اهمیت روابط جامعه با نیروهای امنیتی برای زدودن افراط‌گرایی

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/شنبه 1 جوزا 1395 - ۳۱ ثور ۱۳۹۵

نشست علمی تقویت روابط جامعه با نیروهای امنیتی در مبارزه با افراط‌گرایی از طرف نهاد کپو(هکاری برای صلح و همبستگی) در کابل برگزار شد.
در این نشست برخی از مسوولان وزارت دفاع و داخله، اعضای مجلس نماینده‌گان، فعالان جامعه مدنی، مسوولان وزارت ارشاد حج و اوقاف، رسانه‌ها و ده‌ها تن دیگر اشتراک کرده بودند.
mandegar-3ادریس زمان، مسوول نهاد کپو در این نشست گفت: نهاد کپو تا هنوز ۴۷ نشست را در ولایت برگزار کرده که هدف از این نشست‌ها تقویت روابط جامعه با نیروهای امنیتی در امر مبارزه با افراط‌گرایی بوده است.
آقای زمان افزود: پدیدۀ افراطیتِ خشونت آمیز در کشورهای جهان به ویژه افغانستان دامن‌گیر مردم است و با سوء استفاده از دین در کشور ما این پدیده در حال گسترش است.
به‌گفتۀ او، تصویر غلطی از افغانستان در ذهن برخی از علمای کشورهای اسلامی وجود دارد که گویا این کشور اشغال شده است. نهاد کپو زمینه‌های بحث و تحقیق دانشمندان کشورهای اسلامی را با علما و دانشمندان افغانستان مساعد ساخته تا در این مورد بحث و تبادل نظر کنند تا برداشت غلطی که وجود دارد از بین برود.
او گفت: گروه‌های افراطی و تندرو در افغانستان با سوء استفاده از دین به کشتار دست افراد بی گناه ‌می‌زنند، تنها راهی‌ که می‌تواند از اعمال دهشت‌افگنی آن‌ها جلوگیری کند؛ تقویت روابط جامعه با نیروهای امنیتی است.
همچنان، جنرال اسدالله به نماینده‌گی از وزارت داخله در این نشست گفت: تأمین امنیت یک اصل است و قوای مسلح افغانستان مسوول امنیت شهروندان این کشور اند، این نیروهای‌ بسان کوه هندوکش در برابر دشمنان از این وطن دفاع می‌کنند.
او طالبان را ابزار دست سازمان‌های استخباراتی کشورهای همسایه دانسته افزود: کشورهای همسایه‌یی افغانستان به‌جای سیاست همدردی با این کشور سیاست نظامی دارند که آن را باید با نظامی‌ جواب داد، این کشورها در جنگ‌های کشمیر شکست خورده و بینی‌های خون‌آلود از جنگ بیرون شده‌اند.
از سویی هم، جنرال حبیب‌الرحمان افضل به نماینده‌گی از وزارت دفاع که در این نشست بیان داشت که ارتش افغانستان از دست‌آوردهای بزرگ در پهلوی دموکراسی در یک دهۀ اخیر در جهان محسوب می‌شود و این ارتش با تجهیزات پیشرفته، قوت‌های هوایی، نیروهای کشفی و انجینری مجهز می‌باشد.
آقای افضل افزود: در گذشته ۷۰ درصد تلفات نیروهای امنیتی از ماین‌های کنار جاده بود با ایجاد کندک‌های انجینری این تلفات کاهش یافته و نیروهای هوایی کشور روزانه ۱۰۰- ۷۹ عملیات را انجام می‌دهند.
این جنرال ارتش تصریح کرد: مخالفان مسلح کشور وجود نیروهای بین‌المللی بهانه گرفته بودند که گویا ما با این نیروها در افغانستان می‌جنگیم اما، با خروج نیروهای ناتو به رهبری امریکا از افغانستان، مخلفان مسلح تلاش کردند که فشار بالای نیروهای امنیتی وارد کنند که با مقاومت شدید این نیروها روبرو شدند.
او با بیان این‌که همکاری مردم با نیروهای امنیتی یکی موفقیت است گفت: هرقدر که ارتش تجهیزات داشته باشد، اگر پشتیبانی مردم را نداشته باشد موفق نخواهد بود.
در همین حال، گل پادشاه مجیدی عضو مجلس نماینده‌گان گفت: افغانستان از یک حالت حساس عبور می‌کند و مبارزه با دهشت‌افگنی در افغانستان ادامه دارد، با همۀ مشکلاتی که در تجهیز، تمویل و امتیاز نیروها امنیتی کشور وجود دارد دشمنان موفق نخواهند شد.
آقای مجیدی جنگ گروهای تروریستی در افغانستان را جنگ در برابر مردم افغانستان عنوان کرده گفت: این جنگ از نگاه شرعی جواز ندارد این گروه‌ها به‌خاطر برآوردن اهداف کشورهای همسایه می‌جنگند.
آقای مجیدی خاطر نشان کرد: به‌خاطر پشتیبانی از نیروهای امنیتی کشور عالمان دینی نقش عمده دارند که از تکیه‌خانه‌ها و مساجد به مردم تلبیغ و تفهیم کنند که از نیروهای امنیتی حمایت شود.
او خاطر نشان کرد که شهدای نیروهای امنیتی کشور را کشته و قربانی خطاب نکنید و از رهبران دولت خواست تا نهادهای امنیتی را از نگاه قومی و سمتی بیرون کنند.
همچنان، شینکی ذهین کروخیل عضو دیگر مجلس نماینده‌گان، شهامت نیروهای امنیتی کشور در شکست عملیات عمری طالبان قابل ستایش عنوان کرده افزود: جامعه مدنی، مطبوعات، اتحادیه‌های صنفی در پشتیبانی از نیروهای امنیتی کشور نقش مهمی دارند.
او سواد و جذب بانوان را در پولیس ضروری دانسته گفت: اگر بخواهیم خشونت کاهش یابد و جرایم جنایی در بین مردم به صفر تقلیل پیدا کند، باید در تربیه نیروهای امنیتی به‌خصوص پولیس توجه جدی صورت گیرد.
به‌ گفتۀ این عضو مجلس نماینده‌گان، سامانۀ مکافات و مجازات در بین نیروهای امنیتی باید به صورت شفاف وجود داشته باشد و به بازمانده‌گان شهدا و مجروحان نیروهای امنیتی باید توجه جدی صورت گیرد.
همچنان، شریفه زرمتی وردک یکی دیگر از اشتراک کننده‌گان در این نشست گفت: مردم افغانستان قربانی افراط‌گرایی و زورگویی شده‌اند، فعالیت جامعه مدنی، مطبوعات که یک دست‌آورد برای مردم افغانستان محسوب می‌شود، می‌تواند در عرصۀ زدودن افراط‌گرایی در جامعه موثر تمام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.