روزنامه‌های غربی: حکمتیار دهشت‌افگن جهانی، قاتل هزاران تن و قصاب است

گزارشگر:برگردان: ماندگار - ابوبکر صدیق/ شنبه 3 میزان 1395 - ۰۲ میزان ۱۳۹۵

برخی از روزنامه‌های مشهور غربی گلبدین حکمتیار را دهشت‌افگن جهانی، قصاب مردم کابل و قاتل هزاران تن معرفی کرده‌اند.
روزنامۀ نیوریارک تایمز پس از امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی در تیتر درشت نگاشته است که دولت افغانستان قرارداد صلح را با گروه کوچک تروریستی مخالف به رهبری گلبدین حکمتیار روز سه شنبه امضا کرد.
mandegar-3روزنامه می‌نویسد: رهبر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در حال حاضر از طرف ایالات متحده امریکا به عنوان دهشت‌افگن جهانی شناخته می‌شود.این اولین موفقیت شورای عالی صلح در بر قراری گفت‌وگو میان دولت و یکی از گروه‌های ترویستی است.
روزنامه گفته است: حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی که به نماینده‌گی افغانستان این سند را امضا کرد، حین امضا این قرار داد بالای گروه‌های ترویستی صدا کرد که به برنامه صلح بپیوندند و از جنگ دست‌ بکشند.
این روزنامه امریکایی هم‌چنان، در ادامه آورده است تا زمانی که این سند از طرف رییس جمهور محمد اشرف غنی و رهبر حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به امضا نرسد ضمانت اجرایی پیدا نخواهد کرد.
به گفتۀ برخی از مسوولان، قرار است گلبدین حکمتیار در روزهای آینده به‌خاطر امضای موافقتنامه صلح با دولت افغانستان به کابل بیاید.
اما نماینده‌ حزب اسلامی گفته که تا زمانی مطمین نشوند که نیروهای نظامی خارجی از کشور بیرون می‌شوند، رهبرشان به افغانستان نخواهند آمد.
به نوشتۀ این روزنامۀ امریکایی، حزب اسلامی در حملات تروریستی که در کابل و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاده و منجر به کشته و مجروح شدن شمار زیاد مردم عام، نیروهای داخلی و نیروهای خارجی شده دخیل بوده است.
در حالی که امریکا در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که حکمتیار ترویست جهانی است و روابط نزدیک با گروه دهشت‌افگنی القاعده و طالبان دارد و از سازمان ملل متحد خواست حکمتیار را وارد لست سیاه نمود و او را به عنوان تروریست جهانی بشناسند.
در همین حال، روزنامه گاردین نیز پس از امضا موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی، گلبدین را قصاب کابل خطاب کرده می‌نویسد که قصاب کابل توسط قرارداد صلح حکومت افغانستان بخشیده شد.
این روزنامه ادامه می‌دهد که سازمان دیده حقوق بشر گلبدین حکمتیار را جانی‌ترین فرد معرفی کرده است.
در ادامه این مقاله آمده است که دولت افغانستان یکی از گروه‌های تروریستی را در گفت‌گوهای صلح مورد عفو قرار داد، فرد که در نقض حقوق بشر و کشتار مردم بی‌مانند است. در حالی که در این موافقت‌نامه دولت افغانستان برای حکمتیار مصونیت قضایی قایل شده و هم‌چنان موافقت‌ شده که افرادی که از حزب اسلامی در بنداند با بررسی‌های همه جانبه رها شوند.
از سویی هم، روزنامه ایندپیندت نگاشته است که دولت افغانستان قرارداد صلح را با قاتل هزاران تن در افغانستان امضا کرد.
این روزنامه در ادامه آورده است که دولت افغانستان پس از یگ گفت‌وگوی درازمدت قرارداد صلح را با تروریست جهانی امضا کرد؛ اما امید می‌رود که امضای این موافقت‌نامه راه گفت‌و گو را با سایر گروه‌های تروریست مانند طالبان باز کند.
این اولین قرار داد صلح با گروه دهشت‌افگنی موسوم به حزب اسلامی پس رانده شدن طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ در افغانستان است.این موافقت‌نامه برای حزب اسلامی فرصت می‌دهد تا فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرده و نام رهبر این حزب از لیست سیاه سازمان ملل بیرون کرده شود.
روزنامه ادامه می‌دهد که حکمتیار در سال ۲۰۰۳ از طرف امریکا به عنوان تروریست جهانی شناخته شد و در عین سال سازمان ملل نیز حکمتیار را شامل لیست سیاه نموده و بریتانیا نیز او را تروریست جهانی معرفی کرد.
در این روزنامه ذکر شده است که قرارداد صلح با حزب اسلامی توسط پیر سیداحمد گیلانی رییس شورا عالی صلح، محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت، حبیب‌الرحمان حکمتیار فرزند گلبدین حکمتیار و امین کریم نماینده حزب اسلامی به امضا رسیده است.
در همین حال، امضا موافقت‌نامه صلح با گلبدین حکمتیار واکنش‌های تند را در داخل کشور به دنبال داشت، برخی از فعالان مدنی پس از امضا این موافقت‌نامه با ریختن خیابان‌ها گلبدین حکمتیار را قاتل مردم کابل دانسته خواهان محاکمه‌یی وی شدند.
اما، باورها بر این که امضا این موافقت‌نامه می‌تواند راه‌ گفت‌وگو را سایر گروه‌های دهشت‌افگن باز کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.