کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی شدند

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 3 قوس 1395 - ۰۲ قوس ۱۳۹۵

کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی دیروز رسماً معرفى و سوگند وفادارى یاد کردند.
کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، به تاریخ ۱۹ عقرب سال جاری، فهرست ٢١ نفری را برای عضویت کمیسیون مستقل انتخابات و ۱۵ نفری را برای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به ریاست‌جمهوری فرستاد.
mandegar-3رییس‌جمهور و رییس اجرایى حکومت وحدت ملی، پس از مصاحبه با نامزدان کمیسیون‌هاى انتخاباتى، هفت تن را براى کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن دیگر را براى کمیسیون شکایات انتخاباتى برگزیدند.
اعضاى جدید کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتى، دیروز در مراسم ویژه رسماً معرفى و در حضور رهبران حکومت وحدت ملى، حلف وفادارى یاد کردند.
محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهور کشور که در مراسم معرفی کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی صحبت می‌کرد، گفت: “ما بعد از تلاش‌های دوام‌دار توانستیم کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات را از طریق پروسۀ شفاف انتخاب کنیم.”
رییس‌جمهور گفت: با برگزاری انتخابات، جلو ظلم و استبداد گرفته می‌شود. انتخابات سبب به میان آمدن نظام عادل و حسابده به کشور می‌شود.
به گفتۀ محمداشرف‌غنی، انتخابات باید به‌گونه‌یی برگزار شود که شهروندان از شفافیت و عادلانه بودن آن مطمین شوند. نظام جدید با هر بار انتخابات، احساس جان دوباره می‌کند.
آقای غنی خاطر نشان کرد: “در خلال سال گذشته و از طریق کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی ما به آسیبشناسی انتخابات توجه کردیم، با نهادهای مدنی، قشر سیاسی و صاحب‌نظران انتخاباتی به تبادل نظر پرداختیم، دیدگاه‌ها و پیشنهادات مفید در این زمینه را گردآوری کردیم و پس از آن گام‌های عملی را برداشتیم.”
آقای غنی تعدیل قانون انتخابات را یکی از گام‌های عملی حکومت برای رسیدن به اصلاحات انتخاباتی عنوان کرده گفت: کمیتۀ گزینش گام دوم برای عملی کردن تعهدات برای آوردن اصلاحات انتخاباتی بود که این کمیته در بیشتر از یک ماه کار دوام‌دار، توانست درخواست بیشتر از هفت صد تن را به بررسی بگیرد و با در نظرداشت معیارهای قانونی و مسلکی، چهره‌هایی را برای رسیدن به کمیشنری کمیسیون‌های انتخاباتی گزینش کردند.
به گفتۀ آقای غنی: رهبران حکومت کوشیده‌اند تا کمیشنران را به‌گونۀ انتخاب کنند که همه شهروندان کشور خود را در آیینۀ کمیسیون‌های انتخاباتی ببینند.
آقای غنی با اشاره به نبود نهادهای قوی برای برگزاری انتخابات گفت که در پانزده سال گذشته، نزدیک به یک میلیارد دالر صرف انتخابات و نهادهای مرتبط انتخابات شده، اما به استثنای دانش و مهارت‌های تخنیکی که در این مدت به دست آمده، کار نهادینۀ دیگری که مصارف را کاهش دهد و شفافیت و موثریت انتخابات را بلند ببرد، اندک صورت گرفته است.
به گفتۀ آقای غنی: داشتن نهادهای معتبر انتخاباتی یکی از پیش شرط‌های اساسی قوام یافتن دموکراسی و ریشه‌دار شدن آن در جامعه است و می‌کوشیم تا نهادسازی را به یک هدف اساسی تبدیل کنیم تا با رفتن و آمدن افراد آسیبی به این نهادها نرسد.
رییس‌جمهور خطاب به کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی گفت: “شما مسوولیت دارید تا زمینۀ برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را آماده بر بنیاد منافع ملی عملی سازید.”
در این حال، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی این مراسم گفت: با آغاز به کار کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی، یکی از تعهداد حکومت وحدت ملی عملی شد.
آقای عبدالله در ادامۀ سخنانش گفت: مدت زمانی که از حکومت وحدت ملی باقی مانده است، باید کوشش شود تا به مردم خدمت‌گذاری شود.
داکتر عبدالله از کمیشنران خواست تا کارهای‌شان را صادقانه، مبتنی بر قانون و بدون در نظرداشت تعلق به کسی یا جناحی به سر برسانند و توقع مردم را که همانا برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است، در نظر داشته باشند.
رییس جرایی در قسمتی از سخنانش خاطرنشان ساخت که زمان کودتاها گذشته است و مردم مطمین باشند که دیگر در کشور کودتا صورت نخواهد گرفت.
از سویی هم، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در سخنانی گفت: انتخابات در دنیای امروز یک عامل مهم و اساسی و رکن اصلی در تقویت مردم‌سالاری، ایجاد مشروعیت، ثبات و هم‌دیگرپذیری است.
آقای دانش بیان داشت: هرگونه بی‌توجهی و تعلل در پروسۀ انتخابات همۀ دست‌آوردهای مردم افغانستان را در معرض خطر قرار می‌دهد.
به گفتۀ معاون دوم رییس‌جمهور: حکومت وحدت ملی بسیار تلاش کرد تا انتخابات پارلمانی را به موقع برگزار کند، اما به علل و عوامل مختلف برگزاری آن به تعویق افتید که خوشحالیم این بن‌بست بلاخره شکست.
آقای دانش ابراز امیدواری می‌کند که با معرفی شدن کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، در راستای آوردن اصلاحات انتخاباتی نیز گام‌های عملی برداشته شود.
نجیب‌الله احمدزی، عبدالقادر قریشی، ملیحه حسن، وسیمه بادغیسی، معاذالله دولتی، رفیع‌الله بیدار، گلاجان عبدالبدیع صیاد هفت کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات هستند که هر کدام برای پنج و سه سال انتخاب شده اند.
هم‌چنان، غلام دستگیر هدایت، عبدالبصیر فایز، علی رضا روحانی، حمیرا حقمل و عبدالعزیز آریایی به عنوان کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی شدند.
پیش از این رهبران حکومت وحدت ملی، با شماری از مقامات حکومتی شخصاً از نامزدان این کمیسیون‌ها امتحان گرفته بودند.
آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی یکی از وعده‌های درشت رهبران حکومت وحدت ملی بود، آنان تعهد سپرده بودند که در فرصت زمان کوتاهی این امر را عملی می‌کنند؛ اما با گذشت بیش از دو سال از عمر این حکومت، چنانی که انتظار برده می‌شد کارهای صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.