اگر بخواهیم، می‌توانیم! بررسـی مختصر راه‌های رسـیدن به موفقیـت

گزارشگر:مهسا طایع - ۲۴ حمل ۱۳۹۸

بخش نهم/

mandegarشما تا به حال چقدر به کودکانی که از کنجکاوی آرام نمیگیرند، دقت کرده‌اید؟ آن‌ها اصرار دارند که پاسخ خود را دریافت کنند. فکر می‌کنید اگر از آن‌ها تقلید کنید، چه چیزهایی به دست خواهید آورد؟
بعضی افراد با وجود نداشتن امکانات، در زنده‌گی خود موفق می‌شوند و بعضی دیگر با وجود در اختیار داشتن منابع، ناموفق می‌مانند! از خود بپرسید که چگونه می‌توانید از افراد موفق سرمشق بگیرید؟ چگونه می‌توانید موانع را از سر راه تان بردارید؟ و از چه راهی می‌توانید سریع و آسان‌تر به مقصد برسید و پرسش‌های مهم دیگری که می‌توانند زنده‌گی کنونی شما را دچار تحول بزرگی بسازند.
ظرفیت مغز انسان شگفت‌انگیز است. آنتونی رابینز می‌گوید: اگر بخواهیم کامپیوتری بسازیم که ظرفیت نگهداری اطلاعات آن به اندازۀ مغز انسان باشد، به اندازۀ ۲ برابر ساختمان تجارت جهانی به فضا احتیاج خواهیم داشت.
با وجود این، اگر نتوانیم به منابع ذهنی خود دسترسی بیابیم و از ذخایر عظیم اطلاعاتی خود بهره‌مند شویم، تمام آن ظرفیت مغزی بی‌فایده خواهد بود. اغلب افراد از تجارب گذشتۀ خود نمی‌توانند استفاده کنند. نیروی تشخیص موقعیت و انتخاب بهترین راه را ندارند و این مشکل را به ذهن و حافظۀ خود ارتباط می‌دهند. حافظۀ ما ضعیف نیست؛ بلکه علتش آن است که پرسش‌های درستی از خود نمی‌پرسیم تا نیروهای ما فعال شوند.
مغز ما همواره آمادۀ خدمت‌گذاری به ما است و هر پرسشی که از آن بپرسیم، پاسخ درستی برایش پیدا خواهد کرد. عده‌یی از بیم آنکه پاسخ‌های منفی دریافت کنند و شکست بخورند، هیچ‌وقت پرسشی مطرح نمی‌کنند. پس سعی کنید پرسش‌هایی از خود بپرسید که روحیۀتان را تقویت کنند و شما را در جادۀ موفقیت به پیش ببرند.
اگر برای‌تان مشکلی پیش آمد، می‌توانید نظیر این پرسش‌ها را برای یافتن راه‌حل با خود مطرح کنید:
۱- در این مشکل چه جنبۀ خوب و مثبتی می‌توان پیدا کرد؟
۲- در این مشکل چه موردی هنوز ناقص است؟
۳- برای این‌که وضعیت را به صورت دل‌خواهم در آورم، چه کاری باید انجام دهم؟
۴- برای موفقیت از این مشکل، چه کارهای را نباید انجام دهم؟
۵- در ضمن این‌که برای رفع مشکل خود تلاش می‌کنم، چطور می‌توانم از زنده‌گی‌ام لذت ببرم؟
پرسش تنها تکرار یک جمله نیست، بلکه سبب تغییر مرکز توجه شما می‌شود و دلایلی قاطع برای تغییر در احساسات شما به وجود می‌آورد. بدین ترتیب، به جای تکرار عبارات تأکیدی، عملاً تغییری در احساس شما به وجود می‌آید. تغییری که واقعی و پایدار است. یکی از عوامل اصلی موفقیت، آماده‌گی برای گرفتن پاسخ است.
شما می‌توانید پرسشی را مطرح کنید و از یک جمع دوستانه بخواهید هر کس پاسخی ارایه کند. به این ترتیب شما می‌توانید به قدرت خلاقانۀ یک گروه عظیم دسترسی پیدا کنید و به نتایج خوبی برسید.
پاسخ‌هایی که می‌گیریم، به پرسش‌هایی که می‌خواهیم بپرسیم بسته‌گی دارند. مهم این است که باید پرسش خاصی را پیدا کنیم که روحیۀ ما را نیرومند سازد. به عنوان مثال، اگر آموزش و پیشرفت در نظرتان دارای اهمیت می‌باشد، پرسشی از این قبیل که:
چگونه می‌توانم از وضعیتی که پیش آمده است، استفاده کرده و در آینده بهتر عمل کنم؟ می‌تواند برای بهبود روحیه و از میان بردن عواطف منفی کاملاً مفید و مؤثر باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.