محمد اشرف‌غنی: پاکستان منزوی شده است

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 22 سرطان 1395 - ۲۱ سرطان ۱۳۹۵

زمانی‌که به مکه مکرمه حمله صورت می‌گیرد و شخص حمله‌کننده پاکستانی است، پس باید در مورد سر اژده‌ها فکر شود.
این سخنان را محمد اشرف‌غنی در کنفرانس روز گذشته که به هدف شریک ساختن نتایج نشست وارسا با مردم افغانستان در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، بیان کرد.
رییس‌جمهور غنی در خصوص این‌که سخنان او در مورد پاکستان در نشست وارسا خشم پاکستان را برانگیخته است گفت: امیدوار هستم که قهر mandegar-3بعضی از همسایه‌ها موجب افتخار ملی ما شود.
غنی ضمن اینکه نشست وارسا را برای افغانستان پردست‌آورد خواند تاکید کرد: چیزی‌هایی را که ما از نشست وارسا می‌خواستیم، به دست آوردیم.
به گفته او: ناتو به ما وعده سپرد که نیروهای دفاعی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ تامین مالی خواهد کرد و سالانه پنج میلیارد دالر صرف نیروهای امنیتی افغانستان خواهد شد.
رییس‌جمهورهمچنان گفت: در قسمت آموزش نیروهای امنیتی نیز وعده‌هایی داده شد که در کنار سایر کورس‌ها، آموزش‌های مشخصی به نیروهای امنیتی داده خواهد شد.
وی تاکید کرد: ما توانستیم افغانستان را در محراق توجه دنیا برای جلب کمک‌ها و همکاری‌های جهانی قرار دهیم و هدف ما این بود که پیام واضح دفاعی ناتو را به قوای دفاعی و مردم افغانستان داشته باشیم.
غنی افزود: ناتو ۱۱ هزار نیروی دیگر به افغانستان خواهد فرستاد که حضور ۱۱ هزار نیروی تازه نفس تاثیرات اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت.
به باور رییس‌جمهورغنی: بدون شک تاثیرات اقتصادی ۱۱ هزار نیروی ناتو در افغانستان به نفع مردم ما خواهد بود.
وی در این نشست همچنان گفت: قوای هوای ما به فعالیت آغاز کرده و ما با آغاز فعالیت نیروهای هوای، کاهش تلفات و سرعت عمل داشتیم و پلان منظمی روی دست است که تا سه سال آینده قوای هوای ما روی پای خود ایستاده شود.
اشرف‌غنی افزود: نیروهای امنیتی ما هرشب ۱۲ تا ۱۵ عملیات را انجام می‌دهند و این نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی افغانستان ثابت کردند که توان دفاع از وطن خود را دارند.
به گفته غنی: افغانستان توانسته تا تمام وعده‌های داده شده به جهانیان در کنفرانس شیکاکو را عملی کند و به همین دلیل ناتو از ما تشکری کرد و ما باورمند شدیم که توان مبارزه با مشکلات را داریم.
او، خواست های جامعۀ جهانی از حکومت افغانستان را در بدل کمک های مالی تا سال ۲۰۲۰، اصلاحات در پولیس، مبارزه با فساد اداری، حقوق زنان و حقوق کودکان عنوان کرد.
رییس‌جمهور کشور گفت: برای ما وارد شدن اطفال به صفوف اردوی ملی قابل قبول نیست و باید این مساله حل شود، ما حقوق زنان را مطابق قوانین اسلامی تامین خواهیم کرد.
غنی افزود: نهادهای دفاعی و پولیس ما به اصلاحات گسترده نیاز دارد و ما در تلاش برداشتن فساد از افغانستان هستیم و به همین منظور مرکز عدلی و قضایی را ایجاد کردیم.
او تصریح کرد: مردم افغانستان شاهد برنامه‌های عملی در راستای مبارزه با فساد خواهند بود، زیرا مبارزه با فساد در کشور قانونی خواهد بود نه سیاسی.
رییس‌جمهور یکبار دیگر بر گفت‌وگوهای صلح تاکید کرده گفت: جنگ به ما تحمیل شده؛ اما مردم افغانستان به صلح پایدار تاکید دارند، صلحی که منافع ملی در آن در نظر گرفته شود.
غنی گفت: ما به تمام کشورهای همسایه مراجعه کردیم و نیت خود نسبت به پاکستان را ثابت کردیم که نیت صلح را داریم و حقانیت افغانستان نسبت به صلح ثابت شده و این حقانیت ما در محراق توجه جهانیان قرار گرفته است، اما کسانیکه همکاری نکردند، در انزوا قرار گرفتند.
این درحالیست که نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای ادامۀ کمک‌های نظامی این سازمان برای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور روز (جمعه/۱۸ سرطان در وارسا پایتخت لهستان) برگزار گردید.
سران ۲۸ کشور عضو ناتو و ۲۶ کشور همکار با حضور نماینده‌گان اتحادیۀ اروپا و سازمان ملل و بانک جهانی برای شرکت در نشست سالانۀ ناتو گرد آمدند و یکبار دیگر بر کمک و همکاری‌های شان با افغانستان تعهد کردند و وعده سپردند که سالانه پنج میلیارد دالر برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان کمک می‌کنند.
در این نشست که برای دو روز برگزار شده بود، رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رییس اجرایی و شماری از وزرای کابینۀ حکومت وحدت ملی اشتراک کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.