سناتوران در واکنش به فرود آمدن چرخبال‌های مشکوک: امریکا و ناتو دربارۀ امنیت فضایی افغانستان پاسخ دهند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 10 جوزا 1396 - ۰۹ جوزا ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس سنا در جلسۀ دیروز (سه‌شنبه ۹ جوزا) گفتند که حکومت وحدت ملی پالیسی‌های کشورهای خارجی را تطبیق می‌کند و در مورد سرنوشت افغانستان صلاحیت و برنامه‌یی ندارد.
آنان گفتند که ایالات متحدۀ امریکا باید حقیقتِ فرود آمدنِ چرخبال‌ها در مناطق زیر ادارۀ طالبان در شماری از مناطق کشور را با مردم افغانستان شریک mandegar-3سازد.
اعضای مجلس سنا هم‌چنان گفتند که کنترل فضای افغانستان در دست امریکا است و این کشور باید در مورد فرود آمدنِ مشکوک چرخبال‌های ناشناس در مناطق زیر ادارۀ طالبان به مردم افغانستان وضاحت دهد.
اما وزارت دفاع ملی با رد این ادعاها گفته است، در بررسی‌های این وزارت هیچ مدرکی دال بر فرود آمدن چرخبال‌های ناشناس در منطقه‌یی از کشور به دست نیامده است.
سناتوران تأکید کردند که اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر فرود آمدن چرخبال‌های ناشناس به نشر رسیده است؛ اما حکومت وحدت ملی از این رویداد اظهار بی‌خبری می‌کند.
فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا در این زمینه گفت: “این در حد یک شایعه است، اما با آن‌هم، امنیت فضای افغانستان در دست امریکا است و مقام‌های امریکایی باید در مورد این شایعه به مردم افغانستان معلومات دهند تا تشویش‌ها و مشکلات رفع گردد”.
آقای مسلمیار از مسوولان حکومت وحدت ملی نیز خواست که حقایق را در این خصوص با مردم افغانستان شریک سازد.
در عین حال، محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا بیان داشت: آوازه‌هایی وجود دارد که چرخبال‌های ناشناس در مناطق زیر ادارۀ طالبان در برخی ولایات فرود آمده و گفته می‌شود که طالبان را اکمال کرده است، اگر چنین باشد، منافع ملی افغانستان در خطر است.
آقای ایزدیار افزود: امنیت فضای افغانستان در دست جامعۀ جهانی(امریکا و ناتو) است و مسوولان خارجی باید در این مورد پاسخ دهند.
به گفتۀ آقای ایزدیار، “اگر این چرخبال‌ها مربوط جامعۀ جهانی باشد و کار مغایر با منافع ملی افغانستان را انجام می‌دهند، هم یک مشکل بزرگ است که باید واضح شود و اگر چرخبال‌ها از کشور دیگری وارد افغانستان می‌شوند، نیز باید به مردم از چگونه‌گی آن معلومات داده شود.”
او از نهادهای امنیتی افغانستان خواست که باید در زمینه تحقیق کرده و معلومات مفصل را با مردم شریک سازند.
برخی از سناتوران نیز تأکید کردند که حکومت وحدت ملی تطبیق کنندۀ پالیسی خارجی‌ها است و از خود کدام صلاحیتی در مورد سرنوشت کشور ندارد.
رحمت‌الله اچکزی، یک عضو مجلس سنا اظهار داشت: “چرخبال‌های ناشناس در مناطق مختلف افغانستان نشست دارند، ولی معلوم نیست که از کجا می‌آیند؛ آیا در افغانستان نظامی وجود دارد؟ وزارت خارجه است؟ سیستم کنترل هوایی است؟ چرا این چرخبال‌ها مشخص نمی‌شوند؟”
آقای اچکزی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که این ملک صاحب ندارد و حکومت وحدت ملی یک حکومت تشریفاتی است.
اخیراً باشنده‌گان ولایت‌های سرپل، بلخ، غزنی و برخی مناطق دیگر ادعا کرده‌اند که چرخبال‌های ناشناس از طرف شب در مناطق زیر ادارۀ طالبان نشست و برخواست کرده و طالبان را اکمال می‌کنند.
در ابتدا گفته می‌شد که این چرخبال‌ها روسی‌اند و طالبان را حمایت می‌کنند؛ اما دولت روسیه در واکنش به این مسأله گفت که کنترل هوایی افغانستان در دست امریکا است و امریکا باید پاسخ دهد که این چرخبال‌ها از کجا وارد افغانستان می‌شوند و چگونه طالبان را اکمال می‌کنند.
مقام‌های امریکایی و ناتو تا هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند؛ اما وزارت دفاع ملی گفته است، فرود بالگردهای ناشناس به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته است، اما تا کنون هیچ شواهدی در این مورد به دست نیامده است.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افزوده است، با وجود این‌که رسانه‌ها گزارش‌های متعددی از فرود بالگردهای ناشناس در برخی از مناطق افغانستان منتشر کرده‌اند، اما شواهد و یا تصاویری از فرود این بالگردها تاهنوز منتشر نشده است.
آقای وزیری بر این باور است که گزارش‌های فرود بالگردهای ناشناس در مناطق تحت تسلط مخالفان مسلح جنبۀ تبلیغاتی دارند، زیرا هیأت‌های اعزامی این وزارت با وجود بررسی‌های امنیتی، به هیچ شواهد و یا مدارکی در این مورد دست نیافته‌اند.
از سویی هم، طالبان نیز با انتشار بیانیه‌یی، فرود بالگردهای نظامی در مناطق تحت تسلط این گروه را به شدت رد کرده است.
وزارت دفاع ملی در حالی فرود بالگردهای ناشناس در کشور را رد می‌کند که برخی از کارشناسان معتقد هستند، نیروهای امریکایی در افغانستان از گروه تروریستی داعش پشتبانی تدارکاتی می‌کنند.
هم‌چنان امریکا متهم است که با حمایت از گروه تروریستی داعش در ولایت‌های شمالی کشور که با کشورهای آسیای مرکزی و چین هممرز است؛ برای صدور تروریسم به اطراف روسیه و چین تلاش می‌کند.
روسیه نیز متهم است که با حمایت تسلیحاتی از گروه طالبان، در تلاش برای مقابله با گسترش گروه تروریستی داعش در افغانستان است.
همزمان با این، سخنگوی وزارت دفاع ملی تأکید کرد که فعالیت‌های گروه تروریستی داعش به جز در ولایت جوزجان و ننگرهار، در سایر ولایت‌های افغانستان از سوی نیروهای امنیتی مهار شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.