملاً غیر سیاسی و تماماً مسلکی می‌باشد، و نباید کشمکش‌های سیاسی هیچ تأثیری بر آن بگذارد.
رییس جمهور غنی از قشر سیاسی کشور خواست تا از اصلاحات در این عرصه پشتیبانی کنند و نگذارند مانعی در برابر آن پدیدار شود.
رییس جمهور گفت: هر نوع مداخله در تصمیم‌گیری عدلی و قضایی جرم است و دادستانی کل حق دارد کسی را که مرتکب جرم می‌شود، محاکمه کند.
رییس‌جمهور کشور تحولات به میان آمده در اداره دادستانی کل را امیدوارکننده و نویدبخش خوانده گفت که گام‌های محسوس برای مبارزه با فساد برداشته شده است و اصلاحاتی که به اجرا گذاشته شده موجب دل‌گرمی و امیدواری مردم، حکومت و نیز جامعه جهانی شده است.
محمد اشرف غنی گفت که در دادستانی کل در جابجایی کادرها، ضوابط جای روابط را گرفته و تبدیلی‌ها و تقرری‌ها را بر اساس شایستگی انجام داده است.
رییس‌جمهور غنی گفت: من نمی‌خواهم اصلاحات یک موج گذرا باشد و دوباره کارها به روال گذشته برگردد. توقع دارم که روند رو به بهبود کنونی با گذشت هر روز پخته‌تر و گسترده‌تر شود تا دستگاه دادستانی کل کشور با همه شاخه‌های ولایتی آن شاهد حیات تازه، و آمادۀ پاسخ‌گویی به خواسته‌ها و نیازهای مردم ما باشد.
رییس‌جمهور در اخیر سخنانش به مردم افغانستان اطمینان داد که عدالت تأمین می‌شود و قاتلین مردم به جزای اعمال شان خواهند رسید. وی از مردم خواست تا به محاکم صحرایی نروند، بلکه به عدالت قانونی مراجعه کنند.
همچنان، محمد فرید حمیدی دادستان کل کشور گفت که این حمایت‌های رییس جمهور غنی باعث قوت قلب و اعتماد به نفس ما می‌شود و دستان ما را برای تطبیق عدالت و حاکمیت قانون، تامین حق و دفاع از حقوق و آزادی های مردم، به دستان فولادین تبدیل کرده است.
وی گفت: متاسفانه اخیراً گزارشی به نشر رسید که در آن افغانستان سومین کشور قانون شکن جهان خوانده شد، همانطوریکه در راستای مبارزه با فساد، تعهد و نیت خود را ثابت ساختیم، ان شاالله در هفته آینده اولین محکمه عادلانه، منصفانه و شفاف قضایای سنگین فساد اداری در مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین و فساد اداری دایر می شود و اولین قضیه از یکی از دادستان‌های عالی رتبه خواهد بود.
حمیدی افزود: از این به بعد تمام دادستان‌های ما وظیفه دارند که به صورت نظام‌مند نام و شهرت هر کسی را که در هر مرحله می‌خواهند مداخله و اعمال نفوذ نموده، عدالت را از مجرایش منحرف سازند، افشا نمایند تا دولت ثابت بسازد که جلو قانون‌شکنی و بحران حاکمیت قانون را می ‌گیرد.
او خاطر نشان کرد: مبارزه با فساد را هم در بیرون و هم در داخل ادارۀ دادستانی آغاز کرده ایم. اولین پیام صریح ما به مردم افغانستان و دادستان‌های ما این می باشد که از این به بعد تحمل ما در برابر فساد صفر است.
حمیدی با تأکید براینکه اساس همه چیز عدالت است، گفت: ما می‌خواهیم ظرفیت سازی را در ادارۀ دادستانی بازنگری کنیم تا مسوولان مستقلانه بیاندیشند، اجراآت کنند و تصمیم بگیرند و با عزت و کرامت با مردم برخورد نمایند.
حمیدی افزود که بر اثر مواظبت و توجه دولت، معاونیت منع خشونت، رسیده‌گی به تخلفات اطفال و رعایت حقوق بشر ایجاد شده است. وی افزود: در عین زمان در زمینه سهم و مشارکت زنان که ظرفیت، اهلیت و توانایی خدمت در این اداره را دارد، برنامه های جدی روی دست گرفته شده و تطبیق شده است و در مدت هشت ماه سهم زنان را از سه فیصد به پانزده فیصد بلند برده‌ایم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.