ولسوالی جانی‌خیل پکتیا سقوط کرد

گزارشگر:یک شنبه 7 سنبله 1395 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۵

مقامات ولایت پکتیا می‌گوید که پس از نبرد شدید، نظامیان افغانستان، شب گذشته(شنبه‌) از ولسوالی جانی‌خیل عقب‌نشینی کردند و این ولسوالی به دست طالبان افتاد.
نقیب‌احمد اتل، سخنگوی والی پکتیا گفت، صدها جنگجوی طالب جنگ را دیروز صبح آغاز کردند که هنوز هم جریان دارد و به هر دو طرف تلفات سنگینی mandegar-3وارد شده است.
به‌گفتۀ سخنگوی والی پکتیا، برای آنان تا کنون از کشته و زخمی‌شدن پنجصد طالب مسلح گزارش رسیده است؛ اما شمار زخمیان و کشته‌ها را مشخص نساخت.
آقای اتل پذیرفت که در این نبرد سنگین، پنج پولیس کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.
سخنگوی والی پکتیا تأیید کرد که شماری از وسایط نظامی و مهمات نیز به دست طالبان افتاده است؛ اما افزود که نیروهای کمکی به ساحه رسیده‌اند و برای حمله بر طالبان آماده‌گی می‌گیرند.
در سویی دیگر، اما جنت‌خان سمکنی عضو شورای ولایتی پکتیا به گفت، طالبان در منطقۀ کوهستانی لورای، در مسیر منتهی به ولسوالی جان‌خیل، ماین فرش کرده‌اند و نیروهای امنیتی نمی‌توانند، پیش بروند.
او از حکومت مرکزی خواست تا برای کمک به سربازان میدانِ نبرد، نیروهای کمکی را هوایی بفرستد؛ در غیر آن به‌گفتۀ او، ولسوالی سمکنی نیز با خطر سقوط مواجه است.
همزمان با این، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، گفته است که ولسوالی و تمام وسایط را به تصرف خود در آورده‌اند. او ادعا کرده است که در آن نبرد، ده‌ها سربازان افغانستان را کشته و زخمی کرده‌اند.
ماه گذشته، جنگجویان طالب، مسیر گردیز مرکز پکتیا را با ولسوالی جانی‌خیل برای چندین روز مسدود کرده بودند؛ اما سپس نیروهای امنیتی افغانستان این راه را به روی ترافیک باز کردند.
طالبان حملات شدیدشان را بالای ولسوال جانی‌خیل به تاریخ بیستم اسد آغاز کردند؛ در آن زمان مقامات محلی ادعا کردند که نظامیان پاکستانی نیز در صفوف طالبان حضور دارند.
مقامات هُشدار داده بودند که اگر نیروی و تجهیزات نظامی به این ولسوالی نرسد و مواضع طالبان هدف حملات هوایی قرار نگیرد، احتمالاً ولسوالی جانی‌خیل سقوط خواهد کرد.
ادعای تلفات سنگین طالبان در ننگرهار
عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت که در بیست‌وچهار ساعت گذشته در ولسوالی حصارک این ولایت، در نتیجۀ نبرد نظامیان افغانستان و حملات هوایی، به شمول ده قوماندان طالبان، شصت‌ونُه جنگجوی این گروه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
خوگیانی گفت که در حملات هوایی و نبرد رویاروی، به افراد ملکی آسیب نرسیده است.
یک باشندۀ محل، گفت، شب گذشته ولسوالی حصارک شاهد جنگ شدیدی بود؛ اما در مورد تلفات میدان جنگ معلومات نداشت.
اما طالبان دیروز در یک اعلامیه گفته بودند که اخیراً بالای یک مرکز نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی حصارک حمله کرده‌اند که در نتیجه هشت سربازان افغانستان کشته و دوازده تن دیگر زخمی شدند.
از سه شب گذشته به این طرف، جنگ در ولسوالی حصارک دوباره شدت گرفته است و به‌گفتۀ مقامات حکومتی، ده پوسته در حال حاضر تحت کنترول طالبان قرار دارد؛ ولی تلاش‌ها برای تحت کنترول در آوردن دوبارۀ آن‌ها جریان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.