نهادهای ناظر انتخابات: انتخـاباتِ بـدون اصـلاحات تکـرارِ دورِ باطـل است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 24 دلو 1395 - ۲۳ دلو ۱۳۹۵

رییس‌جمهور اشرف غنی و رییس اجرایی عبدالله عبدالله در دیدار با نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل، کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و سفیران بعضی از کشورهای خارجی در کابل، از ارادۀ قوی حکومت در امر برگزاری انتخاباتِ پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها سخن گفته و تأکید کرده است که mandegar-3کمیسیون مستقل انتخابات اصلاحات سازمانی، تقویم انتخابات و فهرست نیازمندی‌های آن نهاد را تنظیم کند، تا رفتن به طرف انتخات بدون وقفه انجام پذیرد.
مسوولان حکومت وحدت ملی در این دیدار هم‌چنان تأکید کرده‌اند که حکومت تعهد مالی خود را به ارزش ۳۰ میلیون دالر به‌خاطر برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها تدارک دیده که به دسترس کمیسیون مستقل انتخابات قرار خواهد گرفت.
نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان با استقبال از ارادۀ حکومت در امر برگزاری انتخاباتِ پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‌ها به روزنامۀ ماندگار می‌گویند، آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی مهمتر از تعهد حکومتیان است، زیرا انتخاباتِ بدون اصلاحات، تکرارِ دورِ باطل انتخابات گذشته خواهد بود.
مسوولان در این نهادها بر این باور اند که برای برگزاری انتخاباتِ توأم با اصلاحات و شفافیت، هزینۀ بیشتر از آنچه رییس‌جمهور و رییس اجرایی در نظر گرفته‌اند نیاز است.
جانداد سپین غر، رییس بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان یا (ایوا) با استقبال از تعهد مسوولان حکومت وحدت ملی نسبت به برگزاری انتخابات پارلمانی، می‌گوید: برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه نیاز است تا حکومت قدم‌های اصلاح‌گرایانه و مهم‌تر مانند تهیۀ فهرست رأی‌دهنده‌گان و ظرفیت‌افزایی کمیسیون انتخابات را برادارد.
آقای سپین‌غر می‌افزاید: اگر حکومت به دیدارها سمبولیک و تشریفاتی و وعده‌ها اکتفا کند، اما در عمل اقدامی و اصلاحات لازم به وجود نیاید، تکرارِ مکررات خواهد بود.
رییس ایوا بر این باور است که برگزاری انتخابات بدون اصلاحاتِ لازم برای حکومت، هم آسان و هم کم‌هزینۀ است، اما اگر قرار باشد انتخابات با اصلاحات برگزار گردد، حکومت ظرفیت مالی ندارد و نمی‌تواند هزینۀ آن را تأمین کند.
آقای سپین غر با اشاره به این‌که تهیۀ فهرست معیاریِ رأی‌دهنده‌گان می‌تواند حدودِ یک سال فرصت و تا ۵۰ میلیون دالر هزینه در بر داشته باشد، خاطرنشان ساخت: “اگر هدفِ حکومت برگزاری انتخابات توأم با اصلاحات باشد، هم به هزینۀ بیشتر از ۳۰ میلیون دالر نیاز است و هم فرصت زمانی بیشتر، اما اگر هدف برگزاری انتخابات بدون آوردنِ اصلاحات و با ظرفیت‌های کهنه و فرسوۀ گذشته باشد، هزینۀ و فرصت هردو کمتر نیاز است، اما انتخابات مورد قبول مردم نخواهد بود.”
جانداد سپین غر خطاب به مسوولان حکومت وحدت ملی اذعان داشت: انتخاباتِ بدون اصلاحات نه مورد قبول مردم افغانستان است، نه مورد قبولِ جامعۀ جهانی و نهادهای مدنی. باید شاخص‌های برگزاری یک انتخاباتِ شفاف برای مردم و نهادهای سیاسی مدنی نشان داده شود تا مردم به انتخابات شفاف باورمند شوند و در آن اشتراک کنند.
همزمان با این، نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان بر این باور است که حکومت نمی‌تواند با هزینۀ ۳۰ میلیون دالری دو انتخابات سرنوشت‌سازی برای مردم را برگزار کند.
آقای ایوب‌زاده در ادامۀ سخنانش می‌افزاید: بحث اصلاحات انتخاباتی یک بحث بسیار مهم و حیاتی در امر انتخابات افغانستان است که باید قبل از برگزاری انتخابات بر کمیسیون‌های انتخاباتی وارد شود.
آقای ایوب‌زاده با اشاره به این‌که هیچ اصلاحاتی در کمیسیون‌های انتخاباتی صورت نگرفته و تنها برگزیدنِ چهره‌های جدید در رأس کمیسیون‌های انتخاباتی کافی نیست، گفت: حکومت باید یک آسیب‌شناسی به راه بیندازد تا عوامل بحران‌زا شناسایی و رفع گردد و در کنار آن، در روشنی این آسیب‌شناسی و با توجه به واقعیت‌ها، بودجۀ برگزاری انتخابات پیش‌بینی شود و برویم به سوی انتخاباتِ شفاف و قابلِ قبول برای مردم.
تأمین امنیت، نهادسازی، اصلاحاتِ در کمیسیون‌های انتخایات، نقش احزاب سیاسی، زمینه‌سازی برای مشارکت بانوان از مواردی است که به باور رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، حکومت نتوانسته آنان را در امر برگزاری انتخابات در نظر بگیرد و رفع کند.
او گفت: “ما مجبور هستیم که انتخاباتِ پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را در سال آینده برگزار کنیم، در غیر آن، ساختارهای انتخابیِ دولت، مشروعیت نیم‌بندی که دارند را نیز از دست خواهند داد. اما باور ما این است که حکومتیان با یک دیدگاه پیش پاافتاده و سرسری دارد به سوی انتخابات روان است که می‌تواند انتخابات آینده را زیر پرسش جدی ببرد.”
مسولان حکومت وحدت ملی در حالی از برگزاری انتخاباتِ پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها سخن می‌زنند که هیچ‌گونه اصلاحاتی وعده داده شده برای مردم در کمیسیون‌های انتحاباتی به وجود نیامیده است.
از سویی هم، پیش از این جامعۀ جهانی نیز اعلام کرده بود، درصورتی به برگزاری انتخابات در افغانستان پول می‌دهد که اصلاحات لازم در نهادهای انتخاباتی این کشور به میان بیاید. حالا که نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان اعلام کرده‌اند که انتخاباتِ توأم با اصلاحات و شفافیت، هزینۀ بیشتر از آنچه حکومت اعلام کرده است در بر خواهد داشت، دیده شود که حکومت با هزینۀ ۳۰ میلیون دالری چگونه انتخاباتی برگزار خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.