آخرین نگاه به اقتصاد ایالات متحدۀ امریکا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

گزارشگر:چهار شنبه 19 عقرب 1395 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3پاتریک گلیسپی، سی ان ان مانی
برگردان: شیرمحمد فرخ -استاد دانشگاه
ادارهٔ کارگران که نهاد معتبر حکومت فدرال امریکا می‌باشد، اخیراً آماری را به نشر سپرده است که بر اساس آن، میزان سطح اشتغال بالا رفته، حق‌الزحمه بهبود یافته، ساعت‌های کاری بیشتر شده و کیفیت اشتغال بهتر گردیده است. با درنظرداشت این گزارش، اقتصاد امریکا را در چهار بخش به بررسی می‌گیریم:
۱- اقتصاد امریکا نسبتاً خوب است
اقتصاد امریکا پس از پایان بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۹ به‌صورت گسترده بهبود یافته، نرخ بیکاری به ۵ درصد کاهش یافت، درحالی‌که این آمار در اواخر سال ۲۰۰۹ به ۱۰ درصد می‌رسید. در این مدت ۱۳٫۷ میلیون شغل ایجاد شد و این نرخ بیکاری را به نصف کاهش داد.
هرچند در این اواخر روند اشتغال‌زایی بطی شده است، اقتصاددان‌ها اما معتقد اند نابودی کلی بیکاری ناممکن است و این مرحله را بهترین وضعیت در راستای ایجاد شغل در ایالات متحده می‌دانند. سال گذشته (۲۰۱۵) ۲٫۶ میلیون شغل ایجاد شد که پس از سال ۱۹۹۹ بالاترین آمار در این زمینه به شمار می‌رود.
بر اساس سروی “سی ان ان مانی” تنها درماه اکتوبر ۱۷۷ هزار شغل ایجاد شده است که سطح بیکاری را به ۴٫۹ درصد کاهش می‌دهد. به‌خاطر حفظ روند کنونی، کارشناسان اقتصاد پیش‌بینی می‌کنند ماهانه دست‌کم ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار شغل ایجاد گردد.
۲- دونالد ترامپ آمار نهاد معتبر دولت را مردود می‌داند
دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواهان ادعا دارد که آمار نشرشده ادارهٔ کارگران نادرست و دور از حقایق می‌باشد. ترامپ معتقد است سطح اشتغال‌زایی به مراتب کمتر از آمار نشر شده می‌باشد. گروه ترامپ مدعی است که نرخ بیکاری ۹٫۷ درصد می‌باشد نه ۵ درصد. این در حالی‌ست که اخیراً ۳۷۰ اقتصاددان از سراسر ایالات متحدهٔ امریکا طوماری را امضا کرده اند که بر اساس آن، رای‌دهنده‌ها را تشویق می‌کنند که به دونالد ترامپ رای ندهند. این اقتصاددانان مدعی اند که ترامپ آمار رسمی را مردود می‌داند و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به ضرر اقتصاد امریکا تمام خواهد شد.
۳- رشد بطی دستمزد (حقوق)
حق‌الزحمهٔ پایین، آخرین متغیر بحران اقتصاد بود که باید به آن پرداخته می‌شد. این متغیر در چهار سال اخیر تنها ۲ درصد افزایش یافته که در تناسب با دیگر عوامل تاثیرگذار کمترین رشد را داشته است. بر اساس سروی “سی ان ان مانی”، افزایش دستمزد در ماه اکتوبر ۲٫۶ بوده، درحالی‌که به‌صورت عموم در یک سال گذشته رشد دست مزد ۲٫۵ درصد بوده است. به‌رغم این‌که این آمار فوق‌العاده نیست، اما بهبود وضعیت دستمزد را نشان می‌دهد. باید گفت در صورت حفظ نرخ پایین بیکاری، کارآفرینان مجبور اند به هدف استخدام کارکنان مورد نظر حق‌الزحمهٔ بهتری بپردازند.
۴- افراد دوباره وارد بازار اشتغال شده اند
افرادی که قبلاً در تلاش شغل بوده و رد شده بودند، در حال حاضر دوباره وارد بازار شده اند. این تغییر مثبت بوده و روند کاهش بیکاری را تداوم می‌بخشد به استثنای آن‌چه را که کارشناسان اقتصاد “کارگران مأیوس” می‌نامند که جرأت ورود دوباره به شغل را ندارند. در حال حاضر، بیشترین سطح اشتغال افراد میان سنین ۲۵ الی ۵۴ می‌باشد.
برای جبران مرحلهٔ بحران اقتصادی ایالات متحده، پیشرفت‌های زیادی صورت گرفت؛ هرچند بخشی از مشکلات پا برجا است. بدون شک اشتغال‌زایی نسبت به زمان بحران اقتصاد بهتر شده است. دراین مدت ۷۲ هفتهٔ متوالی ایجاد شغل نموده، اما در بخش ازدیاد دستمزد پیشرفت های چشم‌گیری به وجود نیامده است. ۶ میلیون امریکایی به‌صورت بعد از وقت (پارت تایم) کار می‌کنند درحالی‌که تلاش دارند به‌صورت تمام روز یا (فول تایم) وظیفه اجرا کنند. این مسأله زنده‌گی این افراد زیر تأثیر قرار داده است. تعداد زیادی از کارکنان در بخش تولیدات و معادن بیکار اند، طوری‌که بیشتر ایجاد شغل در بخش خدمات یا امور غیرتولیدی بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.