احمد ولی مسعود در اولین سالیاد شکریه تبسم و همراهانش: دولت خود یک چالش است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 22 عقرب 1395 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۵

از اولین سالیاد شکریه تبسم و همراهانش دیروز جمعه ( ۲۱ عقرب ) در کابل گرامی داشت شد.
در این مراسم علاوه بر اعضای مجلس نماینده‌گان، اعضای جنبش روشنایی و جنبش تبسم هزارها تن اشتراک کرده بودند.
mandegar-3اشتراک کننده‌گان در این مراسم با انتقاد از نبود امنیت، انحصار گرایی و تک محوری، گفتند که شورای امنیت به کانون ترور و دهشت تبدیل شده است.

آنان هم‌چنان، بیان کردند که دولت در تلاش ایجاد تفرقه میان مردم است و ترورهای سامان‌مند از طرف برخی گروه‌ها در داخل دولت صورت می‌گیرد.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی در این مراسم گفت: شروع مبارزه شما ادامه مقاومت دیروز است، بزرگان شما دیروز با تمام هستی با دشواری در برابر دشمن جنگیدند؛ اما امروز تمام مردم با شماست.
آقای مسعود با بیان این‌که راهبردی برای تفکیک دوست و دشمن باید ایجاد شود، گفت: یک گروه از مردم تلاش دارند افغانستان را به گذشتهٔ استبدادی رجعت بدهند، در حالی که گروه بیشتر در تلاش بردن افغانستان به پیشتازی و آینده خوب هستند.
رییس عمومی بنیاد شهید احمد شاه مسعود گفت که برخی‌ها می‌خواهند که با ایجاد تفرقه حکومت کنند، باید محتاطانه برخورد کرد و در مبارزه محورهای کلیدی را در نظر گرفت.
آقای مسعود با انتقاد از دولت گفت که دولت‌ها حافظ جان و مال مردم اند، در حالی‌که حکومت وحدت ملی از جان و مال مردم حفاظت کرده نمی‌تواند و مسوولیت خود را در برابر مردم انجام نمی‌دهد. این در حالی است که بیش از ۳۰۰ هزار نیروی امنیتی و حمایت جامعه جهانی را با خود داریم.
او گفت: در میان انبوهی از مشکلات دولت خود به یک چالش تبدیل شده است تا زمانی که این چالش از بین نرود، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
احمد ولی مسعود با بیان این‌که از تعریف حکومت وحدت ملی به جز تقسیم قدرت ۵۰ درصدی میان هردو طرف چیزی دیگر دیده نمی‌شود، گفت: با جمع کردن چند تن از سران اقوام نمی‌شود وحدت ملی ساخت، باید توازن فرهنگی و بحث ارزشی را در وحدت ملی مد نظر بگیرند.
به گفتهٔ او، ذهنیت انحصارگرایی قومی و تک محوری و رجعت به گذشتهٔ استبدادی همه در حکومت وحدت ملی جریان دارد و سران حکومت وحدت ملی نتوانسته‌اند که سیاست و مرجعیت ملی را ایجاد کنند.
آقای احمد ولی مسعود با تأکید افزود که نظام فعلی باید تغییر کند و لویه جرگه قانون اساسی باید ایجاد شود، اگر دولت برای برگزاری لویه جرگه زمینه‌سازی نمی‌کند، مردم در یک گفتمان ملی این لویه جرگه را دایر کنند.
هم‌‌چنان، ذولفقار امید یک عضو جنبش روشنایی که در این مراسم سخنرانی می‌کرد گفت: هدف از برگزاری این مراسم بزرگداشت از به شهادت رساندن شکریه تبسم همراهانش است.
آقای امید فزود: حادثه سربریدن تبسم و سایر همراهانش‌ نشان داد که تاریخ سربریدن و قتل‌های هدفمند انسان‌ها در افغانستان جریان دارد.
این عضو جنبش روشنایی با بیان این‌که برخی چهره‌ها در تلاش سبوتاژ حرکت‌های مدنی برآمده، در حالی که جنبش تبسم در نزدیکی ارگ از طرف ارگ‌نشینان مورد هدف رگبار قرار گرفت و جنبش روشنایی در دهمزنگ مورد حمله انتحاری که منجر به قتل ۸۶ تن شد.
به گفتهٔ او، هنوز عاملان حادثه دهمزنگ را هیچ نهاد دولتی مورد پیگرد قرار نداده درحالی این خواست بیش از ۱۴ میلیون انسان است.
آقای امید با تأکید بر این‌که مبارزه ما در برابر بی عدالتی و تبعیض جریان خواهد داشت، گفت: خواست مردم تا هنوز برای سران حکومت وحدت ملی ناشناس است؛ اما به روند مبارزه تا خاتمه تبغیض‌گرایی ادامه می‌دهیم.
در همین حال، غلام حسین ناصری عضو مجلس نماینده‌گان گفت: سران حکومت وحدت ملی قانون اساسی را نقض کرده‌اند و قتل‌ همه روزه افراد در حملات انتحاری از ضعف مدیریت دولت مردان است.
او گفت که گروگان گیری، سربریدن و قتل‌های سیستماتیک باعث شده که در ۹ کشور اعتراضات مدنی در برابر حکومت افغانستان بلند شود.
به گفته آقای ناصری سران حکومت وحدت ملی علی‌رغم این‌که به تعهد خود در برابر عاملان قتل تبسم و همراهانش عمل نکردند، بلکه به توطیه اندازی و تفرقه در بین اقوام تلاش می‌کنند.
آقای ناصری تأکید کرد که تمام قدرت را چند فردی که شمارشان از انگشتان یک دست زیاد نیست در انحصار گرفته‌اند.
او بیان کرد که حکومت فعلی دنبال توطیه می‌گردد، وقتی مردم برای حق مدنی راه‌پیمایی می‌کنند، از طرف گل نبی احمدزی مورد تهدید قرار می‌گیرند؛ اما از طرفی هم یک گروه پنج هزار نفری در ساحه دیگر کابل که برای یک عمل “فاشیستی” راه پیمایی می‌کنند آب از آب تکان نمی‌خورد.
آقای ناصری با بیان این‌که در طول بیش از ۱۵ سال ۱۶۳ تن جان خود را در اعتراضات مدنی از دست داده‌اند، گفت: از وحدت ملی در میان سران حکومت فعلی جز شعار چیزی دیگری باقی نمانده است.
از سویی هم شاه گل رضایی عضو مجلس نماینده‌گان که در این مراسم سخنرانی می‌کرد، حکومت را به ناتوانی در تأمین امنیت شهروندان متهم کرده افزود که گروگان گیری در برخی شاهراه‌های افغانستان به یک فرهنگ تبدیل شده است.
بانو رضایی افزود که شاهراه منتهی به هزارستان پر چالش‌ترین راه برای باشنده‌های این ولایات شده‌اند.
به گفتهٔ او، در کشوری که روزانه شمار زیادی از شهروندانش گروگان گرفته می‌شود و یا هم قربانی می‌دهند، رهبران به کدام معیار معاهده برگردان پناه جویان را با دولت‌های اروپایی امضاء می‌کند؟!
در همین حال، احمد بهزاد عضو مجلس نماینده‌گان و جنبش روشنایی گفت: برخی‌ها در سدد کشتار و ترور هستند و باندهایی را ایجاد کرده و به شکل سیستماتیک افراد را به قتل می‌رسانند.
آقای بهزاد تأکید کرد که شورای امنیت به کانون ترور و دهشت تبدیل شده است. او افزود که یک گروه کوچک می‌خواهد که حاکمیت را از راه تروریست پروری حفظ کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.