هشدار از انتقال شبکۀ حقانی به خاک افغانستان

گزارشگر:دوشنبه 1 سنبله 1395 - ۳۱ اسد ۱۳۹۵

mandegar-3در روزهای اخیر گزارش‌هایی به نشر رسیده که پاکستان برای کاهش فشارهای جهانی می‌خواهد شبکۀ حقانی را به ولایت‌های خوست و پکتیا در خاک افغانستان انتقال دهد. شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که اگر این برنامۀ پاکستان عملی شود، دامنۀ ناامنی در کشور گسترش خواهد یافت.
عتیق‌الله امرخیل، آگاه نظامی می‌گوید، این شبکه با استفاده از ناامنی در این ولایت‌ها به آسانی از جوانان سربازگیری خواهد کرد. به گفتۀ آقای امرخیل، اگر حکومت افغانستان جلو این سیاست خطرناک پاکستان را نگیرد، آن زمان ۳ قول اردو هم توان مقابله با این گروه را نخواهد داشت و کابل به تهدیدات جدی‌ِ امنیتی روبه‌رو خواهد بود.
عبدالغفار گردیزی، دیگر آگاه نظامی می‌گوید، پاکستان با استفاده از فرصت پیش‌آمده گروه حقانی را از خاکش بیرون می‌کند و فشارهای جامعه جهانی بر این کشور را کاهش می‌دهد.
به گفتۀ آقای گردیزی، انتقال شبکۀ حقانی به ولایت‌های خوست و پکتیا مشکلات حکومت افغانستان را بیشتر از پیش می‌کند و این موضوع مایۀ شرم آمریکا خواهد بود.
اما جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید، اگر شبکۀ حقانی در افغانستان دست به ناامنی بزند مانند گروه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی از سوی نیروهای امنیتی کشور سرکوب خواهد شد.
به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع، شبکۀ حقانی دشمن افغانستان است و نیروهای امنیتی به آنان اجازه نمی‌دهند که در افغانستان فعالیت کنند.
آمریکا به تازه‌گی فشارهایش را بر پاکستان افزایش داده و کمک‌های میلیون دالری‌اش به این کشور را قطع کرده است. اکنون پاکستان با طرح برنامۀ انتقال شبکۀ حقانی به خاک افغانستان می‌خواهد که این فشارها را کاهش دهد و دوباره در محراق توجۀ آمریکا قرار گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.