آماده‌گی قزاقستان برای ساخت پالایشگاه نفت در هرات

- ۱۶ عقرب ۱۳۹۱

مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند که دولت قزاقستان برای ساخت پالایشگاه نفت در منطقه «تیرپل» ولسوالی کهسان این ولایت اعلام آماده‌گی کرده است.
داکتر داوود شاه صبا، والی هرات می‌گوید که به تازه‌گی چند کشور برای سرمایه‌‌گذاری در بخش کشف و استخراج معادن گاز و نفت ولایت هرات آماده‌گی خود را اعلام کرده است.
آقای صبا گفت: «اخیراً سفیر قزاقستان در سفری به ولایت هرات علاقه‌مندی خود را برای ساخت دو پالایشگاه نفت در کشور ابراز کرده است.»
به گفته داکتر صبا قرار است قزاقستان یک پالایشگاه را در ولایت هرات و پالایشگاه دیگری را در شمال کشور اعمار کند.
گفته می‌شود نماینده‌های وزارت معادن برای بررسی ذخایر نفت و گاز به ولسوالی‌های گلران، کشک کهنه و کشک رباط سنگی در شمال ولایت هرات اعزام شده اند.
براساس آمارهای ابتدایی ارایه شده، مناطق شمالی ولایت هرات دارای هزاران متر مکعب گاز و نفت است.
والی هرات می‌گوید که بررسی‌ها برای کشف و شناخت منابع نفت و گاز در برخی از ولسوالی‌های شمالی این ولایت جریان دارد. مسوولان اداره مواد نفت و گاز ولایت هرات، ایجاد پالایشگاه نفت از سوی قزاقستان در هرات را یک گام بزرگ در راستای خود کفایی کشور خوانده اند.
خسرو عبدالله، رییس اداره نفت و گاز هرات می‌گوید که در صورت تاسیس پالایشگاه نفت در این ولایت، علاوه بر افزایش کیفیت و کاهش در قیمت آن، بخش بزرگی از مشکلات نفتی و گاز این حوزه بر طرف خواهد شد.
آقای عبدالله گفت که تاجران ولایت هرات نیز از تاسیس این پالایشگاه استقبال کرده اند. مقام‌ها در وزارت صنایع و معادن می‌گویند که تاکنون چند درخواست از شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای سرمایه گذاری در این ولایت دریافت کرده اند.
پیشتر مقامات شماری از کشورهای جهان با سفر به ولایت هرات اعلام کردند که در بخش استخراج منابع زیر زمینی و بازسازی این ولایت سرمایه گذاری خواهند کرد.
گفته می شود معدن مس این ولایت نیز به مزایده گذاشته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.