نگرانی جهانی از بازداشت اعضای حزب دموکراتیک خلق ترکیه

گزارشگر:یک شنبه 16 عقرب 1395 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3امریکا درحالی مراتب نگرانی خود را بابت دستگیری اعضای حزب دموکراتیک خلق ترکیه ابراز داشته که دانمارک، آلمان، سویدن و نروی نیز دیپلمات‌های ترکیه را احضار کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگرانی خود را بابت دستگیری‌های اخیر در ترکیه ابراز داشت و گفت: من به دنبال نشست با سفرای اتحادیه اروپا در انقره هستم.
کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا نیز مراتب نگرانی خود را بابت این دستگیری‌ها ابراز داشته و جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت به شدت بابت این دستگیری‌ها نگران است و نسبت به سرکوب آزادی‌های اساسی در ترکیه هشدار داده و اعلام کرده این اقدامات برای مقابله با تروریسم نیست.
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز بمب گذاری در دیاربکر را محکوم کرده و نگرانی شدید خود را بابت بازداشت‌های اخیر در ترکیه ابراز داشت.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان دستگیری رهبران حزب دموکراتیک خلق ترکیه را از سوی مقام‌های این کشور مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ آنکارا حق دارد تا با تروریسم بجنگد اما نباید از این مساله برای مقابله با مخالفان سیاسی‌اش استفاده کند و آن را دستاویز قرار دهد.
وی کاردار ترکیه را احضار کرد تا دستگیری قانونگذاران و دو تن از رهبران حزب دموکراتیک خلق ترکیه را مورد بررسی قرار دهد و مراتب اعتراض خود را به گوش دولت آنکارا برساند.
استفان زیبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز این دستگیری‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ برلین در مه سال جاری میلادی و همزمان با لغو مصونیت قضایی اعضای پارلمان از سوی دولت ترکیه مراتب نگرانی خود را ابراز داشته بود.
وزارت خارجه اتریش نیز دیپلمات ارشد ترکیه را به وین احضار کرد تا مراتب ناامیدی و نگرانی خود را بابت این مساله ابراز کند.
بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز به خبرنگاران گفت که ترکیه شریک بسیار مهمی در مقابله با دولت دمشق است اما هم آلمان و هم انگلیس نگران نحوه برخورد آنکارا با رسانه‌ها و احزاب سیاسی هستند.
استفان دوجاریک، معاون بان کی مون نیز با انتقاد از مقامات ترکیه برای این بازداشت‌ها از ترکیه خواست به حقوق بشر احترام بگذارد.
همزمان کشورهای ناروی، سویدن و دانمارک با احضار سفیران ترکیه اعتراض خود به این بازداشت‌ها را اعلام کردند.
بورگه برنده، وزیر خارجه نروژ اعلام کرد گرچه ترکیه حق مبارزه با تروریسم را دارد اما این توجیهی برای بستن دهان‌ها و بازداشت سیاستمداران مخالف نیست.
مارگوت والستروم، وزیر خارجه سویدن نیز با ابراز نگرانی نسبت به این اقدام آنکارا اعلام کرد این بازداشت‌ها می‌تواند به تنش‌ها در ترکیه دامن بزند.
کریسیتن ینسن، وزیر خارجه دنمارک نیز گفت که بازداشت‌های روز جمعه ترکیه را از اروپا دورتر می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.