رییس اجرایی: در بـرابـر خـواست‌هـای مـردم کوتـاه‌ آمـده‌ایـم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 23 جوزا 1396 - ۲۲ جوزا ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید، کشور در وضعیت حساسی قرار دارد و دشمنان در تلاش‌اند تا روحیۀ وحدت و هم‌دیگرپذیری مردم را صدمه بزنند.
دکتر عبدالله عبدالله که دیروز (دوشنبه، ۲۲ جوزا) در جلسۀ شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت که روی مسایل و ملاحظات مهم با ارگ ریاست جمهوری mandegar-3گفت‌وگو را آغاز کرده است.
رییس اجرایی هم‌چنان تأکید کرد که تمام اداره‌های دولتی در برابر رهبران حکومت پاسخ‌گو اند و هیچ وزیری بدون عذر موجه نمی‌تواند تصمیم‌ها و جلسه‌های ریاست اجرایی را نادیده بگیرد.
دکتر عبدالله در پیوند به اعتراضان جنبش رستاخیز تغییر گفت: اقتدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدتی روی دست داریم، اما اقدامات درزامدت نیاز به وقت بیشتر دارد. امیدوار هستیم معترضان کابل با درنظرداشتِ فیصله‌یی که با نماینده‌گان مردم کرده اند، با حکومت به توافق برسند.
دکتر عبدالله افزود که خواهش ما از جریان‌های سیاسی، نماینده‌گان مردم در پارلمان و معترضان این است که مبارزۀشان را با روحیۀ وحدت و مدنی و ملی انجام دهند و قطعاً با چنین روحیه‌یی به خواست‌های‌شان پاسخ گفته خواهد شد.
اعتراف به کوتاهی
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی بیان داشت که کشور در حالت حساسی قرار دارد و دشمنان کشور تلاش دارند با دامن زدن به تعصبات قومی و زبانی، ذهن مردم را به جهتی سوق دهد که سبب تضعیف نظام گردد.
دکتر عبدالله اعتراف کرد که حکومت وحدت ملی از بدو تأسیس تا کنون توقع مردم افغانستان را در امر حکومت‌داری به وجه احسن آن برآورده نکرده است. او گفت: “اعتراف به این امر چیزی از شأن ما کم نمی‌کند. ما مسوولیت داریم امنیت مردم را تأمین کنیم. در این قسمت کوتاهی صورت گرفته است و مردم حق دارند خشمگین باشند و اعتراض کنند”.
او از آغاز گفت‌وگوها با محمد اشرف غنی در پیوند به بهبود مسایل سیاسی و حکومت‌داری یاد کرد و تأکید ورزید که ملاحظات اساسیی در این زمینه با رییس حکومت وحدت ملی دارد.
داکترعبدالله عبدالله اضافه کرد: حکومت وحدت ملی در ارایۀ حکومت‌داری بهتر کوتاه آمده است، پس از این در برابر مسوولانی اداره‌هایی که فیصله‌ها و جلسه‌های ریاست اجرایی را نادیده می‌گیرند، از خویشتن‌داری کار نخواهیم گرفت.
او گفت: “از این جلسه به بعد، “با وزیرانی که در کابل می‌باشند و بدون عذر معقول به جلسۀ شورای وزیران اشتراک نمی‌کنند، برخورد ما متفاوت خواهد بود. هر فرد و مأمور این کشور در هر سطحی، صرف‌نظر از رفاقت و دوستی‌اش، در برابر حکومت پاسخ‌گو است.”
گفتنی است که رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در حالی از بی‌اعتنایی شماری از مسوولان حکومتی به تصامیم ریاست اجرایی انتقاد می‌کند که پیش از این، گزارش‌هایی وجود داشت که برخی از اعضای کابینه که از طرف محمد اشرف غنی معرفی شده اند، به تطبیق تصامیم ریاست اجرایی زیاد دلچسپی ندارند و خود را به این نهاد پاسخگو نمی‌دانند.
فاصله میان حکومت و مردم
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در قسمتی از سخنانش بیان داشت: فاصله‌یی که بین قشر سیاسی، شهروندان و حکومت به میان آمده، در شانزده سال گذشته سابقه نداشته است، ما در تلاش هستیم تا این فاصله را از بین ببریم.
همزمان با این، دکتر عبدالله به برگزاری انتخابات‌های آینده در کشور اشاره کرد و گفت که مسایل انتخایات در این روزها به دلیل مسایل امنیتی و سیاسی از آجندای رهبران حکومت وحدت ملی به دور بود، اما این به معنای بی‌توجهی حکومت در امر برگزاری انتخابات نیست.
او هم‌چنان اظهار داشت که نشست «پروسۀ کابل» و نشست «شانگهای» فرصت خوبی برای همکاری در سطح منطقه، رفع نگرانی‌های امنیتی مردم افغانستان، تعهدات جامعۀ جهانی نسبت به کشورهای منطقه در ارتباط با افغانستان و تعهدات حکومت وحدت ملی بود.
رییس اجرایی گفت که در نشست پروسۀ کابل حکومت گروه‌های تروریستی پیام واحد فرستاده که در گفت‌وگو باز است و آنان باید از این فرصت استفاده کنند.
قابل یاد آوری است که بربنیاد توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی، نشست شورای وزیران به ریاست رییس اجرایی و نشست کابینه به ریاست رییس حکومت برگزار می‌شود.
صلاحیت‌های کم و بی‌تفاوتی شماری از مقامات به فیصله‌های رییس اجرایی بارها از سوی حامیان او مورد انتقاد قرار گرفته و بارها صدای اعتراض آقای عبدالله را نیز بلند کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.