چین میان افغانستان و پاکستان میانجی‌گری می‌کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 28 عقرب 1396 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۶

چن فنگ، رییس بخش آسیای وزارت خارجۀ چین می‌گوید: چین به منظور بهبود روابط افغانستان و پاکستان، به زودی میزبان نشست وزیران‌ خارجۀ چین ـ پاکستان و افغانستان خواهد بود.
mandegar-3آقای چن فنگ، افزوده که چین از روند همکاری‌های «گروه – گروه» میان افغانستان – پاکستان حمایت می‌کند و به زودی در این زمینه میزبان یک نشست سه جانبه است.
رییس بخش آسیای وزارت امور خارجه چین، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته که ما به خاطر ایجاد روابط خوب دو جانبه میان افغانستان – پاکستان، طرح نشست‌های سه جانبه را روی دست گرفته‌ایم و در نزدیکی میزبان نخستین نشست خواهیم بود.
آقای چن فنگ با اشاره به تلاش چین برای اجرای پروژۀ بزرگ «یک کمربند، یک راه» یا «راه ابریشم نوین» که افغانستان و پاکستان را نیز در بر می‌گیرد، گفت: چین به‌خاطر سهم گیری بیشتر در توسعه منطقه کار می‌کند و از همین رو با‌اینکه حمایت از روند صلح به رهبری شهروندان افغانستان را دارد ، خواهان بهبود روابط افغانستان و پاکستان نیز می‌باشد.
فنگ خاطر نشان کرده که وزیر امور خارجۀ چین در ماه سرطان در سفر به کابل و اسلام آباد، در مورد صلح و امنیت منطقه، افرایش ارتباطات و همکاری‌های اقتصادی، تقویت روابط دوجانبه، برگزاری نشست‌های سه جانبۀ وزیران خارجه سه کشور در مورد مسایل مورد علاقه و از سرگیری نشست گروه هماهنگی چهارجانبه (افغانستان، پاکستان، چین و امریکا) صحبت کرده بود که کابل- اسلام آباد با آن موافقت کرده بودند.
هم‌چنان، به گفته این مقام چینایی، هر سه جانب در مورد اجرای حدود ۳۰ پروژه در زمینه‌های راهبرد ارتباطات، زیربناها، رفاه و برنامه تبادل نظر مردم سه کشور به توافق رسیدند و کار روی مسایل توافق شده ادامه دارد.
او تصریح کرده که در همین راستا نشست و تبادل نظر خبرنگاران دو کشور روی دست گرفته شده است و قرار است این روند تقویت گردد.
رییس بخش آسیای وزارت خارجۀ چین، در ادامه دیدار با هأت مشترک خبرنگاران افغانستان و پاکستانی، با اشاره به روابط افغانستان و پاکستان گفت که مسأله افغانستان پیچیده است و طرح اتهام از سوی دو کشور به یک دیگر نه تنها باعث حل تنش نمی‌شود، بلکه زمینه را برای ادامه آن و مداخله دیگر کشورها فراهم می‌کند.
این مقام چینایی با تاکید افزوده که یافتن راه‌حل چالش‌های کنونی‌ میان افغانستان و پاکستان برای چین یک مشکل است، اما گفته که چین برای حل‌تنش‌های موجود میان افغانستان – پاکستان آماده‌گی لازم دارد.
چن فنگ افزود: ما نمی‌خواهیم در امور دو کشور همسایه خود مداخله کنیم و نمی‌توانیم قضاوت کنیم که کی راست و کی غلط است، اما می توانیم روند همکاری گروه- گروه (دوجانبه) را برای حل تنش موجود بین آن‌ها فراهم کنیم.
این گفته‌های در حالی بیان می‌شود که روابط افغانستان و پاکستان اخیراَ به تیره‌‌گی گرایده است. حکومت کابل اسلام آباد را متهم می‌کند که حملات تروریستی که در کابل انجام می‌شود در پاکستان طرح‌ریزی می‌شود. اما، این موضوع از طرف اسلام آباد رد همواره رد شده است.
از سویی هم، آگاهان باور دارند که دولت پاکستان از افزایش نفوذ هند در افغانستان نگرانی جدی دارد. در حالی که این روند در راهبرد جدید امریکا به صورت روشن بیان شده است و امریکا در استراتژی جدید خود در قبال افغانستان از نقش هند به‌جای پاکستان در این کشور حمایت کرده است.
درهمین حال، قمر باجوا رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان اخیراَ در دیدار با جنرال جوزف ووتل فرمانده عمومی فرماندهی مرکزی نیروهای امریکایی، گفته که ثبات افغانستان برای پاکستان اهمیت خاص دارد.
در این دیدار که در مرکز نظامیان امریکایی در شهر راولپندی پاکستان انجام شده بود، هردو طرف روی موضوعات امنیتی کشورهای منطقه به ویژه پاکستان و افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
در سومین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه که ۱۷ دلو ۱۳۹۴ در اسلام ‌آباد برگزار شد، «نقشه راهی» برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان به تصویب رسید. اما، در نشست های چهارم و پنجم این گفت‌وگوها، نقشه مذکور تحقق نیافت و باعث شد که روابط افغانستان با پاکستان تیره شود.
در ماه اسد سال جاری رییس جمهور امریکا با اعلام استراتژی جدید این کشور در قبال افغانستان، پاکستان را به پناه دادن و پشتیبانی از مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم کرد و گفت که به همین دلیل روند فشار بر پاکستان را افزایش خواهد داد و مخالفان مسلح دولت افغانستان نیز سرکوب خواهند شد.
ماه گذشته، جنرال قمر باجوا رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان در راس هیأتی به کابل سفر کرد و پس از آن با توافق مقام‌های دو کشور، ششمین نشست گروه هماهنگی مشترک بعد از یک و نیم سال تاخیر به منظور زمینه سازی روند صلح افغانستان در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.
هر چند تا اکنون جزئیات این نشست روشن نیست، اما مقام های افغانستان تاکید کرده‌اند که روند گفت‌و‌گوها را در صورتی ادامه خواهند داد که جانب پاکستانی به تعهدات خود در قبال تامین صلح در افغانستان عمل کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.