چیـــن همکارِ افغانستان در مبارزه با تروریسم

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 20 جوزا 1396 - ۱۹ جوزا ۱۳۹۶

گسترش روز افزون تروریسم و گروه‌های تروریستی در منطقه، دولت‌ها و شهروندان منطقه را نگران کرده است. مسوولان کشورهای منطقه از هر امکانی در پی مبارزه با تروریسم برآمده اند و در تلاش اند تا با برنامۀ مدون و همه‌شمول، لانه‌های تروریستان را نابود کنند.
mandegar-3سازمان همکاری‌های منطقه‌یی شانگهای در این روزها محل خوبی برای بحث و تبادل نظر بالای این موضوع بوده است.
برخی از کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم جهانی قرار دارد و باید هم‌آهنگی و تشریک مساعی بیشتر منطقه‌یی و بین‌المللی جهت نابودی و مبارزه با تروریسم شکل گیرد.
در تازه‌ترین مورد، شی‌جینگ پینگ، رییس‌جمهور چین که با محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در حاشیۀ نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های دیدار کرده و از ادامۀ همکاری‌های کشورش در بخش‌های مختلف، به ویژه مبارزه با تروریسم با افغانستان سخن زده است.
در این دیدار هر دو طرف روی تقویت و تعمیق بیش از پیش همکاری‌های امنیتی، مبارزه با تروریسم و تأمین صلح و ثبات و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی گفت‌وگو کرده اند.
رییس‌جمهور چین در این دیدار گفته است که تروریسم یک دشمن مشترک برای منطقه است. او گفت که دولت چین از برگزاری پروسۀ کابل به‌خاطر آمدن ثبات در منطقه، تحت رهبری دولت افغانستان قدردانی می‌کند.
نشست پروسۀ کابل به روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته در ارگ برگزار شد و در آن نشست روی چگونه‌گی مبارزه با ترورسم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
آقای شی‌جینگ پینگ بیان داشت که افغانستان و چین با هم‌دیگر همکاری نزدیک دارند. رییس‌جمهور چین می‌گوید که کشورش آماده است تا یک نشست سه‌جانبه را میان افغانستان، پاکستان و چین راه‌اندازی کند.
رییس‌جمهور چین در مورد کشورش نگفت که اگر این شست برگزار گردد چه موقفی را خواهد داشت و این را هم ذکر نکرده است که به میزبانی کدام کشور برگزار خواهد داشت.
در این دیدار، رییس حکومت وحدت ملی از همکاری‌ها و حمایت‌های دولت و مردم چین در بخش‌های مختلف با افغانستان تشکری و دوطرف بر تداوم توسعۀ مناسبات و تحکیم روابط بیشتر میان افغانستان و چین تأکید کردند.
از سویی، پیش از این نیز نشست سه‌جانبه میان افغانستان چین و پاکستان برگزار گردیده بود، اما آن نشست هیچ نتیجه‌یی را در پی نداشت.
رییس‌جمهور چین موافقت کرده است تا در راستای مبارزه با دهشت‌افگنی با دولت افغانستان همکاری کند و گفت که پکن آماده است تا در زمینۀ تجهیزات وسایل مورد ضرورت نیروهای امنیتی و دفاعی و هم‌چنان در فراهم‌آوری تجهیزات برای مبارزه موثر با تروریسم با افغانستان همکاری کند.
همزمان با این، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی با اشاره به‌خطر تروریسم در منطقه، می‌گوید که تروریسم خطر مشترک برای همه کشورهای منطقه و جهان است و نیاز می‌باشد تا با همه گروه‌های تروریستی بدون تفکیک خوب و بد، مبارزه مشترک و جدی صورت گیرد.
آقای غنی می‌گوید: اکنون بیست گروه تروریستی فراملی افغانستان را مورد هدف قرار داده اند که اهداف اصلی آنان طرح و انجام حملات تروریستی در برابر کشورهای منطقه است.
رییس حکومت وحدت ملی گفت: درحال حاضر، تهدید و خطر مشترک تروریسم در مقابل تمامی کشورهای منطقه به شمول افغانستان و چین شکل جدیدی گرفته لازم است تا کشورهای منطقه در قسمت مهار و نابودی این پدیدۀ شوم براساس یک استراتژی واحد یک اقدامات عاجل و عملی را روی دست گیرند.
در عین حال، رییس جمهور چین موافقت کرد که هر دو کشور باید تماس و مشوره‌های خویش را در عرصه‌های همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطوح دوجانبه، سه‌جانبه و چندجانبه تقویت بخشند و آن را برای امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی منطقه و نیز ایجاد و تحکیم اعتماد و همکاری‌های عملی، ضروری قلم‌داد کرد.
رییس‌جمهور چین می‌گوید: افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم جهانی قرار دارد. او گفت که باید هم‌آهنگی و تشریک مساعی بیشتر منطقه‌ایی و بین‌المللی جهت نابودی و مبارزه با تروریسم شکل گیرد.
او تلاش‌های حکومت افغانستان را در بخش‌های زیربنایی و انکشافی ستود و از ایجاد مسکن، شبکۀ فایبر نوری و خط آهن که می‌تواند سبب گسترش روابط، به ویژه میان چین و افغانستان گردد، حمایت کرد.
رییس‌جمهور چین با اشاره به عضویت و حضور افغانستان در سازمان همکاری‌های منطقه‌یی شانگهای گفت: “ما از نقش افغانستان در این سازمان حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم تعامل این سازمان با افغانستان افزایش یابد. دولت چین در مورد تقاضای عضویت همیشه‌گی افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز نظر مثبت دارد”.
همزمان با این، پس از دیدار رییس حکومت وحدت ملی و رییس‌جمهور چین، دو تفاهم‌نامۀ همکاری در بخش‌های احداث خط آهن شیرخان بندر-هرات و تطبیق پروژۀ برق روی حوزۀ آب کابل-کنر از سوی جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان در چین و پنگ شیاوجون معاون کمپنی پل و شرکت چین، امضا گردید.
رییس حکومت وحدت ملی، احداث خطوط آهن که کشورهای منطقه، به ویژه چین را با ایران و دهلیز اقتصادی چین را به آسیای‌میانه–غرب آسیا از طریق افغانستان وصل می‌سازد، برای هم‌گرایی منطقه‌یی موثر دانست.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان میان دولتی-منطقه‌یی بوده و افغانستان به حیث کشور مطرح در جفرافیای این حوزه، از سال ۲۰۱۲ به حیث عضو ناظر با آن پیوسته است.
این سازمان که در سال ۲۰۰۱ به هدف همکاری‌های چندجانبۀ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در آغاز توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و بعداً ازبیکستان تشکیل گردید. کشورهای مغولستان، ایران، پاکستان، هندوستان و افغانستان را نیز یکی پس از دیگری به حیث اعضای ناظر، در خود جا داد.
باورها بر این است که این سازمان به عنوان یک سازمان جوان، می‌تواند به حیث یک نهاد بالنده و رشد یابنده با عضویت بیشتر کشورها در آن، همچون یک حلقه و زمینۀ خوبی برای پیوستن به جهت همکاری‌ها بین کشورهای شامل این نهاد در منطقه محسوب گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.