در نشست آماده‌گی‌ها برای کنفرانس بروکسل/ غنی: مصمم به اصلاحات هستیم/ عبدالله: زمینه تغیر نظام فراهم شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 15 سنبله 1395 - ۱۴ سنبله ۱۳۹۵

بورد مشترک نظارت و انسجام آماده‌گی به نشست بروکسل دیروز یک شنبه (۱۴ سنبله) در کابل تشکیل جلسه داد.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری، در افتتاح این نشست گفت که پیشنهادها و نظریات گفتمان امروزی را برای عملی کردن تعهدات دولت، جدی می‌گیرد.
رییس جمهور با بیان این‌که در حال حاضر در افغانستان ۳۹ درصد مردم زیر خط فقر زنده‌گی دارند، افزود: یک میلیون بیجاشده داخلی کشور که به اثر حوادث طبعی و جنگ خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند، نیازمند کمک هستند.
ریس‌جمهور غنی گفت: ما مصمم به آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اداری هستیم. ترور، خون‌ریزی و فساد با نام افغانستان برچسپ خورده است؛ ولی این‌ها نباید مانع آوردن اصلاحات در سطح کشور شود و باید اداره‌های دولتی از زیر نفوذ سیاسی بیرون کشیده شود تا بتوانیم اصلاحات را به صورت درست راه‌اندازی کنیم .
غنی در ادامه افزود: ما با همکاری داکتر عبدالله رییس اجرایی و اعضای کابینه، هفته ۴ ساعت مشغول بررسی قرار دادها و پروژه‌ها در کمیته تدارکات ملی هستیم و سعی می‌کنیم که شایسته سالاری در اصل گماشتن افراد در پُست‌های دولتی مراعات شود .
به گفتۀ او، حکومت باید یک نهاد حساب برای مردم باشد، نه این‌که نان را از مرد بگیرد، دولت فاسدی که از گذشته به میراث گذاشته‌ شده است، نیاز به اصلاحات دارد و مبارزه با فساد در اولویت‌ برنامه‌های حکومت قرار دارد.
از سویی هم، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که دولت افغانستان باید زمینه را برای تغییر نظام سیاسی در کشور فراهم سازد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که در نشست مشترک نmandegar-3ظارت و انسجام کشورهای کمک کننده در نشست بروکسل، در کابل صحبت می‌کرد، بر تغییر نظام سیاسی در کشور تاکید ورزید.
آقای عبدالله گفت: برای تغییر نظام سیاسی و فراهم‌سازی زمینه برگزاری شورای بزرگ ملی(لویه جرگه) قانون اساسی باید روند اصلاح نظام انتخابات و مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور تسریع یابد.
این در حالی است که تا هنوز طرح تعدیلی قانون جدید انتخابات که چندی پیش از سوی کابینه تایید شد، توشیح نشده است.
رییس اجرایی حکومت در مورد برنامه‌های اصلاحی حکومت می‌گوید که اصلاحات در حکومت یک پروسه تدریجی است که از چند سال به این سو ادامه دارد.
آقای عبدالله تأکید کرد که در قسمت حکومت داری خوب جامعه جهانی باید برنامه نهاد سازی را در افغانستان حمایت کند تا نهادهای پالیسی ساز و اجرایی تفکیک شده و خدمات بهتر برای مردم ارایه شود.
هم‌چنان، اکلیل حکیمی وزیر مالیه که ریاست نشست دیروز را بر عهده داشت، گفت که دولت بر اساس تعهد خود در جهت حرکت به سوی خودکفایی که در نشست لندن وعده داده است کار می‌کند و در این راستا کارهای نیز تا هنوز انجام داده است.
آقای حکیمی افزود: دولت افغانستان در نشست گروه کاری مشترک انسجام و هماهنگی نشست بروکسل که امروز در کابل برگزار شد، گزارشی از برنامه‌ها و کارکردهای خود را به منظور تحقق وعده‌های خود، ارایه کرد.
وزیر مالیه تصریح کرد که این گزارش به شکل کتبی در اختیار اعضای گروه کاری مشترک قرار می‌گیرد و از آنان در رابطه نظر خواهی خواهد صورت گرفت که دولت افغانستان چگونه می تواند برنامه‌های اصلاحی خود را عملی کند.
آقای حکیمی با اشاره به ازدیاد ۱,۲میلیارد دالری در عواید، گزینش ۴وزیر، ۹معین و ۴سفیر زن، ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری و تقویت سکتور خصوصی به ویژه پیشه وران زن،‌ در کشور افزود که تطبیق برنامه‌های اصلاحی حکومت نیازمند تلاش مشترک افغانستان و جامعه جهانی است.
به گفته او، مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد ۲۰ قضیه مهم فساد را که پرونده‌های برخی مقام‌های عالی رتبه دولتی نیز شامل آن می باشد، زیر بررسی گرفته است.
وزیر مالیه بیان کرد که از پروژه‌های منطقه‌یی کاسا یک هزار، بازگشایی بندر چابهار، تاپی، آغاز کار خط آهن هرات، ترکمنستان و چین به افغانستان یاد کرد و بیان داشت که این پروژه‌ها در چارچوب برنامه صلح و انکشاف ملی افغانستان تطبیق خواهد شد تا باعث رونق بیهتر تجارت در افغانستان و منطقه شود.
از سویی هم، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان نیز بر ادامه کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان تاکید کرد.
تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه بانکی مون در کابل گفت: پیشرفت در راستای تطبیق برنامه‌های دولت افغانستان مستلزم امنیت است؛ اما متأسفانه ادامه ناامنی‌ها تاثیرات بزرگی را بالای افغانستان گذاشته است. در نشست بروکسل از جامعه جهانی خواسته خواهد شد که به کمک‌های خویش به افغانستان ادامه دهند؛ اماآن کشورها باید مطمین شوند که برنامه‌های اصلاحی حکومت موثر واقع شده است.

این درحالی است که قرار است تا یک ماه دیگر نشست بروکسل در مورد ادامه کمک‌های جامعه جهانی به ویژه کشورهای عضو ناتو به افغانستان در بلجیم برگزار شود.
اما، در این نشست دولت افغانستان باید از پیشرفت در تطبیق وعده‌های که در نشست‌های قبلی داده است، گزارش دهد و قناعت کشورهای کمک کننده را به دست آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.