غنی در گشایش پارلمان آموزشی جوانان: من رییس جمهور منتخب هستم /انتقاد جوانان از پارلمان جوان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 25 اسد 1395 - ۲۴ اسد ۱۳۹۵

محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی افغانستان در مراسم گشایش پارلمان آموزشی جوانان خودش را رییس جمهور منتخب خواند و به نحوی شریک قدرتش را متهم به اضافه خواهی کرد.او گفت اینگونه نمی‌شود که « میم زرما طول زما». در این روزها رویاروی ارگ و سپیدار بر سر چگونه گی تطبیق توافق نامه سیاسی شدت یافته است.
mandegar-3رییس جمهور غنی در حالی از منتخب بودن حود حرف می‌زند که انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری به دلیل تقلبی که در آن صورت گرفته بود، باطل شد و با آمدن جان کیری توافق‌نامه سیاسی جانشین آن انتخابات طولانی شد و بر بنیاد آن دولت وحدت ملی شکل گرفت. منتقدان اظهارات غنی و تاکیدش بر منتخب بودن را ناشی از عدم انتخابش به این کرسی میدانند و به اورا متهم به ادعا کردن چیزی می کنند که ندارد.
رییس جمهور غنی در نشست افتتاحیه پارلمان جوانان کشور، که دیروز ( یک شنبه ۲۴ اسد ) در مجلس سنا برگزار شده بود گفت: جوانان مسوولیت بزرگ و دشوار را در کشور به عهده دارند و تلاش‌های این قشر قابل تقدیر است.
آقای غنی خطاب به جوانان گفت: شما امروز برای تضمین ملت در خانۀ ملت قرار گرفته‌اید و از تمام مردم افغانستان نماینده‌گی می‌کنید که در آن بیوه، بیچاره و مهاجر شامل اند.
رییس جمهور غنی تصریح کرد که نسل جدید افغانستان نسل وصل است نه نسل فصل، این نسل از وجب وجب خاک افغانستان دفاع می‌کند و افغانستان هرگز به گذشته برنخواهد گشت و هیچ فردی افغانستانی را نمی‌خواهیم که در مهاجرت به سر ببرد، بناً به ‌خاطر تکمیل پیکر این کشور به‌شکل هماهنگ تلاش می‌کنیم.
آقای غنی افزود: افغانستان کشور استبدادی نیست و رییس‌جمهوراز زمانی که به کرسی ریاست‌جمهوری می‌نشیند باید احساسات شخصی خود را کنار گذاشته و شناخت از ماحول، داشتن قوت تحلیل از اوضاع می‌تواند در رهبری او را کمک کند.
آقای غنی در این سخنرانی، خود را رییس جمهور منتخب مردم خوانده و از اعضای پارلمان جوان خواست تا در پایان کارشان به ریاست جمهوری مهمان شوند.
آقای غنی گفت: داعش و غیره گروه‌های تروریستی که از اسلام برداشت افراطی دارند و می‌خواهند تمدن یک کشور را از بین ببرند غیر ممکن است، او بیان داشت که شناخت ما از اسلام ضروری است.
آقای غنی در قسمتی از سخنانش گفت: مردم سالاری به فزون طلبی نمی‌شود، ملت افغانستان دارای انرژی بسیار قوی است باید تلاش صورت گیرد تا به‌طرف ملت‌سازی و پایه‌گذاری اجماع ملی حرکت کنیم. زیرا در آن صورت می‌توانیم یک پروسه دموکراسی کلان را تمثیل کنیم.
هم‌چنان، فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا در این مراسم گفت: پارلمان آموزشی جوانان، برای اولین بار در افغانستان افتتاح می‌شود و از هر ولایت افغانستان سه تن به عنوان نماینده در این پارلمان قرار گرفته اند.
آقای مسلم‌یار خطاب به جوانان گفت: شما هستید که می‌توانید در برابر نفاق ملی مبارزه کنید و نگذارید به اساس زد و بندهای شخصی دست‌آوردهای ۱۵ ساله افغانستان را به باد دهند.
