برگزاری انتخابات با همین کمیسیون‌ها مرگ عدالت و دموکراسی است

گزارشگر:دو شنبه 6 دلو 1393 - ۰۵ دلو ۱۳۹۳

قراین و شواهد نشان می‌دهد که مجلس نمانیده‌گان عزمِ رخصتی‌های زمستانی دارد و همۀ کارهای مجلس به آغاز سال جدیدِ کاری‌اش محول می‌شود. آن‌گونه که ریاست ‌اجرایی تصریح کرده و نیز برخی نماینده‌گان مردم گفته‌اند، پس از رخصتی‌های زمستانی، نامزدوزیرانِ جدید به‌جای نامزدوزیران دوتابعیته به مجلس معرفی می‌شوند و همچنان کارِ تصویب قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی نیز به بعد از رخصتی‌های زمستانی مانده است.
اگر چنین شود، به نظر نمی‌رسد که اصلاحاتی که انتظار می‌رفت، در کمیسیون‌های انتخاباتی صورت گیرد و در واقع، انتخابات پارلمانی کشور نیز توسط همین کمیسیون‌های متقلب و سیاه‌کار برگزار می‌شود؛ زیرا در حال حاضر مجلس سنا به رخصتی‌های زمستانی می‌رود و به تعقیب آن، مجلس نماینده‌گان نیز. این در چنین شرایطی نشان می‌دهد که نه مجلس نماینده‌گان و نه هم حکومت جدید، عزمِ راسخی برای مبارزه با فساد و یا هم ایجاد اصلاحاتِ لازم و تأمین عدالتِ اجتماعی دارند و هیچ گامِ موثری در این خصوص برنداشته‌اند.
این روزها جار و جنجال‌های زیادی در مجلس بر سرِ کابینۀ پیشنهادی راه افتاده و تا کنون برای این نامزدوزیران صندوق هم گذاشته نشده است. همان‌گونه که قبلاً بارها در همین ستون و همین روزنامه نوشته بودیم که حکومت با کابینه و مجلس، یک بازی جدید به‌راه انداخته و می‌خواهد که فرصت‌های مجلس را برای کار کردن در مورد قانون انتخابات بگیرد؛ بار دیگر نیز تأکید می‌کنیم که حکومت در چنین سناریو و بازی‌یی موفق شده است. اکنون بسیار واضح شده که ریاست‌جمهوری به‌عمد می‌خواسته کابینۀ نو را در آستانۀ ختمِ زمان کاریِ سالانۀ مجلس معرفی کند تا دیگر وقتی برای چانه‌زنی‌های بیشتر در مورد آن‌ وجود نداشته باشد.
مسلماً با رفتن نماینده‌گان مردم به رخصتی‌های زمستانی، کار روی قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی نیز به تعویق می‌افتد. البته تا آن زمان، باید نماینده‌گان صادق مردم در مجلس، با درک سیاست‌های ارگ و بازیگران صحنه، به دور از بازی‌ها و مداخلات رییس‌جمهوری، کارشان را روی تعدیلاتی که باید در قانون انتخابات به‌خصوص قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی صورت بگیرد، شدت ‌می بخشیدند که متاسفانه چنین نشد.
به هر صورت، حالا رخصتی‌های زمستانیِ پارلمان تقریباً فرا رسیده، بی‌آن‌که نماینده‌گان مردم مسوولیت‌های‌شان را به‌درستی انجام داده باشند. انتظار می‌رفت اعضای پارلمان با درکِ مشکلاتِ موجود میان ریاست‌جمهوری و ریاست اجراییه و وجود نامزدانی با تابعیت‌های دوگانه و سه‌گانه در فهرست نامزدوزیران و واگذاری همۀ اداراتِ مهم به یک قوم؛ با فراست وارد عمل می‌شدند و تا قبل از فرا رسیدنِ رخصتی‌های زمستانی، از سرانِ دولت کابینه‌یی کارا و شایسته را تحویل می‌گرفتند.
اما با این‌همه، مجلس می‌تواند تا رفع مشکلات کابینه و کمیسیون‌های انتخاباتی، رخصتی‌ زمستانی‌اش را به تعویق اندازد. به‌طور حتم، در کنار مسالۀ کابینه، یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌های مجلس در این شب و روزها، اصلاح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی و نیز اصلاح ساختار نهادهای انتخاباتی‌ست و نباید مجلس بدون حل این مسایل، به استقبال رخصتی‌های زمستانی برود.
جداً پیشنهاد می‎کنیم که مجلس تا تشکیل یک کابینۀ عادلانه و کارا و همچنین ایجاد تغییر در قانونِ صلاحیت‌ها و تشکیل نهادهای انتخاباتی و ایجاد اصلاحات لازم در ساختارِ این نهادها که دیگر اعتبارِ خود را از دست داده‌اند، به رخصتی‌های زمستانی «نه!» بگوید. فرصت محدود است و سرنوشتِ میلیون‌ها افغانستانی به حلِ این مسایل گره خورده است. اما در غیر این صورت، برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان توسط همین کمیسیون‌ها، مرگ دموکراسی و حیاتِ خودکامه‌گی و رشد تنش‌های قومی در کشور خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.