چـه کسـی رییس شورای صلح باشد؟

گزارشگر:امیری /شنبه 17 دلو 1394 - ۱۶ دلو ۱۳۹۴

کشورهاى کمک کننده، منابع مالى شوراى عالى صلح را به دلیل روشن نبودن سرنوشت رهبرى این شورا به حالت تعلیق درآورده‌اند.
محمداسماعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح افغانستان گفت که از ۵ ماه پیش کشورهاى کمک کننده تأکید داشتند تا زمانیکه سرنوشت ریاست شوراى عالى صلح این شورا روشن نشود کمک‌هاى مالى احتمالا به حالت تعلیق درمی‌آید.
mandegar-3وى افزود که از آغاز سال جاری میلادى کشورهاى کمک کننده از اجراى کمک‌هاى مالى به شوراى عالى صلح خوددارى کرده‌اند.
قاسمیار افزود: کشورهاى مختلف چندسال قبل در کنفرانس لندن کمک مالى به شوراى عالى صلح را تعهد کرده بودند، در نشست کابل این تعهدشان را تکرار کردند که تاکنون این شورا از سوى همین کشورها تامین مالى می‌شد.
مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح با بیان اینکه امریکا، انگلستان، جاپان، آلمان از عمده‌ترین کشورهاى کمک کننده به شوراى عالى صلح هستند، گفت که قرار است با تعیین رییس شورای عالی صلح در هفته آینده، بزودى این مشکل رفع شود.
پژواک نوشت: این درحالى است که براساس گزارش‌ها حدود ۸۰۰ میلیون دالر برای برنامه صلح در افغانستان طی چندسال اخیر اختصاص داده شده و تعدادى از کارشناسان گفته‌اند که این شورا با وجود مصارف گزاف هیچگونه دستاوردی در قبال صلح نداشته است.
اما عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح پیش از این گفته بود که این شورا سالانه در حدود ۲٫۸ میلیون دالر هزینه دارد که تاکنون، در مجموع ۱٫۵ میلیون دالر به مصرف رسانده است.
پس از آنکه صلاح الدین ربانى رییس پیشین شوراى عالى صلح، به عنوان وزیر امور خارجه ازسوى مجلس راى اعتماد گرفت، ریاست این شورا توسط سرپرست اداره می‌شود.
ریاست شورای صلح
نزدیک به یک سال، شورای عالی صلح توسط یک طالب سرپرستی و مدیریت شد. عبدالحکیم مجاهد از اعضای ارشد رژیم طالبان بود. حکومت با گماردن یک طالب در رأس شورای عالی صلح می‌خواست با طالب مذاکره کند! این بی‌برنامه‌گی محض رهبری حکومت را نشان می‌داد. طالبی‌که در درون نظام است و طالبی‌که در بیرون نظام بر ضد مردم می‌جنگد، هر دو اهداف و مقاصد مشخص و یکسانی را دنبال می‌کنند.
اکنون، گفته می‌شود ریاست شوراى عالى صلح، به پیر سید احمد گیلانى رهبر اسبق جهادى پیشنهاد شده و قرار است طی هفتۀ پیش رو رسماً معرفى شود. گیلانی، مشکل چندانی با طالبان ندارد. مخالفان طالبان در نظام مشخص هستند.
اعضای مقاومت ملی در برابر طالبان مشخص هستند. مذاکره باید از سوی این گروه‌ها صورت گیرد، نه از جانب کسانی که خود دیدگاه‌های طالبانی دارند و همانند طالبان می‌اندیشند.
از هنگام تأسیس شورای عالی صلح بدین‌سو، به تکرار در خصوص ناکارایی و بی‌نتیجه بودن کار این شورا سخن زدیم. امروز مشخص شده است که شورای صلح با وجود مصرف میلیون‌ها دالر کوچکترین دست‌آوردی در زمینۀ تأمین صلح و ثبات در کشور نداشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.