در بیست‌ویکمین سالروز کشته‌شدن عبدالعلی مزاری مطرح شد: هیچ‌گونه معامله‌یی پشت پرده صورت نخواهد گرفت

گزارشگر:روح الله بهزاد/ شنبه 15 حوت 1394 - ۱۴ حوت ۱۳۹۴

mandegar-3از بیست و یکمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری رهبر سابق حزب وحدت اسلامی افغانستان بزرگ‌داشت شد.
در مراسمی که به این مناسبت روز جمعه در کابل برگزار شده بود، هزاران تن از شهروندان، رییس اجراییه، معاونین ریاست اجراییه، وزرای کابینه و نماینده‌های مردم در شورای ملی اشتراک کرده بودند و سخنرانان از شهید مزاری و دیگر شهدای افغانستان قدردانی نمودند.
ریس اجراییه حکومت وحدت ملی در این مراسم به مخالفان مسلح هشدار داد که از راه نظامی نمی‌توانند به اهداف‌شان دست یابند و به همین دلیل، از آنان می‌خواهد که پروسه صلح حکومت افغانستان را بپذیرند.
آقای عبدالله همچنان گفت که حکومت افغانستان مسوولیت دارد تا در جریان پروسۀ صلح، حقوق مردم و دست آوردهای چند ساله را حفظ کند.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در این مراسم مزارى را الگوى وحدت ملی، صداقت، شجاعت، ایمان‌داری، و وفادار به مردم خوانده افزود: حکومت وحدت ملى به تحقق خواستهای شهدا که تأمین عدالت، انکشاف متوازن، مشارکت سیاسی و حقوق فردی و شهروندی بوده، متعهد می‌باشد.
او ادامه داد: «این رهبر با رسیدن به رهبری در کنار مردم بود و روزی هم به‌خاطر عدالت، آزادی و حق مردم جانش را از دست داد، اما ملت را بیدار کرد و متوجه مسوولیت و دفاع از حقوق‌شان ساخت. ما به حیث رهروان راه شهدا، مسوول هستیم که آرمان شهدای میلیونی کشور را که وظایف و مسوولیت‌های ما است، تحقق ببخشیم.»
رییس اجراییه با ابراز امیدواری نسبت به بهترشدن اوضاع کشور به مردم اطمینان داد که هیچ‌گونه معامله‌یی پشت پرده صورت نمی‌گیرد، صلح خواست همه ملت است و حکومت نیز متعهد به آن است.
او گفت: حفظ حقوق و دستاوردهای مردم مسوولیت حکومت است و حکومت از هیچ نوع تلاش به‌خاطر آوردن صلح با عزت و پایدار و رسیدن به رفاه و ایجاد فرصت‌ها دریغ نخواهد کرد.
رییس اجراییۀ حکومت با ستایش از نیروهای امنیتی کشور گفت، هیچ‌گاه قهرمانی نیروهای امنیتی فراموش نخواهیم کرد.
محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور نیز در یک پیام ویدویى به مناسبت بیست یکمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر سابق حزب وحدت اسلامی بیان کرد: عبدالعلى مزارى خواستار وحدت ملی و یک نظام مردم‌سالار در کشور بود و از تکرار تاریخ حراس داشت.
همچنان محمد محقق معاون رییس اجراییه و رهبر حزب وحدت اسلامی در این مراسم گفت: «در مورد راحل مسالمت‌آمیز کشور شهید مزاری حرف‌های فراوانی گفته است؛ به گونۀ مثال، او گفته است وقتی مسألۀ افغانستان حل می‌شود که احزاب و جهت‌های سیاسی و قومی همدیگر را بپذیرند و حقوق مساوی همدیکر را بشناسند.»
آقای محقق بیان کرد: مزاری را رهبر دوران جنگ می‌گویند، این تفکر برخاسته از تفکر غیر منصفانه‌یی است که بعضی از جهت‌های خارجی علیه جهاد افغانستان گفته‌اند.
معاون رییس اجراییه خاطرنشان ساخت: هیچ‌کسی کشوری را سراغ ندارد که به آن کشور تهاجم خارجی شود، ولی مردم آن کشور بر علیه‌شان سلاح نگیرند. ما چهار دهه قبل اگر به وادی سلاح و جنگ رفتیم، به خاطر خشونتی بود که بر ما روا داشته شد، کودتای کمونستی و به تعقیب آن تهاجم صدو شصت هزار نفری بزرگ‌ترین قدرت جهان سبب شد تا ما سلاح بر دوش گرفتیم.
او با ابراز تشکر و قدردانی از نیروهای امنیتی کشور بیان داشت: با این‌که ابتدای کارشان بود و نیروی هوایی و تجهیزات کافی در احتیار‌شان نبود، اما صدو سی هزار نیروی خارجی رفت و آن‌ها باز هم در برابر تهاحم بیگانه و عوامل داخلی‌شان ایستادند، مقاومت کردند و این سرزمین را همچنان نگه داشتند.
معاون رییس اجراییه افزود: ما باید در تجهیز نیروهای امنیتی خود تلاش کنیم، باید پولیس ملی و محلی‌مان را که ما طرحش را به شورای ملی داده‌ایم، تقویت کنیم در غیر آن اوضاع قابل تغییر است.
محقق گفت: ما صلح‌طلب هستیم و دنیا هم آمده تا صلح را در این کشور برقرار کنند، در کنار آن نیروهای امنیتی ما را تجهیز تمویل و آموزش می‌دهند.
آقای محقق بیان داشت: ما به ندای صلح لبیک می‌گوییم، با هرکسی که سلاح را به زمین بگذارند و از در دوستی وارد شوند صلح می‌کنیم، با هیچ‌کسی خصومت نداریم، دولت افغانستان دست دوستی دراز می‌کند، اما اگر دست دوستی ما را رد کنند، آماده‌ایم از وطن خود دفاع کنیم.
آقای محقق خطاب به مردم هزاره خاطرنشان کرد: از نگاه ترکیب قومی در گذشته دو نفر در کابینۀ دولت داشتید، ولی امروز پنج وزیر در کابینه دارید.
آقای محقق در ادامه رییس‌جمهور را مخاطب قرار داده بیان کرد: «وزرا را برای‌مان دادید، اما صلاحیت‌های‌شان را نیز بدهید؛ نه این‌که وزارت را برای کسی بدهید و صلاحیت‌اش را برای کسی دیگری.
آقای محقق همچنان گفت که از سوی ریاست اجراییه پیشنهاد شده تا نام شهید مزاری به عنوان شهید وحدت ملی، از سوی حکومت به‌گونۀ رسمی تایید شود که به زودی رییس‌جمهور این مسأله را امضا خواهد کرد.
از سوی هم عبدالهادی ارغندیوال وزیر پیشین اقتصاد و رییس شورای رهبری حزب اسلامی افغانستان از سخنرانان دیگر این مراسم به طالبان پیام داد: به هر پیمانه‌یی که شما به جنگ‌تان ادامه بدهید، به همان پیمانه مزدورتر و وابسته‌تر می‌شوید.
عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، در ۲۲ حوت سال ۱۳۷۳ با شماری از فرماندهان این حزب، از سوی طالبان دستگیر و به به قتل رسید.
پس از او، حزب وحدت به چهار شاخه تقسیم شد که محمد محقق و کریم خلیلی رهبری دو شاخۀ قدرت‌مند این حزب را برعهده دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.