خویشاوندان سالاری در پارلمان جوانان
از سویی دیگر، مسوولین نهاد مدنی موسوم به «نهاد حمایت از جوانان» دیروز پس از گشایش پارلمان آموزشی جوانان، طی نشست خبری تحت نام «جوانان را با شعار فریب ندهید» در رابطه به ایجاد پارلمان جوانان از سوی معینت جوانان کشور، واکنش نشان داد.
عصمت ‌الله مسلم، رییس نهاد مدنی حمایت از جوانان می‌گوید که ایجاد این پارلمان نمایشی و پروژه‌یی است و در پارلمان جوانان افغانستان افرادی راه‌یافته اند که خویشاوند مقام‌های دولتی هستند نه جوانان با استعداد کشور.
رییس این نهاد مدنی می‌گوید که متأسفانه مسوولیت روند انتخاب اعضای پارلمان جوانان افغانستان بدست معینت جوانان کشور سپرده شد که این معینت روند انتخاب اعضا را مملو از فساد ساخته است و کسانی در این پارلمان راه یافته‌اند خویشاوندان مقام‌های دولتی هستند و یا هم درعضویت دادن به آنان اصل شایستگی و استعداد در نظر گرفته نشده است.
یکی از شرایط عضویت در پارلمان جوانان افغانستان این است که یک فرد جوان باید عضو یک نهاد مدنی در ولایت خودش بوده و عمر آن هم بین ۱۸ تا ۳۰ سال باشد .
با این حال عصمت الله رییس نهاد مدنی حمایت از جوانان افغانستان ادعا دارد که کسانی در پارلمان جوانان افغانستان راه پیدا کرده که اصلا عضو یک نهاد مدنی در ولایت خود نیستند.
آقای عصمت الله تأکید کرد که اسناد و مدارک کافی در دست دارند که نشان می‌دهد کسانی در پارلمان جوانان افغانستان راه پیدا کرده‌اند تا ۳۸ سال عمر دارند.
رییس نهاد مدنی حمایت از جوانان گفت: جوانی از ولایت زابل با شرایط تمام نتوانست که حتی یک فورم عضویت بدست آورد؛ اما در عین حال خویشاوندان مقام‌های دولتی با نداشتن شرایط عضویت در پارلمان جوانان افغانستان فورم گرفته و عضویت می گیرند.
رییس نهاد مدنی حمایت از جوانان افغانستان علاوه کرد که معینت جوانان افغانستان به گونه قصدی از برنامۀ ایجاد پارلمان جوانان به مردم و جوانان افغانستان آگاهی نداده و بیشتر جوانان پایتخت از این برنامه آگاهی ندارند، چه رسد به جوانان ولایات کشور!
مسوولین این نهاد می‌گویند: ما می‌خواهیم صدای خویش را به سازمان ملل متحد برسانیم و به آنان بگویم که حکومت افغانستان از امکانات شما سوء استفاده کرده و ضد مردم سالاری در کشور کار می‌کنند.
مسوولین نهاد حمایت از جوانان می گویند که وعده‌های سران حکومت وحدت ملی برای جوانان در حد شعار بوده و هیچ برنامۀ برای جوانان افغانستان ندارند، امروز جوانان افغانستان ابزار دست برخی از مافیای اقتصادی قرار گرفته و هیچ اراده از خویش ندارند.
طرح ایجاد پارلمان جوانان در ماه سرطان سال جاری از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور پیشنهاد شده بود.
پارلمان جوانان کشور که مقر آن در ساختمان جدید شورای ملی است، روی اوضاع کشور و جوانان با هم بحث و تبادل نظر می‌کنند.
انتخاب اعضای پارلمان جوانان، ۱۲۰ تا ۱۳۰ عضو در نظر گرفته شده که از طرف معنیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ صورت می‌گیرد از جمله ۳۳ درصد زنان، پنج درصد کوچی‌ها، سه درصد معلولان و از هر یک از اقلیت‌های هنود و سیک یک- یک تن انتخاب می‌شوند.
جوانان از سن‌ ۱۸ الی ۳۵ ساله که فارغ صنف دوازدهم باشند، می‌توانند در روند انتخاب شوند و مدت پایان کار پارلمان جوانان کشور دو سال می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.