ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی…

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 22 حوت 1395 - ۲۱ حوت ۱۳۹۵

سال ۱۳۹۵ خورشیدی، روزهای پایانی‌اش را نفس می‌کشد و زمین آرام-آرام گردهای خواب زمستانی را می‌تکاند؛ زمین با چهرۀ سبز، لبخندی به نوروز دارد.
از آنجایی که استقبال از نوروز و بهار، پیشینۀ درازدامنی در میان شهروندان افغانستان دارد، هفته‌های نزدیک به نوروز، تلاش‌ها برای استقبال و mandegar-3نکوداشت از آن، جنب و جوش بیشتری به خود می‌گیرد. یکی از نکوداشت‌های ویژه از نوروز، سرازیر شدن شمار زیادی از شهروندانِ نوروزباور به شهر مزارشریف است که از بهر برگزاری جشن گل سرخ و یا به عبارتی، نوروز به این ولایت می‌آیند.
شهروندان بلخ در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که آنان این روزها با آذین‌بندی و خاک‌روبی شهر، چشم انتظار مسافران نوروزی هستند تا با آمدن‌شان بهار را به مزارشریف بیاورند. همه چیز برای برگزاری مراسم جشن نوروز و جشن گل سرخ هم آماده است.
مسوولان محلی در بلخ گفته‌اند که این ولایت بازهم در نوروز سال ۱۳۹۶ خورشیدی مانند چند سال اخیر، آمادۀ پذیرایی حدود یک میلیون مهمان را از داخل و خارج کشور می‌باشد.
صالح‌محمد خلیق، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ و رییس کمیتۀ فرهنگی برگزاری جشن نوروز در بلخ، در پیوند به آماده‌گی‌ها برای برگزاری این جشن به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: از آغاز ماه دلو بدین‌سو، گرفتن آماده‌گی‌ها برای برگزاری جشن ملی و بین‌المللی نوروز آریاییِ سال ۱۳۹۶ خورشیدی و ۵۶۹۶ آریایی جمشیدی در بلخ جریان دارد.
آقای خلیق می‌گوید که در این ارتباط کمیسیون ولایتی برگزاری جشن نوروز به ریاست والی بلخ، ایجاد گردیده است که دربرگیرندۀ کمیته‌های کاری‌یی چون امنیتی، پذیرایی و خدمات، فرهنگی، مالی، بررسی نرخ‌ها، آذین‌بندی و پاکیزه‌گی و سرسبزی، بهداشتی و نظارت بر کار کمیته‌ها می‌باشد و هر کمیته در راستای کاری خود تلاش می‌کنند.
رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ با اشاره به آماده‌گی‌های فرهنگی برای استقبال از جشن نوروز، می‌گوید: سازمان‌دهی، نشر و پخش برنامه‌های ویژۀ نوروزی و نیز پوشش خبری آیین‌های نوروزی و پخش زندۀ آیین برافراشتن درفش نوروزی در صحن آرامگاه حضرت علی(ک) از طریق رسانه‌های محلی، راه‌ا‌ندازی جشنواره‌های شعر، مقاله‌نویسی، نقاشی و خوش‌نویسی، راه‌اندازی نمایشگاه‌های کتاب و فرآورده‌های فرهنگی، صنعتی و کشاورزی و ساخته‌های دستی، آماده‌گی برای برپایی آیین سمنک‌پزان و گستردن سفرۀ هفت‌سین برای مهمانان در جشن نوروز، آماده‌گی برای برپایی آتش‌بازی در شب نخست نوروز، آماده‌گی برای راه‌اندازی مسابقات ورزشی جام نوروز و جام گل سرخ که دربرگیرندۀ ورزش‌های محلی، ملی و جهانی‌اند و برنامه‌ریزی بزم‌های موسیقی، آماده‌گی برای چاپ سال‌نامۀ «نوروز آریانا» برای توزیع به مهمانان، آماده‌گی برای گشایش برخی از نهادهای فرهنگی در پیوند با جشن نوروز، کارهایی است که در این بخش انجام شده است.
آقای خلیق خاطرنشان می‌کند که شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، از همین اکنون حال و هوای جشنی را به خود گرفته است. شبانگاهان خیابان‌ها و چهارراهی‌ها و کوچه‌ها با چراغ‌های رنگی و با طرح‌هایی زیبا چراغان شده‌اند، پرچم‌های آویختۀ ملی کشور آذین‌بخش کناره‌های خیابان‌های این شهراند، پاک‌سازی شهر جریان دارد و قرار است در هفتۀ آینده، کار حشر عمومی برای پاکیزه‌گی شهر مزار شریف راه‌اندازی شود.
در این حال، سید کمال سادات، فرمانده پولیس ولایت بلخ نیز می‌گوید: “جلسات زیادی برای چه‌گونگی تأمین امنیت سال نو توسط نیروهای امنیتی راه‌اندازی شده است.”
به گفتۀ فرمانده پولیس بلخ: تلاشی‌ها و ایجاد بازرسی در مناطق مختلف شهر مزارشریف ایجاد می‌گردد.
آقای سادات گفت که مراکز بازرگانی، مهمان‌سراها، هوتل‌ها و نیز سایر جا‌های عمومی تحت پوشش نیروهای کشفی و امنیتی ارگان‌های امنیتی در ولایت بلخ قرار دارند.
فرمانده پولیس ولایت بلخ به شهروندان شهر مزارشریف و مهمانان که از دیگر ولایات به این شهر می‌آیند، اطمینان می‌دهد که نگرانی امنیتی وجود ندارد.
با آنکه چالش‌های امنیتی و فقر گریبان‌گیر بخش زیادی از افغانستانی‌ها در سال‌های اخیر شده است، بازهم با دل‌گرمی زیاد به استقبال نوروزی می‌روند و سال جدید را با امید صلح و آرامش به نکوداشت می‌نیشینند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.