بامیان میزبان دومین مسابقه بین‌المللی دوش ماراتن

گزارشگر:یک شنبه 16 عقرب 1395 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3دومین مسابقه بین‌المللی دوش ماراتن با حضور صدها ورزشکار داخلی و خارجی در مرکز ولایت بامیان برگزار شد.
در این مسابقه که در دو تیم جداگانه برگزار شده بود، نزدیک به ۳۰۰ تن از دختران و پسران، از ولایت‌های مختلف افغانستان و چندین کشور خارجی با هم به رقابت پرداختند.
ورزشکاران در این مسابقۀ دوش در دو سطح ۱۰ و ۴۲ کیلومتر به‌صورت جداگانه، از مقابل مجسمۀ صلصال تا شهرستان شهیدان مرکز ولایت بامیان با هم به رقابت پرداختند.
در دومین مسابقۀ بین‌المللی دوش ماراتن امسال، ورزشکاران کشورهای آلمان، انگلیس، فندلند، امریکا و چندین کشور اروپایی دیگر نیز اشتراک داشتند.
مقام‌های اول، دوم و سوم این مسابقه بین‌المللی را به ترتیب ورزشکاران کشورهای افغانستان، بریتانیا و ایالات متحدۀ امریکا از آن خود کردند.
گل‌حسین بای‌زاده، یکی از برگزار کننده‌گان این برنامه به رادیو آشنا صدای امریکا گفته است: “در مسابقۀ دوش ماراتن یکی از ورزشکاران افغانستان که از ولایت بامیان است، مقام نخست را به دست آورد، چارلی، شهروند بریتانیا که دچار معلولیت است و با پای مصنوعی به مصابقه پرداخت، به مقام دوم رسید و میچ یکی از ورزشکاران ایالات متحدۀ امریکا مقام سوم را کسب کرد”.
آقای بای‌زاده می‌افزاید که در این مسابقه، ۱۵ ورزشکار خارجی در کنار ورزشکاران ولایت‌های قندهار، کابل، غزنی، بلخ، دایکندی و بامیان اشتراک داشتند.
حسین فیضی، ورزشکار افغانستان که در این مسابقه مقام اول را کسب کرده است، می‌گوید:” خوشحالم که امروز در این مسابقه مقام نخست را نصیب شدم، ورزش ضامن سلامتی است. از مقامات افغانستان می‌خواهم تا توجه بیشتر نسبت به ورزشکاران افغانستان داشته باشند”.
مسابقۀ دوش ماراتن از دو سال به این‌سو از سوی نهادهای مختلف داخلی و خارجی به منظور رشد صنعت سیاحت، ترویج فرهنگ ورزش و انتقال پیام صلح از افغانستان به جهانیان، در مرکز ولایت بامیان برگزار می‌شود.
در این مسابقات بیش از یک‌صد دختر ورزشکار نیز از ولایت‌های بلخ، کابل، دایکندی و بامیان اشتراک کرده بودند.
نیلو فرسروش، یکی از ورزشکاران ولایت بلخ می‌گوید: “هدف از اشتراکم در این مسابقه این بود که ما تفاوت زمانی را نشان بدهیم، در یک زمانی مجسمه‌های بودا توسط طالبان در این ولایت تخریب شد، اما حالا جمعی از ورزشکاران به شمول دختران در مقابل مجسمه‌های بودا آمده می‌خواهند که مسابقه بدهند”.
در میان دختران ورزشکار، خانم انی میسکانین، سفیر کشور فنلند در کابل نیز با ورزشکاران به رقابت پرداخت. خانم میکسانین می‌گوید که بامیان یکی از ولایت‌های امن افغانستان است که زیبایی‌های طبیعی و داشته‌های فرهنگی آن کم نظیر است.
مسابقه بین‌المللی دوش ماراتن به همکاری نهاد بین‌المللی دوش آزاد، نهاد ماراتن افغانستان، ادارۀ اطلاعات و فرهنگ و شرکت سیاحتی راه ابریشم برگزار شده است.
بامیان از ولایات امن در مرکز افغانستان است که در طی یک دهۀ اخیر، شاهد برگزاری چندین دور مسابقات از جمله بایسکل‌رانی در فصل تابستان، دوش ماراتن در خزان و مسابقات بین‌المللی اسکی در فصل زمستان بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.