۴۰ درصد نیروهای افغانستان در هلمند «خیالی» هستند

گزارشگر:دوشنبه 3 جوزا 1395 - ۰۲ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3وجود «سربازان خیالی» در صفوف نبرد یکی از اصلی‌ترین چالش فرا روی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به حساب می‌آید تا جایی که فرماندهان نظامی به‌نام این سربازان حقوق دریافت کرده و به جیب خود سرازیر می‌کنند.
سربازان خیالی سربازانی هستند که نام‌های آن ها در فهرست نیروهای دولتی افغانستان قرار داشته و به همین دلیل برای آنها حقوق و سایر امتیازات در نظر گرفته می‌شود در حالی که این سربازان به هیچ وجه وجود خارجی و فیزیکی نداشته و ندارند.
روزنامۀ «گاردین» در آخرین گزارش خود در این خصوص اعلام کرده است که دست‌کم ۴۰ درصد نیروهای افغانستان در هلمند «سربازان خیالی» هستند.
رییس شورای ولایتی هلمند تصریح کرد: متأسفانه سربازانی که در میادین جنگ کشته و زخمی می‌شوند و یا از پایگاه‌های نظامی فرار می‌کنند نام‌شان به وزارت داخله و دفاع ارسال نمی‌شود و به این صورت حقوق و امتیازات آنها همچنان به دست فرماندهان نظامی مستقر در این ولایت بوده و از آن سوء استفاده می‌شود.
او با بیان اینکه تاکنون هیچ هیأتی جهت بررسی آمار سربازان هلمند به این ولایت از مرکز اعزام نشده گفت: فرماندهان مستقر در این ولایت بر اساس آماری که ارایه می‌کنند، سازمان‌های نظامی بر اساس این آمار حقوق و امتیازات دریافت می‌کند.
محمد کریم اتل در خصوص اینکه کدام فرماندهان نظامی اقدام به ارسال آمار اشتباه به مراکز نظامی می‌کنند، تصریح کرد: از فرماندهان پایین رتبه تا فرماندهان ارشد این کار را کرده و از ارایه آمار اشتباه پول‌های زیادی را بدست آورده‌اند.
سخنگوی والی هلمند گزارش روزنامۀ گاردین در خصوص سربازان خیالی را فرافکنی خواند و در خصوص اینکه برخی سربازان مستقر در هلمند معتاد به مواد مخدر است، گفت: دفتر انگشت‌نگاری ولایت هلمند در جریان هر چند ماه یکبار تمام سربازان مستقر در این ولایت را بررسی می‌کند.
او با بیان اینکه مسوولان انگشت‌نگاری در تمام پاسگاه‌های ارتش و پولیس رفته و و حضور فیزیکی آنها را بررسی می‌کنند، گفت: اگر سرباز ما معتاد باشد و یا توانایی انجام وظیفه را نداشته باشد آنها را از صفوف نیروهای نظامی خارج می‌کنیم.
عمر زواک با بیان اینکه شاید برخی سربازان ما معتاد به سیگار باشد، گفت: هیچ یک از سرباز افغانستانی در هلمند معتاد به مواد مخدر نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.