ناامن‎سازی شمال، پروژۀ سیاسی ـ انتخاباتی است

گزارشگر:معین فرزاد - ۱۸ حمل ۱۳۹۲

نماینده‌گان بدخشان در مجلس می‌‎گویند که شماری از حلقات دولتی در تلاش هستند که «گروه طالبان را یک جریان مردمی و سرتاسری» نشان بدهند، از همین‌رو ناامنی را در شمال افغانستان دامن می‎زنند.
در ماه‎های اخیر ولایت بدخشان که یکی از پایگاه‎های اصلی مقاومت برضد طالبان بود، به شدت از سوی نیروهای مخالف مسلح دولت ناامن شده بود.
در نتیجۀ ناامنی‎های اخیر در این ولایت، به شمول ۲۱ سرباز ارتش ده‌‎ها تن کشته و زخمی شده‌اند.
نیروهای امنیتی در شمال کشور، اخیراً حلقات استخباراتی بیرون کشور را در سمت‎وسودهی و رهبری نبردهای طالبان در برابر نیروهای امنیتی، متهم کردند.
اما نماینده‎گان بدخشان می‎‏گویند که نا امنی در شمال و به ویژه در ولایت بدخشان، پروژه‌یی ا‎ست که از سوی حلقاتی در درون دولت رهبری می‎شود.
امان‌الله پیمان، نماینده بدخشان در مجلس می‌گوید: در ناامنی‌های شمال به ویژه ولایت بدخشان برخی حلقات دولتی دست دارند؛ آن‌ها می‌خواهند ولایاتی را که مثل بدخشان در گذشته پایگاه مهم مقاومت بود، ناامن بسازند.
به گفتۀ این نمایندۀ بدخشان، شماری از حلقات وابسته به ارگ ریاست‌جمهوری، برنامه دارند که ناامنی‌ها را به نحوی در افکار عامه، ملی و مردمی جلوه دهند.
او در عین حال می‌افزاید، برخی از چالش‌های امنیتی ناشی از ضعف مدیریتی مقام‌های محلی است که عدۀ از مقام‎های مسوول، توان مدیریت و مهار بحران امنیتی را در بدخشان ندارند.
او گفت، نباید فراموش کرد که شماری از ناراضیان، مجاهدین هستند؛ آن‌ها در سال‎های اخیر دست‌کم گرفته شده‌اند و یا هم هیچ‌گونه توجهی به سرنوشت‌شان نشده که آن‌ها در برابر دولت عّلم مخالفت بلند کرده‌اند.
این نمایندۀ مجلس می‌گوید: «یکی از دلایل ناامنی در افغانستان این است که حکومت آقای کرزی مسایل قومی و طالبانی را در سطح کشور دامن زده و گسترش می‌دهد؛ آقای کرزی می‎‌خواهد نشان بدهد که طالبان متعلق به یک منطقه و قوم خاص نیستند.»
او هم‌چنان گفت، دولت در برخی مناطق می‌خواهد برنامه‌ریزی شده نیروهای ضد دولتی را تشکیل دهد و بعد بگوید که این مشکل در سطح افغانستان است.
آقای پیمان تصریح کرد: «ناامن‌سازی شمال به ویژه بدخشان بر می‌گردد به حلقۀ ریاست‌جمهوری؛ آن‌ها وضعیت را در این ولایت مشتنج ساخته‌اند.»
او گفت طالبانی که توسط نیروهای دولتی دستگیر شده‌اند، دولت بارها آن‌ها را رها کرده و یا به نحوی فرارشان داده است؛ در مجموع ناامنی‌ و بحران امنیتی افغانستان ناشی از بی‌کفایتی مقام‌های حکومتی و در رأس رییس‌جمهور کرزی می‎باشد.
او افزود، دولت در یک دهۀ گذشته نتوانست از امکانات موجود استفاده کند؛ اگر از فرصت‎ها و امکانات استفادۀ بهینه صورت می‎گرفت، امروز مردم از این بحران عبور می‌کردند
در این حال، فوزیه کوفی نمایندۀ بدخشان در مجلس می‌گوید، ناامن‌سازی شمال یک پروژه است؛ برخی از حلقات دولتی برنامه دارند، طالبان را یک جنبش مردمی نشان دهند که گویا آن‌ها در دورترین ولایت‌ها نفوذ دارند.
بانو کوفی می‌گوید، تنها ولایتی که در دورۀ مقاومت توسط طالبان اشغال نشده بود، بدخشان بود؛ اکنون حلقات خاص می‌خواهند این ولایت را ناامن کنند.
به گفتۀ این نمایندۀ مجلس، ضعف مدیریتی مقام‌های محلی، نادیده گرفتن برخی از گروه‌ها در حکومت محلی بدخشان، از عوامل دیگر نا امنی در بدخشان است.
او هم‌چنان گفت: حتا در بیرون از این ولایت، کسانی که در دورۀ مقاومت در برابر طالبان و شبکه‌های تروریستی مبارزه کردند؛ باتأسف آن‌ها به حاشیه رانده شدند و هیچ سهمی در حاکمیت ندارند.
این نمایندۀ مجلس می‌گوید، ناامن‌سازی بدخشان، ریشۀ انتخاباتی دارد؛ حلقات خاصِ دولتی با نزدیک‌شدن انتخابات می‌خواهند مناطق امن را که گروهای اپوزیسیونی در آن رأی زیاد دارند، همزمان با برگزاری انتخابات ناامن سازند.
او گفت: «انگیزۀ اصلی ناامن‌سازی شمال، انتخابات سال پیش‌رو است؛ هم اکنون دولت زیر نام پولیس محلی حلقات مربوط به خود را در شمال کشور مسلح می‌سازد، تا در انتخابات سال ۲۰۱۴ بر اثر فشار سلاح، تهدید و توهم، آرای مردم را به کسانی که کاندیدای حکومت هستند، به دست آورند؛ آن‌ها پیش از پیش، زمینۀ تقلب را مساعد می‌سازند.»
در این حال، جنرال امام‌الدین مطمین فرمانده امنیۀ بدخشان می‌گوید، پس از عملیات گستردۀ نیروهای امنیتی در ولسوالی وردوج، طالبان به کوه‎ها متواری شده‌اند.
او گفت، فعلاً وضعیت به صورت کل در بدخشان به ویژه در ولسوالی وردوج خوب است؛ در عملیات‎ها، به طالبان آسیب جدی وارد شده و شماری از آنان کشته و یا زخمی شده‌اند.
فرمانده امنیۀ بدخشان گفت که اکنون طالبان توان هیچ‌گونه تحرک و یا مقاومتی را در برابر نیروهای دولتی ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.