وزارت تحصیلات عالی: از مداخلۀ مقامات در پروسۀ کانکور جلوگیری کردیم

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ شنبه 15 حوت 1394 - ۱۴ حوت ۱۳۹۴

از مداخلۀ افراد زور مند و با نفوذ در پروسه امتحان کانکور در ولایات جلوگیری شد.
برخی مسولانِ وزارت تحصیلات عالی و اعضای هیأت پروسه امتحان کانکور با بیان این مطلب می‌گویند که در برخی ولایات والیان، وکلای شورای ولایتی و وکلای پارلمان در روند امتحان کانکور مداخله می‌کردند که جلوگیری شد.
به گفتۀ آنان، در ولایت پکتیا و خوست تلاش برای مداخله‌ در روند امتحان کانکور زیادتر بود و در ولایت دیگر نیز مداخلۀ افراد زورمند وجود داشت.
mandegar-3آنان می‌گویند که در برخی ولایات مسوولان محلی گفته اند که طالبان مانع اشتراک شماری از دختران در امتحان کانکور شده‌اند.
جاوید رسولی رییس کمیتۀ آزمون کانکور وزارت تحصیلات عالی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در تمام ولایات کشور امتحان کانکور به شفافیت کامل پیش رفته است و از مداخلۀ افراد زورمند و پر نفوذ در امتحان کانکور جلوگیری شده است. به گفتۀ او، در برخی ولایات والیان و دیگر افراد بلندپایه تنها به‌خاطر بررسی صندق‌ها حضور یافته اند که پس از بررسی صندق‌های سوالات؛ دوباره ساحه را ترک کرده‌اند.
آقای رسولی افزود: اما در برخی ولایات کوشش به مداخله در روند امتحانات کانکور از طرف برخی افراد صورت گرفته بود که مسوولان اجازه مداخله را نداده اند.
آقای رسولی بابیان این‌که تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شد که گویا امتحان کانکور در برخی از ولایات شفاف نیست دروغ است. او افزود که این کار توطیه‌یی بیش نیست و افرادی که خواهان برهم زدن روند امتحان کانکور استند این تصاویر را پخش می‌کنند.
رییس کمیته امتحانات کانکور تصریح کرد: در تمام ولایات اشتراک کننده‌گان امتحان کانکور به صورت متفاوت حضور داشته اند، اما شماری افراد که از امتحانات کانکور نسبت به بعضی مشکلات باز مانده اند، پس از تکمیل دوره‌ امتحانات کانکور در ولایات در امتحان متفرقه‌یی که درکابل گرفته می‌شود، می‌توانند اشتراک کنند.
هم‌چنان، ضمیر خالقیار استاد دانشگاه و عضو هیأت پروسه امتحانات کانکور در ولایات می‌گوید: امتحان کانکور سال جاری نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بوده و از مداخله افراد غیر مسوول در روند امتحان کانکور جلوگیری شده است.
آقای خالقیار اضافه کرد: اشتراک داودطلبان امتحانات کانکور اعم از دختران و پسران در ولایات متفاوت بوده است، در ولایت بلخ از ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن اشتراکننده ۸ هزار تن آنان را دختران تشکیل می دادند.
به‌گفته او، شفافیت در اخذ امتحانات کانکور در تمام ولایات از طرف مسوولان مراعات شده است و اشتراک کننده‌‌گانی که در جریان امتحان بی‌نظمی از جریان امتحان بیرون کشیده شده و امتحان شان باطل اعلام شد.
این عضو هیأت امتحانات کانکور افزود: در برخی از ولایات مسوولان محلی گفته‌اند که طالبان مانع اشتراک شماری از دختر در امتحان کانکور شده اند.
آقای خالقیار خاطر نشان کرد: در برخی ولایت افرادی چون والی، وکلای شورای ولایتی و وکلای پارلمان در روند امتحان کانکور مداخله می‌کردند که جلوگیری شد و در ولایات پکتیا و خوست تلاش بیشتر به مداخله می‌شد و در ولایات دیگر نیز مداخله افراد زورمند وجود داشته است.
در این حال، شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با پخش تصاویری از شفاف نبودن روند امتحان کانکور در تمام ولایت انتقاد می‌کنند و تأکید دارندکه شفافیت در روند امتحان کانکور در تمام ولایات از طرف مسوولان وزارت تحصیلات عالی در نظر گرفته نمی‌شود.
سید رضا از ولایت بلخ می‌گوید که واسطه بازی در امتحان کانکور وجود دارد و افراد زورمند پسران خود را به هر شکلی که شود کامیاب می‌سازند و افراد بی‌واسطه نمی‌توانند با استعداد خود کامیاب شوند.
او افزود: مسوولان در پروسه امتحان کانکور شفافیت را در نظر نمی‌گیرند در یک ولایت (نقل، مشوره در بین اشتراک کننده‌ها امتحان کانکور) به صورت آزاد وجود دارد و در برخی ولایات تنها افراد شناخته شده و زورمند بچه‌های شان کامیاب می‌شوند و دیگران ناکام یا بی‌نتیجه می مانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.